A Literatura Infantil na Escola:

Uma Análise de Classe, Gênero e Raça

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cgd.v9i1.46685

Abstract

The present study aims at analyzing children’s literature based on categories of class, gender and race. For this purpose, a qualitative bibliographic review was carried out having the following as the main references: Almeida (1998), Davis (2016 and 2018), Dos Santos (2019), Engels (2019), Guareschi (2014), Hooks (2018), Jovino (2006) and Zilberman (2003). It has been noticed that the book aimed at children was used as an instrument of propagation of dominant ideologies in each historical moment. The figure of the woman was linked to breeding and male subalternity. When considering the black woman, she was represented by the national children’s literature in three distinct moments, according to the social context of a given period of time. From the black woman doing household work to the brown-colored woman with white traces and characteristics, to the present configuration, which is slowly breaking the derogatory stereotypes of the black population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Basílio Barbosa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-riograndense - Campus Pelotas

Mestranda do Curso de Mestrado Profissional em Educação e Tecnologia do IFSUL, Campus Pelotas e professora de Educação Especial da Prefeitura Municipal de Canguçu.

Márcia Helena Sauáia Guimarães Rostas, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa e líder do grupo de pesquisa Discurso Pedagógico. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Tecnologia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, campus Pelotas.  

Guilherme Ribeiro Rostas, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Possui graduação em Pedagogia - Administração Escolar pelo Centro Universitário do Maranhão S C Ltda (1999), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2009) e doutorado em Política Social pela Universidade Católica de Pelotas (2018). Atualmente é avaliador do Sinaes - Sistema Nacional Ed. S. do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, coordenador do curso de licenciatura. em computação do Instituto Federal Sul-Rio-Grandense e professor de Educação Básica, Téc. e Tecnol. do Instituto Federal Sul-Rio-Grandense. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Le gislação Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, tecnologia educacional, mídias, precarização social do trabalho docente, inclusão sociodigital, avaliação e educação a distância.

Published

2023-09-03

How to Cite

Barbosa, A. B. ., Rostas, M. H. S. G. ., & Rostas, G. R. . (2023). A Literatura Infantil na Escola: : Uma Análise de Classe, Gênero e Raça. Cadernos De Gênero E Diversidade, 9(1), 04–30. https://doi.org/10.9771/cgd.v9i1.46685

Issue

Section

Artigos