NETWORK SOCIETY AND READING PRATICES ON SOCIAL MEDIA

A CASE STUDY WITH LIBRARIANS FROM HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN GOIÂNIA

Authors

  • Johnathan Pereira Alves Diniz Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Andréa Pereira dos Santos Universidade Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.9771/rpa.v14i2/3.44454

Keywords:

globalization, reading, social media, network society, librarians

Abstract

It addresses the emergence of the network society and its influences on culture and identity constructions. With input from theorists who study the influence of Information and Communication Technologies (ICTs), the concept of cyberspace and cyberculture is sought. Show that the territorial space is reframed, attributing a feeling of belonging, building identities. The theoretical foundation starts from the history of reading in society, followed by the development of the means of communication to the present day, with social media. The main question in this study is: what evidence do these readings carried out in cyberspace point to in the construction of the subjects’ identities? To answer this question, the study is based on a qualitative approach, seeking answers to the research problem. This article also proposes an exploratory research, seeking to understand the reflexes of these readings in a virtual environment. One of the ways pointed out is the possibility of a new practice of interaction, through social media that prove to be an efficient means of communication, acting as a human extension. It is concluded that identity is constructed both geographically and historically by social relations and the role of the reader in this new communication and information paradigm is crucial in an increasingly globalized and connected territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Johnathan Pereira Alves Diniz, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutorando em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG) na linha de pesquisa Dinâmica Socioespacial. 

Andréa Pereira dos Santos, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Pós-doutoranda em Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora efetiva do curso de Biblioteconomia da UFG.  Bolsista do CNPq - Brasil. Coordenadora Regional Centro-Oeste da Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN).

References

ARANALDE, M. M. A questão ética na atuação do profissional bibliotecário. Em Questão, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 337-368, jul./dez. 2005.

BORGES, R. M. R. Sobre pensamentos, ações e mediações midiáticas. In: BORGES, R. M. R. Pensamentos dispersos, hegemonias concentradoras: discursos jornalísticos e movimentos de territorialização no Cerrado. 2013. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Estudos Socioambientais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013. f. 74-105.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. Tradução de Roneide Venâncio Majer. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010. (A Era da Informação: economia, sociedade e cultura, v. 1).

CASTELLS, M. A sociedade em rede: do conhecimento à política. In: CASTELLS, M.; CARDOSO, G. (org.). A sociedade em rede: do conhecimento à ação política. Lisboa: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 2006. p. 17-30.

CARR. N. A geração superficial: o que a internet está fazendo com os nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução Reginaldo de Moraes. São Paulo: Editora UNESP: Imprensa Oficial do Estado, 1998.

CHARTIER, R. Cultura popular: revisitando um conceito historiográfico. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 8, n. 16, p. 179-192, 1995.

CHAUÍ, M. Cultura e democracia. Crítica y emancipación: revista latinoamericana de Ciencias Sociales, Buenos Aires, v. 1, n. 1, p. 53-76, jun. 2008.

DIAZ BORDENAVE, J. E. Além dos meios e mensagens: introdução à comunicação como processo, tecnologia, sistema e ciência. Petrópolis: Vozes, 1998.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: três artigos que se completam. 49. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 9. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Organização Liv Sovik. Belo Horizonte: UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, T. T. da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 103-133.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LEMOS, A. O nascimento da cibercultura: a microinformática. In: LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 6. ed. Porto Alegre: Sulina, 2013. p. 99-126.

LÉVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2000.

LÉVY, P. Inteligência coletiva: para uma antropologia do ciberespaço. Tradução de Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: Loyola, 2007.

LÉVY, P. A Rede digital. In: LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro, Editora 34, 2010. p. 103-114.

MAFFESOLI, M. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 2. ed. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.

MATIAS-PEREIRA, J. Manual de metodologia da pesquisa científica. 3. ed. rev. São Paulo, Atlas, 2012.

MARTINS, G. de A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MCLUHAN, H. M. O meio é a mensagem. In: MCLUHAN, H. M. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1969. p. 9-37.

PEREIRA, D. A. O mundo está em dicotomia convergente, mas vai mudar. In: PEREIRA, D. A. Mídias sociais como estratégia de comunicação em instituições de ensino: o caso do Instituto Federal de Santa Catarina. Florianópolis: IFSC, 2013. p. 13-26.

PINTO, J. P. O lugar do leitor: do texto aberto aos protocolos de leitura. In: PINTO, J. P. A Leitura e seus lugares. São Paulo: Estação Felicidade, 2004. p. 45-59.

RAMALHO, J. A. As mídias sociais. In: RAMALHO, J. A. Mídias sociais na prática. São Paulo: Elsevier, 2010. p. 11-30.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2014.

RECUERO, R. Contribuições da análise de redes sociais para o estudo das redes sociais na internet: o caso da hashtag #Tamojuntodilma e #CalaabocaDilma. Fronteiras: Estudos Midiáticos, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 60-77, maio/ago. 2014. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2014.162.01/4191. Acesso em: 10 ago. 2020.

RUDIO, F. V. Capítulo IV: o projeto de pesquisa. In: RUDIO, Franz Victor. Introdução ao projeto de pesquisa científica. 39. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 53-68.

SANTAELLA, L. O leitor ubíquo. In: SANTAELLA, L. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013. p. 265-284.

SOUZA, C. L. de M. V. A problemática dos métodos quantitativos e qualitativos em Biblioteconomia e Documentação: uma revisão de literatura. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 2, n. 18, p. 174-182, jul./dez. 1989.

TELLES, A. Definição de rede social e mídia social. 2010. Disponível em: http://www.midiatismo.com.br/comunicacao-digital/qual-a-diferenca-entre-redes-sociais-e-midias-sociais. Acesso em: 10 ago. 2020.

WE ARE SOCIAL (England). Digital in 2018: we are social's compendiun of global digital, and mobile data, trends and statistics. 2018. Disponível em: http://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2018. Acesso em: 13 jul. 2019.

Published

2020-12-17

How to Cite

Pereira Alves Diniz, J., & Pereira dos Santos, A. (2020). NETWORK SOCIETY AND READING PRATICES ON SOCIAL MEDIA: A CASE STUDY WITH LIBRARIANS FROM HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN GOIÂNIA. PontodeAcesso, 14(2/3). https://doi.org/10.9771/rpa.v14i2/3.44454

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)