TUPINAMBÁ TRAJECTORY IN THE FIGHT FOR INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION: the example of the Colégio Estadual Indígena Tupinambá Serra do Padeiro (CEITSP)

Authors

  • Nathalie Pavelic Universidade Federal da Bahia (UFBA) / Associação Nacional de Ação Indigenista (Anaí)

DOI:

https://doi.org/10.9771/ccrh.v36i0.52282

Keywords:

TUPINAMBA, INDIGENOUS SHCOOL EDUCATION, PAULO FREIRE, BAHIA

Abstract

The article presents the political project of the Tupinambá of Serra do Padeiro in relation to indigenous school education, which has required constant reorganization, in the wake of dispossession and in accordance with the collective objective of providing formal education to new generations as a means of guaranteeing rights and improvement of living conditions in the village. The period presented here also contextualizes the region of southern Bahia, paying more attention, at key moments in the trajectory of the struggle of the Tupinambá people of Olivença for ethnic recognition, for the territory and for a differentiated education – with emphasis on the Serra do Padeiro community – highlighting how moments of this trajectory intersect with Paulo Freire himself, and the importance of his work.

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Author Biography

Nathalie Pavelic, Universidade Federal da Bahia (UFBA) / Associação Nacional de Ação Indigenista (Anaí)

Doutora em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal da Bahia e em Antropologia e Etnologia pela École des Hautes Etudes em Sciences Sociales (EHESS,França). Pós-doutoranda Capes-Cofecub “Gênero ameaça(N)do”, Laboratoire d’Études de Genre et de Sexualité (LEGS), Paris 8, França. Integra o Programa de Pesquisas sobre Povos Indígenas do Nordeste Brasileiro (Pineb/Ufba, Brasil) e ao Grupo de Pesquisa Memória e Identidade: ativismos e políticas (Facom/Ufba, Brasil), desenvolvendo pesquisas entre povos indígenas no Nordeste, em especial os Tupinambá de Olivença, sobre temáticas ligadas à educação escolar indígena, gênero; violências e violações de direitos. Suas mais recentes publicações são: Soando o maracá além das fronteiras: atuação do movimento indígena brasileiro no plano internacional em face da pandemia de Covid-19; Vozes indígenas na imprensa internacional: Covid-19, denúncia de genocídio e apelo à solidariedade”. Em: A gente precisa lutar de todas as formas: povos indígenas e o enfrentamento da Covid-19 no Brasil. Alarcon D. F. & all. (Org.). São Paulo; Rio de Janeiro: Hucitec, 2022.

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Published

2023-05-19

How to Cite

Pavelic, N. (2023). TUPINAMBÁ TRAJECTORY IN THE FIGHT FOR INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION: the example of the Colégio Estadual Indígena Tupinambá Serra do Padeiro (CEITSP). Caderno CRH, 36, e023003. https://doi.org/10.9771/ccrh.v36i0.52282