Professor e gay:

Relações da presença homossexual no espaço escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cgd.v8i4.49250

Keywords:

gênero, sexualidade, homossexualidade, educação, professores homossexuais

Abstract

The perspective of a sexuality seen socially as “normal” carries historical and social processes that form a stigmatizing mark on homosexuality. In this sense, the aim of this study is to reflect on the issues that permeate male homosexuality and the presence of gay teachers in the school space, highlighting how their experiences are in this place. For this qualitative research in education, the analysis of interviews carried out with seven homosexual teachers was used. Through the obtained data, it was possible to verify the declaration, or not, of sexuality in the school space and how the experiences unfold from the presence of a homosexual teacher in the school space, the relationships with other teachers, as well as the relationships with students and students. The results show the possibility of the presence of a homosexual teacher in the school space as a way of making this sexuality visible, beyond the discriminatory and stigmatized constructions of society, which can corroborate the understanding of the construction of the plurality of the concepts of gender and sexuality .

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marllon Caceres Gonçalves, UFMS/Egresso

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2020). Possui graduação em Artes Visuais pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2016). Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Desenvolvimento, Gênero e Educação (GEPDGE). Faz parte de comissão avaliadora ad hoc em revisão de periódicos. Atuando principalmente nos seguintes temas: gênero, sexualidade, homossexualidade, identidade, diversidade e ensino de arte.

Josiane Peres Gonçalves, UFMS

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), com Pós-Doutorado pela mesma instituição. Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Campus do Pantanal (CPAN/UFMS) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (FAED/UFMS). Docente dos cursos de Pedagogia e Ciências Sociais do Campus de Naviraí (CPNV/UFMS). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Desenvolvimento, Gênero e Educação (GEPDGE), vinculado à Rede Internacional América Latina, África, Europa, Caribe (ALEC).

Published

2023-06-21

How to Cite

Gonçalves, M. C. ., & Gonçalves, J. P. (2023). Professor e gay: : Relações da presença homossexual no espaço escolar . Cadernos De Gênero E Diversidade, 8(4), 190–212. https://doi.org/10.9771/cgd.v8i4.49250

Issue

Section

Artigos