THE RELATION OF DIALOGUE BETWEEN CONCEPTS IN SCIENCES COGNITIVES AND THE INFORMATION SCIENCE

Authors

  • Edna Gomes Pinheiro Universidade Federal da Paraíba
  • Alzira Karla Araújo da Silva Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Ciência da Informação, Ciência Cognitiva, Informação, Conhecimento,

Abstract

The force of the cognitive boarding standes out on the structures of the knowledge and its interactions in the Information Science, when the importance of the cognition is perceived human being for the optimization of the informacionais systems and the processings of information. It argues related questions Information Science, based in literature, in relation to the concepts of knowledge and information established by the cognitive boardings of first and the second cybernetics, explaining reasons that subsidize the definition of these concepts, why they are presented of this form, in what says respect to the form as the individual finds subsidies for the resolution of problems of information necessities. It concludes that beyond the emotions, other factors if relate to the process of knowing, and that the cognitivas boardings collaborate so that the authors of the Information Science attribute to the knowledge and the information, concepts that consider the relations between citizen, object and way, making possible bigger depth to the research of informacionais necessities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edna Gomes Pinheiro, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Ciência da Informação (2008- ) Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Ciência da Informação (2001) pela Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Administração de Bibliotecas Públicas e Escolares (1987); e em Sistemas Automatizados de Informação em C&T (1993) pela Universidade Federal do Ceará. Graduada em Biblioteconomia (1977) pela Universidade Federal do Ceará. Professora do Departamento de Ciência da Informação (1992-2001) da Universidade Federal do Ceará. Professora do Departamento de Ciência da Informação, da Universidade Federal da Paraíba. Atua nas áreas de Biblioteconomia e Ciência da Informação, com ênfase nas seguintes temáticas: Biblioterapia. Práticas Discursivas, Práticas Informacionais e Práticas de Leitura. Representação da Informação. Bibliotecas Públicas e Escolares. Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/7223433849369850

Alzira Karla Araújo da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Ciência da Informação (2003) e graduada em Biblioteconomia (1999) pela Universidade Federal da Paraíba. Professora assistente do Departamento de Ciência da Informação da UFPB. 2a. Secretária do Conselho Regional de Biblioteconomia - 15a. Região. Tem experiência na área de Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão da informação e do conhecimento; periódicos científicos; tecnologia da informação e comunicação; biblioteca universitária, virtual e digital; leitura; prática informacional; cidadania; redes sociais. Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/9118083826048075

Published

2009-12-22

How to Cite

Pinheiro, E. G., & Silva, A. K. A. da. (2009). THE RELATION OF DIALOGUE BETWEEN CONCEPTS IN SCIENCES COGNITIVES AND THE INFORMATION SCIENCE. PontodeAcesso, 3(3), 240–257. Retrieved from https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/3581

Issue

Section

Artigos