THE COMIC DUALITY OF SAD FIGURE: A STUDY ABOUT BAROQUE CARNIVALIZATION OF DON QUIJOTE

Authors

  • Mariane Rocha Silveira Universidade de Passo Fundo
  • Josiane Boff Universidade de Passo Fundo
  • Ivânia Campigotto Aquino Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i70.44103

Keywords:

Carnivalization, Duality, Baroque, Don Quijote

Abstract

The main objectives of this article are to analyze the first part of Miguel de Cervantes' Don Quijote de La Mancha by Miguel de Cervantes, El Ingenioso Hidalgo Don Quijote de La Mancha, by Mikhail Bakhtin (1981, 2013) and present some reflections on the characteristics of the period in which it was written, the Baroque, with the support of López et al. (2004), Valentín (2010) and Villegas (2012). To this end, the main points about carnivalization and its origin in the Middle Ages and the issues of laughter and Middle Ages and the issues of laughter and duality of the world, in addition to the Baroque as an important period emerged from a Catholic reaction, which moved distinct instances, such as literary art. A methodology used characterizes the article as qualitative-descriptive and bibliographical. Through the analysis, dualities are shown, such as madness and reason, besides the fictional construction and the medieval inspiration.

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Author Biographies

Mariane Rocha Silveira, Universidade de Passo Fundo

Doutoranda em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF); Mestre em Letras – Estudos Literários pela Universidade de Passo Fundo (UPF); Especialista em Ensino e Aprendizagem de Língua Espanhola pela Universidade de Passo Fundo (UPF), Especialista em Tradução de Espanhol pela Universidade Gama Filho (UGF), Graduada em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF); Professora de Língua Espanhola, Literatura e Leitura e Produção Textual na Universidade de Passo Fundo (UPF); Professora de Redação no Centro de Ensino Médio Integrado UPF; Bolsista Capes; marianesilveira@upf.br.

Josiane Boff, Universidade de Passo Fundo

Doutoranda em Letras pela Universidade Passo Fundo (UPF); Mestre em Letras – Constituição e Interpretação do Texto e do Discurso pela Universidade Passo Fundo (UPF); Graduada em Letras pela Universidade Passo Fundo (UPF); Professora de Anos Iniciais e de Língua Inglesa na rede pública de ensino; Bolsista Capes; josianeboff@gmail.com.

Ivânia Campigotto Aquino, Universidade de Passo Fundo

Possui graduação em Curso de Letras pela Universidade de Passo Fundo, mestrado em Letras - Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, doutorado em Letras - Estudos de Literatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e pós-doutorado em Letras - Estudos de Literatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente, é professora Titular III da Universidade de Passo Fundo, atuando no curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Letras, e professora efetivo da rede municipal de ensino de Passo Fundo, atuando na Secretaria Municipal de Educação.

References

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Published

2021-12-11

How to Cite

SILVEIRA, M. R.; BOFF, J.; AQUINO, I. C. THE COMIC DUALITY OF SAD FIGURE: A STUDY ABOUT BAROQUE CARNIVALIZATION OF DON QUIJOTE. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 70, p. 132–150, 2021. DOI: 10.9771/ell.i70.44103. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/44103. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS / ARTICLES