A FEELING AS UGLY AS NUMBNESS

Authors

  • Ruan Nunes Silva Universidade Estadual do Piauí (Campus Parnaíba)

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i70.44081

Keywords:

Affects, Queer studies, Chelsea Girls, Eileen Myles, Numbness

Abstract

This paper aims to analyse the ways in which numbness, an affect traditionally seen as negative, may be useful when interrogating heteronormative social structures. For this end, a reading of numbness in Eileen Myles’s Chelsea Girls is carried out so as to highlight the interpretations of the state of numbness in the interactions the protagonist establishes with the world around her. Considering the contributions of theorists such as Muñoz (1999), Despentes (2016), Ahmed (2010) among others, it may be concluded that numbness is a complex affect which, in negotiations not devoid of suffering, reveals inconsistencies in our social and political scene by questioning what has been conventionally named “good feelings”. This way, numbness becomes an “ugly feeling” with possible political uses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ruan Nunes Silva, Universidade Estadual do Piauí (Campus Parnaíba)

Professor Assistente (Dedicação Exclusiva) de Língua Inglesa e Literaturas de Língua Inglesa da Universidade Estadual do Piauí, Campus Prof. Alexandre Alves de Oliveira (Parnaíba). Doutor em Estudos de Literatura pela Universidade Federal Fluminense (UFF), mestre em Letras (Literaturas de Língua Inglesa) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), especialista em Língua Inglesa pela PUC-Rio e licenciado em Letras (Português-Inglês) pela Faculdade CCAA. É líder do grupo de pesquisa EntreSaberes docentes, linguisticos e literários e membro do grupo História, Cultura e Gênero. Possui os certificados CAE (Certificate in Advanced English) e CPE (Certificate of Proficiency in English), ambos emitidos pela University of Cambridge. Possui interesse e tem produzido/atuado nas seguintes áreas: literaturas de língua inglesa; estudos pós-coloniais; estudos de gênero, identidade e sexualidade; teoria queer; estudos culturais e literaturas de língua inglesa; literaturas e outros sistemas/linguagens/artes.

References

AHMED, Sara. The Promise of Happiness. Durham: Duke University Press, 2010.

BERLANT, Lauren. Cruel Optimism. Durham: Duke University Press, 2011.

BOURCIER, Sam. Homo Inc.Orporated: O triângulo e o unicórnio que peida. Tradução de Marcia Bechara. São Paulo: n-1 edições, 2020.

BUTLER, Judith Butler. Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

DESPENTES, Virginie. Teoria King Kong. Tradução de Márcia Bechara. São Paulo: n-1 edições, 2016.

HALBERSTAM, Jack. A Arte Queer do Fracasso. Tradução de Bhuvi Libanio. Recife: CEPE, 2020.

HALBERSTAM, Jack. Gaga Feminism: Sex, gender, and the end of normal. Boston: Beacon Press, 2012.

HALBERSTAM, Judith (Jack). In a Queer Time & Place: Transgender bodies, subcultural lives. New York: New York University Press, 2005.

HURN, Rachel. Marks on Paper: Eileen Myles’s Chelsea Girls. The Paris Review, New York, 2013. Disponível em https://www.theparisreview.org/blog/2013/03/14/marks-on-paper-eileen-myles-chelsea-girls/. Acesso em 02 Jul. 21.

KIPNIS, Laura. Against Love: A polemic. New York: Vintage Books, 2004.

KLINGER, Diana. Literatura e Ética: Da forma para a força. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

LOVE, Heather. Feeling Backward: Loss and the politics of queer history. Cambridge & London: Harvard University Press, 2009.

MENEZES, Léa Santana de. Quando o obsceno compõe a cena: outras feminidades para compor novos feminismos. In: SOARES, Mayana Rocha; BRANDÃO, Simone; FARIA, Thais (Orgs.). Lesbianidades Plurais: Outras produções de saberes e afetos. Salvador: Editora Devires, p. 119-128, 2019.

MUÑOZ, José Esteban. Disidentifications: Queers of color and the performance of politics. Minneapolis e Londres: University of Minnesota Press, 1999.

MYLES, Eileen. Chelsea Girls. Tradução de Bruna Beber. São Paulo: Todavia, 2019.

NGAI, Sianne. Ugly Feelings. Boston: Harvard University Press, 2005.

TACKETT, Justin. Stanford scholars debate the moral merits of reading fiction. Stanford Report, Stanford. 2014. Disponível em https://news.stanford.edu/news/2014/february/morals-ethics-literature-022114.html. Acesso em 02 Jul. 21.

Published

2021-12-11

How to Cite

SILVA, R. N. A FEELING AS UGLY AS NUMBNESS. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 70, p. 165–186, 2021. DOI: 10.9771/ell.i70.44081. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/44081. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS / ARTICLES