THE SURREAL CITY IN THE CONTEMPORARY AFRO-BRAZILIAN POETIC: A LOOK AT CRIOLO´S PRODUCTION

Authors

  • Lucas Toledo de Andrade Universidade Pitágoras Unopar

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i70.43170

Keywords:

Criolo, Afro-Brazilian poetic, Surreal image

Abstract

This article intends to treat of the production of musician and composer Criolo as part contemporary afro-Brazilian poetic, from of reading of some compositions and the formal resources brought by them. The focus of this essay is on the perception of how the city is represented in lyrics and rhythms proposed by the artist and how this representation enables an expanded perception, allowing reflection about Brazilian historiographical discourse and the black condition in the country, which is related to the critical and revolutionary potential of surrealist image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Toledo de Andrade, Universidade Pitágoras Unopar

Doutor em Letras (Estudos Literários) pela Universidade Estadual de Londrina. Atualmente atua como docente do curso de Letras Português-Inglês na Universidade Pitágoras Unopar.

References

BARTHES, Roland. S/Z. Tradução de Léa Novaes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992.

BENJAMIN, Walter. O surrealismo: o último instantâneo da inteligência europeia. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas I). Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012, p. 21-36.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas I). Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012, p. 241-252.

BHABHA, H. Introdução: locais da cultura. In: O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013, p. 19-46.

BRETON, André. Manifesto do Surrealismo. In: Manifestos do Surrealismo. Tradução de Luiz Forbes. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 31-82.

BRETON, André. Segundo Manifesto do Surrealismo. In: Manifestos do Surrealismo. Tradução de Luiz Forbes. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 89-166.

CRIOLO. Boca de lobo. 2018. Disponível em: <http://www.criolo.net/bocadelobo/>. Acesso em: 12 de out. 2018.

CRIOLO. Chuva Ácida. In: Ainda há tempo. São Paulo: SkyBlue Music, 2006. 1 CD (3 min. 24 seg.).

CRIOLO. Chuva Ácida. In: Ainda há tempo. São Paulo: Oloko Records, 2016. 1 CD (3 min.).

CRIOLO. Não existe amor em SP. In: Nó na orelha. São Paulo: Oloko Records, 2011. 1 CD (4 min. 41 seg.).

CRIOLO. Sucrilhos. In: Nó na orelha. São Paulo: Oloko Records, 2011. 1 CD. Faixa 8 (5 min. 17 seg.).

CRIOLO; DINUCCI, K. Mariô. In: CRIOLO. Nó na orelha. São Paulo: Oloko Records, 2011. 1 CD. Faixa 4 (5 min. 45 seg.).

CRIOLO; GANJAMAN, Daniel. Convoque seu buda. In: CRIOLO. Convoque seu buda. São Paulo: Oloko Records, 2014. CD. Faixa 1 (3 min. 51 seg.).

CRIOLO; GANJAMAN, Daniel; CABRAL, Marcelo. Esquiva da Esgrima. In: CRIOLO. Convoque seu buda. São Paulo: Oloko Records, 2014. 1 CD (4 min. 29 seg.).

DUARTE, Eduardo de Assis. Por um conceito de literatura afro-brasileira. In: Revista Terceira Margem, Rio de Janeiro, v. 14, n. 23, p. 113-138, jul/dez. 2010.

EAGLETON, Terry. O Pós-Estruturalismo. In: Teoria da literatura: uma introdução. Tradução de Waltensir Dutra. São Paulo: Martins Fontes, 2006, p. 191-226.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Walter Benjamin: cacos da história. Tradução de Sônia Salzstein. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

GERMANO, Douglas; CRIOLO. Fio de prumo (Padê Onã). In: CRIOLO. Convoque seu buda. São Paulo: Oloko Records, 2014. 1 CD. Faixa 10 (4 min. 9 seg.).

LÖWY, Michael. A jaula de aço: Max Weber e o marxismo weberiano. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2014.

OGI, Rodrigo. Crônicas da cidade cinza. São Paulo: Laboratório fantasma. 2011. 1 CD (56 min. 09 seg.).

PAZ, Octavio. Estrella de tres puntas: el surrealismo. In: Excursiones/Incursiones: dominio extranjero. Obras Completas, vol. 2. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1994, p. 203-214.

PEREIRA, Edmilson. Panorama da literatura afro-brasileira. In: Callaloo, College Station v. 18, n. 4, p. 1035-1040, 1995.

SALOMÃO, Waly. Câmara de Ecos. In: Algaravias: câmara de ecos. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

SILVA, P. V. B. da; ROSEMBERG, F. Brasil: lugares de negros e brancos na mídia. In: DIJK, Teun Adrianus van (org.). Racismo e discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2012, p. 73-117.

TORO, Guillermo Del. O Labirinto do Fauno (El Laberinto del Fauno). ESP/MEX/EUA: Estúdios Picasso, Tequila Gang e Esperanto Filmoj, 2006, DVD.

WILLER, Cláudio. Prefácio. In: BRETON, André. Manifestos do Surrealismo. Tradução de Luiz Forbes. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 7-22.

Published

2021-12-11

How to Cite

ANDRADE, L. T. de. THE SURREAL CITY IN THE CONTEMPORARY AFRO-BRAZILIAN POETIC: A LOOK AT CRIOLO´S PRODUCTION. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 70, p. 614–632, 2021. DOI: 10.9771/ell.i70.43170. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/43170. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS / ARTICLES