ANTHROPOLOGICAL EMBRACE: reflections on the teaching-learning process in anthropology

Authors

  • María Elena Martínez-Torres Universidade Federal da Paraiba
  • Patrícia dos Santos Pinheiro Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0001-5366-3447
  • Humberto Bismark Silva Dantas Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.9771/ccrh.v36i0.53872

Keywords:

Teaching Anthropology, Dialogue between Knowledges, Remote Learning

Abstract

This paper aims to present theoretical and methodological considerations about teaching strategies in Anthropology, based on the debates
developed during the course  “Transformation, corporeality and affection in the construction of academic knowledge in times of crisis”, a special seminar held at the Federal University of Paraíba (UFPB) in the first semester of 2020 in remote format due to the covid-19 pandemic.  Reflecting on the investigative  opportunities that arise from recognizing affectivities and  approaching other forms of  knowledge, we present a descriptive  and propositional account of the  experience of this course, in which we implemented and debated methodologies that take these aspects into account both in the classroom and in fieldwork. As a result, we highlight that the academic training space based
on experimenting with perceptions, reflections and exchanges that bring together formal academic knowledge and popular education methods
proved to be a fruitful possibility, always under construction, for critical and dialogical reflection. 

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Author Biographies

María Elena Martínez-Torres, Universidade Federal da Paraiba

Doutora em Estudos Latino-americanos pela Universidade da Califórnia em Berkeley. Professora-pesquisadora do Centro de Pesquisa e Estudos de Pós-graduação em Antropologia Social, Campus Sudeste (Ciesas Sureste) no Chiapas, México. Professora visitante no Departamento de Ciências Sociais na Universidade Federal de Paraíba, Brasil. Associada no Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Cultura, Sociedade e Meio Ambiente (GIPCSA). Desenvolve pesquisa acerca de estratégias que atores sociais situados utilizam na construção, apropriação, uso, defesa e reconfiguração dos territórios materiais e imateriais a diferentes escalas; e das formas que a educação é parte da criação e defesa da autonomia territorial numa comunidade tsotsil dos Altos de Chiapas. Sua mais recente publicação: PALITOT, E. M.; MARTÍNEZ-TORRES. M. E. (2022). Procesos territoriales de los potiguara de Paraíba, Brasil. Desacatos. Revista De Ciencias Sociales, (70), 44–59.

Patrícia dos Santos Pinheiro, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-graduação de Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade (CPDA) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), com doutorado sanduíche na Universidade Cheikh Anta Diop, no Senegal. Realizou pós-doutorado na Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e na Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Antropologia da UFPB. Integrante da Aya Consultoria em arte, cultura e educação e coordenadora do projeto de extensão Histórias de Quilombo, desenvolvendo pesquisas na área de conflitos socioambientais, educação e políticas de reconhecimento quilombola. Integra o Laboratório de Ensino, Pesquisa e Produção em Antropologia da Imagem e do Som (Leppais) e o grupo de pesquisas Antropoéticas (UFPel). Sua mais recente publicação: SILVA, A. B.; PINHEIRO, P. El lugar de los peritajes antropológicos para derechos territoriales de pueblos indígenas y comunidades afrodescendientes en Brasil. Desacatos (Ciesas), v. 70, p. 30-43, 2022.

Humberto Bismark Silva Dantas, Universidade Federal de Pernambuco

Mestrando em Antropologia Social pela Universidade Federal de Pernambuco (PPGA/UFPE), licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bolsista Capes/DS. Membro do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Cultura, Sociedade e Meio Ambiente (GIPCSA PPGA/UFPB) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Etnicidade (PPGA/UFPE), investigando perspectivas indígenas sobre educação, território e etnicidade. Sua mais recente publicação: TAPUIATARAIRIÚ, H. B.; POTIGUARA, J. F., et al. Experiências extensionistas entre a praia e a maré: construção de subsídios para o PGTA Potiguara na aldeia Coqueirinho/Marcação-PB. In: GONÇALVES, A. F.; ANDRADE, M. O.; TORRES, M. E. M.; VILLAR FILHO, O. C. (org.). Relações entre universidades e comunidades: o circuito da dádiva e a sustentabilidade dos territórios. 1. ed. João Pessoa: Editora UFPB, 2021. 204p.

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Published

2023-12-20

How to Cite

Elena Martínez-Torres, M. ., dos Santos Pinheiro, P., & Bismark Silva Dantas, H. . (2023). ANTHROPOLOGICAL EMBRACE: reflections on the teaching-learning process in anthropology. Caderno CRH, 36, e023025. https://doi.org/10.9771/ccrh.v36i0.53872