FEITO DE AMOR E TREVAS

FUSÕES APOLÍNEAS, DIONISÍACAS E CTÔNICAS EM "O MORRO DOS VENTOS UIVANTES", DE EMILY BRONTË

Authors

  • Manoel Carlos dos Santos Alves Universidade Federal da Bahia https://orcid.org/0009-0005-6059-743X
  • Rafael Fernandes de Souza Oliveira Centro Universitário Jorge Amado

DOI:

https://doi.org/10.9771/inventr.v0i32.56348

Abstract

In The Birth of Tragedy (1992), Friedrich Nietzsche postulates the two artistic principles residing at the core of the dramatic arts of Ancient Greece: the Apollonian and the Dionysian. While the first concept, symbolized by the god Apollo, indicates individualistic, rational, and systematized aspects; the second, represented by the god Dionysus, configures elements of communion, transcendentality, and enchantment. However, although widely used in theoretical and academic studies, the concepts are susceptible to misuse or to failure when facing certain undertakings. The understanding of Dionysian, for example, shows itself, in today's mentality, to be compromised, when assimilated only by its hedonistic nature. Camille Paglia, in her work Sexual Personae (1990), developed a complementary notion entitled “chthonic”. Coming from the Greek chthōn, meaning “earth” or “from the earth”, “from the ground”, the chthonic implies an impulse saturated by aggressiveness, eroticism, and (self) destruction. Therefore, this article investigates the Apollonian, Dionysian, and Chthonic nuances instilled in the novel Wuthering Heights (2016), by Emily Brontë. The analysis, considering aesthetic and narrative elements, led us to conclude that, in addition to the Apollonian and chthonic dichotomy underlying the atmosphere and diegesis, a borderline relationship is built between Dionysian and Chthonic in the character’s affective expression. 

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Author Biographies

Manoel Carlos dos Santos Alves , Universidade Federal da Bahia

Mestre em Literatura e Cultura (PPGLitCult), graduado em Letras - Inglês, ambas formações pela Universidade Federal da Bahia. Possui experiência como professor de língua inglesa no Sindicato dos Trabalhadores Técnico-administrativos em Educação das Universidades Públicas Federais no Estado da Bahia (ASSUFBA). Em 2022, foi contemplado com o ABEI/ESP Grant to a Junior Researcher, prêmio cedido pela Associação Brasileira de Estudos Irlandeses. Em 2022, foi contemplado com o ABEI/ESP Grant to a Junior Researcher, prêmio cedido pela Associação Brasileira de Estudos Irlandeses. Ministrou, na XII Jornada de Estudos Irlandeses, o curso de extensão "A História do Romance O Romance na História: literatura irlandesa clássica e contemporânea". Para além da aplicação no âmbito acadêmico, possui experiência em tradução de textos literários. publicou, no ano de 2020, os seguintes contos: Dark Mirror e Nossa Última História de amor. Em 2021, organizou a coletânea Crônicas Soteropolitanas. Gramática do lar (2021) é o seu primeiro romance.

Rafael Fernandes de Souza Oliveira, Centro Universitário Jorge Amado

Graduando em Psicologia, no Centro Universitário Jorge Amado (Unijorge). Possui experiências como monitor de Neurociências, e, atualmente de Etiologia. Para além de diretor de esportes (futsal) da atlética, participa do programa Mentoring, e do VOLTA - Grupo de Estudos Irlandeses e Pesquisas sobre Cinema Irlandês Contemporâneo, na Universidade Federal da Bahia.  

Published

2023-12-23

How to Cite

Alves , M. C. dos S. ., & Oliveira, R. F. de S. (2023). FEITO DE AMOR E TREVAS: FUSÕES APOLÍNEAS, DIONISÍACAS E CTÔNICAS EM "O MORRO DOS VENTOS UIVANTES", DE EMILY BRONTË. Inventário, (32), 86–106. https://doi.org/10.9771/inventr.v0i32.56348

Issue

Section

Artigos