LITERATURE IN SCHOOLS:

WHERE THE COMMUNITY OF READERS IS FORMED

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i78.53335

Keywords:

Leitura literária; Confraria Literária; Ensino de literatura; Socialização de leituras.

Abstract

The article stems from a master thesis which sought to understand the point up to which the proposals of literary reading conducted within Confraria Literária, an extension project developed at UFSC’s Colégio de Aplicação, have allowed its participants to have an effective contact with literature, resulting in the upbringing of literary readers. For such, a documental analysis of the available materials in the memorial archives of the project was conducted (posters, pictures and written texts). The framework presents the results of the aforementioned analysis, in tandem with the theoretical input which includes Cosson (2021), Rouxel (2013), Rezende (2013) and Zilberman (2012). Regarding the results, the work highlights that Confraria Literária has enabled for an effective contact of the fellows with literature, contributing, above all, for the formation of a community of readers and the growth of their reading repertoire.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução Mauro Laranjeira. 3. Ed. São Paulo: Editora WMF, 2012.

BUNZEN, Clécio. A fabricação da disciplina escolar Português. Revista Diálogo Educacional, v. 11, n. 34, p. 885-911, 2011.

CALVINO, Ítalo. Se um viajante numa noite de inverno. Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

COLÉGIO DE APLICAÇÃO DA UFSC. Acervo físico. Florianópolis: CA UFSC [2014a?]. Documento não publicado, cedido pela instituição.

COLÉGIO DE APLICAÇÃO DA UFSC. Confraria Literária. Florianópolis: CA UFSC [2014b?]. Disponível em: [https://confrarialiteraria.wixsite.com/confraria-literaria/about]. Acesso em: 10 jun. 2022.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e o senso comum. Tradução de Cleunice Paes Barreto Mourão, Consuelo Fortes Santiago. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

COSSON, Rildo. Ensino de literatura sempre: três desafio hoje. In: PINTO, Francisco Neto Pereira et al. (org.). Ensino da literatura no contexto contemporâneo. Campinas: Mercado de Letras, 2021. p. 35-52.

DALVI, Maria Amélia. Educação, literatura e resistência. In: MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes (org.). A função da literatura na escola: resistência, mediação e formação leitora. São Paulo: Parábola, 2021. p. 17-44.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GERALDI, João Wanderlei. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro&João Editores, 2010.

MARTINS, Ivanda. A literatura na ensino médio: quais os desafios do professor? In: BUZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 83-102.

NAVAS, Diana. Diana Navas e o livro Literatura juvenil dos dois lados do Atlântico. Entrevistadores: Sérgio Simka; Cida Simka. Revista Conexão Literatura, 2018. Disponível em: [https://www.revistaconexaoliteratura.com.br/2018/04/diana-navas-e-o-livro-literatura.html?m=0]. Acesso em: 20 mar. 2022.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Trad. Arthur Bueno e Camila Boldrini. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

REZENDE, Neide Luzia de. Apresentação ao leitor brasileiro. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia de. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p. 7-18.

REZENDE, Neide Luzia de. Da abordagem técnica para a leitura literária: questões de de didática da literatura. In: PINTO, Francisco Neto Pereira et al. (org.). Ensino da literatura no contexto contemporâneo. Campinas: Mercado de Letras, 2021. p. 75-97.

REZENDE, Neide Luzia de. O ideal de formação pela literatura em conflito com as práticas de leitura contemporâneas. In: SANTINI, Juliana (org.). Literatura, crítica, leitura. Uberlândia: EDUFU, 2011. p. 275-293.

ROUXEL, Annie. Autobiografia de leitor e identidade literária. Tradução Neide Luzia Rezende. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia de (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p. 67-87.

ROUXEL, Annie. Apropriação singular das obras e cultura literária. Tradução Amaury C. Moraes. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia de (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p. 165-189.

SOARES, Magda. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, Marcos (org). Lingüística da norma. São Paulo: Loyola, 2002. p. 155-178.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: Intersaberes, 2012.

ZILBERMAN, Regina. Que literatura para a escola? Que escola para a literatura? Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, , v. 5, n. 1, p. 9-20, 2009.

Published

2024-09-28

How to Cite

DAS NEVES MATEUS, J.; DOMINGUES, C. LITERATURE IN SCHOOLS: : WHERE THE COMMUNITY OF READERS IS FORMED. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 78, p. 306–331, 2024. DOI: 10.9771/ell.v0i78.53335. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/53335. Acesso em: 28 oct. 2024.