POSTMETHOD AND CULTURE IN ITALIAN/FL TEACHING-LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.9771/ell.v0i78.58996Keywords:
Postmethod, Culture, Teaching-learning, ItalianAbstract
This article discusses some questions and some initial reflections regarding culture in the teaching-learning of italian as a foreign language from the perspective of Postmethod Pedagogy, developed by Kumaravadivelu, which has at its core a didactic commitment, but also – and that is why it sets it apart – a political commitment. Of a bibliographic and exploratory nature, the discussion also sought to verify a possible applicability of the aforementioned pedagogy based on an activity present in the cultural section of the manual Nuovissimo Progetto Italiano 1, from the publisher Edilingua. The partial results demonstrated that it is possible to apply the Postmethod in the classroom, as long as teachers and students make use of other inputs, as the manual's vocabulary proved insufficient to achieve this purpose.
Downloads
References
ALBUQUERQUE-COSTA, Heloísa; MAYRINK, Mônica Ferreira; OLIVEIRA, Rosângela Dantas de. Repensando a relação entre metodologia, tecnologia e formação docente no ensino de línguas. Intercâmbio, v. 45, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/50454. Acesso em: 22 set. 2023.
ARANTES, Poliana Coeli Costa. Imagens de aprendizes de ALE em livros didáticos e o disciplinamento dos saberes. Pandaemonium Germanicum, v. 21, n. 34, p. 1-30, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/143789. Acesso em: 03 nov. 2021.
BALBONI, Paolo E. Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse. 4. ed. Torino: UTET Università, 2015.
BOLOGNINI, Carmen Zink. Livro didático: Cartão postal do país onde se fala a língua-alvo. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 17, n. 1, p. 43-56, 2012. Disponível
em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639174. Acesso em: 19 out. 2021.
CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Tradução de: Maria Joana Pimentel do Rosário e Nuno Verdal Soares. 1. ed. Porto: ASA, 2001.
KRAMSCH, Claire. Cultura no ensino de língua estrangeira. Bakhtiniana, Revista de Estudos do Discurso, v. 12, n. 3, p. 134-152, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/8B3QB3FB5Nv7KFZRmrXrS5H/?lang=pt. Acesso em: 29 set. 2023.
LANDULFO, Cristiane; CARAMORI, Alessandra Paola; VIANA, Adriane. A pluralidade linguístico-cultural do italiano e o silêncio dos materiais didáticos. Revista de Italianística, n. 36, p. 58-70, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/italianistica/article/view/153270. Acesso em: 05 out. 2021.
MARIN, Telis. Nuovissimo Progetto Italiano 1. Corso di lingua e civiltà italiana. Libro dello studente. Roma: Edilingua, 2019.
MENDES, Edleise. A ideia de cultura e sua atualidade para o ensino-aprendizagem de LE/L2. EntreLínguas, v. 1, n. 2, p. 203-221, 2015. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/8060. Acesso em: 05 out. 2021.
MENDES, Edleise. Educação Linguística Intercultural. In: MATOS, Doris; LANDULFO, Cristiane (org.). Suleando conceitos e linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. 1. ed. Campinas: Pontes Editores, 2022. p. 123-134.
ORTALE, Fernanda Landucci. Introdução ao pós-método no ensino de línguas. 1. ed. Campinas, SP: Pontes, 2023.
ORTALE, Fernanda Landucci; FERRI, Solange Aparecida Cavalcante; SILVA, Marcos Airam Ribeiro. A Pedagogia Pós-Método: o ensino de línguas como compromisso político para além da sala de aula: Revista de Italianística, n. 42, p. 176-189, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/italianistica/article/view/185215. Acesso em: 15 set. 2023.
PORCELLATO, Adriana Mendes. Aspectos culturais e interculturais nos livros didáticos de língua estrangeira: italiano e inglês em confronto. 2013. 168 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2013. Disponível em: . Acesso em: 06 out. 2021.
UPHOFF, Dörthe. O Caráter institucional do uso do livro didático no ensino de língua estrangeira. Revista Intercâmbio, v. 17, p. 131-141, 2008. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/3579. Acesso em: 19 out. 2021.
WEIDENHILLER, Ute. La competenza interculturale. In.: SERRA BORNETO, Carlo (org.). C'era una volta il metodo: Tendenze attuali nella didattica delle lingue straniere. 4. rist. Roma: Carocci, 2002. p. 209-226.