AFFIRMATIVE POLICIES IN THE CONTEXT OF SPANISH LANGUAGE TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.9771/ell.v0i78.55063Keywords:
Formação de professores; Língua Espanhola; Lei 10.639/03; Relações étnico-raciais.Abstract
This article aims to reflect on the importance of Law 10639/03 (11645/06) in the training of Spanish language teachers, provide a brief discussion on the teaching of this language in Brazil, and present some possibilities for addressing ethnic-racial issues in language classes. Developing the capacity in teacher training to perceive the implicit and/or explicit power relations in discourses and understand that language can be a powerful tool for maintaining or transforming these power relations is essential for this discussion. The methodology used in this discussion consists of bibliographic research, and our theoretical framework is based on Couto and Jovino (2013), Couto (2018), Enevan (2018), Almeida (2022), among others. We conclude that bringing reflections on the various existing and real Spanish dialects into the classroom through guiding themes, such as Pelenque community Spanish and Afro-Latin culture in Peru and Argentina, is the way to ensure the real and effective applicability of the law.
Downloads
References
ALMEIDA Leticia Camargo. Letramento Racial Crítico em Ação Na Língua Espanhola. 2022, 101f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa.
ALMEIDA, Maria Izabel de. Docentes para uma educação de qualidade. 24. Ed. Curitiba: Editora UFPR, 2004.
ARCHIVO General de la Nación Argentina. Disponível em: https://www.facebook.com/ArchivoGeneraldelaNacionArgentina. Acesso em novembro de 2023.
BRASIL, Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília: junho, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CARDOSO, Paulino de Jesus Francisco, RASCKE, Karla Leandro. Lei Federal 10.639/03, discussão de conceitos: multiculturalismo, diversidade, ações afirmativas, racismo, preconceito, afrodescendente, negro, entre outros. In: CARDOSO, Paulino de Jesus Francisco. Formação de professores: promoção e difusão de conteúdos sobre história cultura afro-brasileira e africana. 1 ed. Florianópolis: DIOESC, 2014 p. 100-140
COUTO, L. P.; JOVINO, I. S.; MACIEL, D. T. E. Livro didático de espanhol: a promoção de um ensino na perspectiva dos gêneros textuais e das africanidades. Eutomia, Recife, v. 1, p. 449-469, 2013.
COUTO, Ligia Paula. Didática da língua espanhola no Ensino Médio. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
ENEVAN, Édina Aparecida da Silva. JOVINO, Ione da Silva. Representações de mulheres numa coleção de livros didáticos de Espanhol/LE. Journal of African and Afro-Brazilian Studies. 2022. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/86189-353043-1-PB.pdf Acesso em 13/01/2023.
FERREIRA, A. de J. Letramento Racial Crítico. Através de Narrativas Autobiográficas. Com atividades Reflexivas. 1. ed. Ponta Grossa: Editora Estúdio Texto, 2015.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva, Guaraciara Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
PARÂMETROS NACIONAIS. Introdução, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, 1998.