“I AM THE TEACHER”:

THE RACIAL IDENTITY OF THE WHITE ENGLISH TEACHER IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i78.54027

Keywords:

Ensino de Inglês, Branquitude, Relações étnico-raciais, Colonialidade, Identidade racial branca

Abstract

This paper aims to reflect on the racial identity of the white English teachers in Brazilian education. In view of the encounter between the concepts of identity (Silva, 2000), race and racism, whiteness and white racial identity (Diangelo, 2018; Schucman, 2014), I will discuss how these concepts are present in the representation of the English language in the social imaginary, in the teaching of the language and how the racial identity of this white teacher will weave relations with the teaching and learning process of black and white students.  Based on an explanatory analysis, the article wishes to collaborate with means of reformulating a different education and to contribute to researches in the field of racial studies in language teaching.

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Author Biography

Luiz Fernandes de Oliveira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Graduado em Sociologia na Università degli studi di Roma Tre (1998), especialização em História da África e dos Negros no Brasil pela UCAM (2004), mestre em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002), doutor em Educação Brasileira pela PUC - Rio (2010) e Pós-Doutorado em Ciências Sociais pela UFES (2021). Professor Associado II do Departamento de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Diversidade, do Curso de Licenciatura em Educação do Campo do Instituto de Educação e professor do PPGEDUC - Programa de Pós-Graduação em Educação, "Contextos Contemporâneos e Demandas Populares" da UFRRJ. Desenvolve pesquisas na área de Relações Raciais e Pedagogia Decolonial. Atua principalmente nos seguintes temas: Relações Raciais e Educação, Didática antirracista e Pedagogia decolonial.

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Published

2024-09-28

How to Cite

ALMEIDA DE AZEVEDO, M. C.; FERNANDES DE OLIVEIRA, L. . “I AM THE TEACHER”: : THE RACIAL IDENTITY OF THE WHITE ENGLISH TEACHER IN BRAZIL. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 78, p. 518–543, 2024. DOI: 10.9771/ell.v0i78.54027. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/54027. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Linguagem e Racismo