REMOTE CLASSES IN THE CONTEXT OF PANDEMIC: ANALYSIS OF SPEECH ACTS IN THE CARTOON GENRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i75.50781

Keywords:

Social inequality; Genre charge; Acts of speech; Pragmatics

Abstract

The present work aims to analyze the acts of speech, in the light of pragmatics, in cartoons on the educational theme and social inequalities that permeate Brazilian society during the covid-19 pandemic period. The corpus of the research is composed of four cartoons, produced by three authors, which were disseminated on social networks during the year 2020. The methodology adopted is bibliographic and qualitative and follows the theoretical assumptions of Austin (1962), Marcuschi (2008), Levinson (2007), Moreira (2016), Figueira (2018), Pimentel and Mesquita (2018), and others. From the analysis, we found that the cartoon genre presents elements that direct understandingbeyond the linguistic sphere, relating political, economic, historical and cultural factors. Therefore, speech acts manifest themselves in the corpus of this study through the discursive interactivity inherent to the cartoon, as a gender that expresses a critical position towards the phenomena that semiotize the world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARMENGAUD, Françoise. A pragmática. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

AUSTIN, Jonh Langshaw. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1962.

BARBOSA, Maria de Fátima Santos. Pragmática: breves considerações. [S. l.], 17 maio 2013. Apresentação do Power Point. 27 slides, color.

BIDARRA, Jorge; REIS, Leidiani da Silva. Gênero charge: construção de significados a partir de uma perspectiva interdisciplinar e dinâmica. Signo, v. 38, n. 64, p. 150-168, 2013.

BRITO, Maria Helena; ARRUDA, Neivaely Aparecida; CONTRERAS, Humberto Silvano Herrera. Escola, pobreza e aprendizagem: reflexões sobre a educabilidade. In: Encontro nacional sobre atendimento escolar hospitalar-ENAEH, 9.; Seminário internacional de representações sociais, 3.; Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente, 5. 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica, 2015. p. 18670-18683.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2020.

CAVALCANTI, Maria Clara Catanho. Multimodalidade e argumentação na charge. 2008. Dissertação (Mestrado em Linguística) ̶ Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

CAZO. Educação... [S. l.] 2021a. Instagram: @cazocharges. Disponível em: https://instagram.com/cazocharges?igshid=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 10 set. 2023.

CAZO. Brasil: um país de contrastes. [S. l.] 2021b. Instagram: @cazocharges. Disponível em: https://instagram.com/cazocharges?igshid=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 10 set. 2023.

DIONÍSIO, Ângela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

FIGUEIRA, Mayra Duarte. A construção da imagem social de Marjane Satrapi na Graphic Novel Persépolis via referenciação e atos de fala de (des)cortesia. 2018. Dissertação (Mestrado em Linguística) ̶ Universidade Estadual do Espírito Santo, Vitória.

FRAGA, Gilmar. Ensino a distância... [S. l.] 2020. Instagram: @fragadesenhos. Disponível em: https://www.instagram.com/fragadesenhos/?hl=pt. Acesso em: 10 set. 2023.

LEVINSON, Stephen Curtis. Pragmática. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da metodologia científica. 7. ed. São Paulo: editora Atlas, 2010.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MOREIRA, José Antônio Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.

MOREIRA, Reginaldo Gurgel. (Des)cortesia linguística na nova pragmática e a problemática da intencionalidade nos atos de fala violentos na publicidade brasileira: quem é o responsável? 2016. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) ̶ Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza.

OLIVEIRA, Maria Marly. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2017.

ROMUALDO, Edson Carlos. Charge jornalística: intertextualidade e polifonia - um estudo de charges da Folha de S. Paulo. Maringá: Eduem, 2000.

ROSA, Pamella Soares. Pragmática sob um olhar histórico-filosófico: influências históricas e filosóficas no estudo da pragmática. In: Colóquio de linguística, literatura e escrita criativa [des] limiares da linguagem, 9., 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre, 2016.

SALOMÓN, Walter. La educación en tiempos de pandemia. 22 abr. 2020.

SANTOS, Saulo. Fundamentos da Pragmática: atos de fala. In: Congresso de estudos linguísticos da Universidade Estadual de São Paulo: fundamentos da pragmática - apoio pedagógico, 4., 2018, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, 2018.

SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, n. 15, 2020.

SOUZA, Elmara Pereira. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, v. 17, n. 30, p. 110-118, 2020.

Published

2023-10-30

How to Cite

SILVA, N. L. da . REMOTE CLASSES IN THE CONTEXT OF PANDEMIC: ANALYSIS OF SPEECH ACTS IN THE CARTOON GENRE. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 75, p. 224–248, 2023. DOI: 10.9771/ell.v0i75.50781. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/50781. Acesso em: 18 jul. 2024.