THE IMPACT OF THE PORTAL FOR THE TEACHER OF PORTUGUESE AS A FOREIGN / NON-MATERNAL LANGUAGE IN THE TEACHERS TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i73.48730

Keywords:

Portal for the Teacher of Portuguese as a Foreign / Non-Maternal Language, User experience, Impact and retroactive effect, Teacher training

Abstract

The Portal for the Teacher of Portuguese as a Foreign / Non-Maternal Language (PPPLE) is an online platform that provides free teaching materials and resources for the teaching of PLE / PLNM prepared by teams composed of experts from different Portuguese-speaking countries. With more than 15,000 registered users, it has been developed and improved over the years, and a lot of research has been done on different aspects of this important pedagogical tool. However, it is still necessary to reflect on its features and potential from the users' point of view. In this article, I seek to identify possible impacts on teacher training that result from the experiences of users registered in PPPLE. This investigation, of an interpretive nature (MOITA LOPES, 1994), involves the generation of records through a questionnaire, prepared in Google Forms, and studies on impact and retroactive effect (SCARAMUCCI, 2004; CHENG, 2004; VICENTINI, 2015) and teacher training (CAVALCANTI, 2013; MENDES, 2016). The results indicate that the Portal has been providing theoretical reflections on contemporary perspectives on teaching PLE, as well as practical experiences that have a positive impact on teacher education. However, the results also reveal the need for more investments in the area of teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATORÉO, H. J. Que gramática(s) temos para estudar o Português língua pluricêntrica? Revista Diadorim / Revista de Estudos Linguísticos e Literários do Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Volume 16, Dezembro 2014. Disponível em: http://www.revistadiadorim.letras.ufrj.br. Acesso em: jul. 2022.

CAVALCANTI, M. A formação do professor de línguas: towards na extended view of linguistic education. Apresentação realizada no III CLAPFL [Congresso Latino Americano de Formação de Professores de Línguas]. Taubaté: UNITAU, 2010.

CAVALCANTI, M. C. Educação linguística na formação de professores de línguas: intercompreensão e práticas translíngues. In: Linguística Aplicada na Modernidade Recente. 1 ed. São Paulo: Parábola, 2013. p. 211-226.

CHENG, L. The Washback Effect of a Public Examination Change on Teachers’ Perceptions Toward Their Classroom Teaching. In L. Cheng, Y. Watanabe, & A. Curtis, (eds) Washback in language testing: Research contexts and methods. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.

CHENG, L., WATANABE, Y. & CURTIS, A. (eds). Washback in Language Testing – Research Contexts and Methods. Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey, 2004.

COSTA, E. V. A reconstrução de um teste estrutural em um teste de desempenho: uma proposta de reflexão. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2005.

COSTA, E. V. Práticas de formação de professores de português língua adicional em um instituto cultural brasileiro no exterior. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2013.

COSTA, E. V.; CARVALHO, S. Uso da linguagem e letramento: uma proposta de reflexão sobre a avaliação de proficiência no exame CELPE-BRAS. Revista de Letras Norte@mentos, v. 6, p. 251-266, 2013.

FURTOSO, V. B.; ARAUJO, V. C.; KILLNER, M. As potencialidades do Portal do Professor de Português Língua Estrangeira / Língua Não Materna como Recurso Educacional Aberto. In: EL KADRI; M. S.; ORTENZI, D. I. G.; RAMOS, S. G. M. Tecnologias digitais no ensino de línguas e na formação de professores: reorganizando sistemas educacionais. Campinas: Pontes, 2017.

HAMP-LYONS, L. Social, professional and individual responsibility in language testing. System 28 (4), Pergamon, 2000, p. 579-591.

JESUS, P. C. S. G. DE; OLIVEIRA, G. M. DE. Ensinando línguas em uma perspectiva pluricêntrica. Domínios de Lingu@gem, v. 12, n. 2, p. 1043-1070, 2018.

MENDES. E. Pluricentrismo linguístico, ensino e produção de materiais de português LE no PPPLE. In: ORTIZ ALVAREZ, M. L.; GONÇALVES, L. (Orgs.) O mundo do português e o portugês no mundo afora: especificidades, implicações e ações. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016, p. 293-310.

MOITA LOPES, L. P da. Pesquisa Interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., Vol. 10, No. 2, p. 329-338, 1994.

MOITA LOPES, L. P da. (Org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MOITA LOPES, L. P da. Linguística Aplicada como lugar de construir verdades contingentes: sexualidades, ética e política. Gragoatá (UFF), v. 27, p. 33-50, 2009.

MULON, K. B. G.; VARGAS, S. L. Materiais didáticos na internet para ensino de português como língua estrangeira. Revista Ao Pé da Letra. Volume 16.1. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/pedaletra/article/view/231834. Acesso em: fev. 2022.

REIS, L. M. Através do espelho: o Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/ Língua Não Materna (PPPLE) sob uma ótima pluricêntrica e intercultural. Dissertação de Mestrado. UFBA. Salvador, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/27367. Acesso em: dez. 2021.

SCARAMUCCI, M. V. R. Validade e consequências sociais das avaliações em contextos de ensino de línguas. Linguarum Arena – Vol. 2 – Ano 2011 – 103 – 120, 2011.

SCARAMUCCI, M. V. R. Efeito retroativo da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas: o estado da arte. Trabalhos em Lingüística Aplicada, n. 43 (2), Departamento de Lingüística Aplicada, Unicamp, 2004, p 203-226.

SHOHAMY, E. G. Language policy: hidden agendas and new approaches. London; New York: Routledge, 2006.

VARGENS, A.; ESPÍRITO SANTO, D. O. A abordagem intercultural e a produção de unidades didáticas para o PPPLE. In: MENDES, E.; FURTOSO, V. B. (Orgs.) Revista Platô, v. 4, n. 7, p. 64-79, 2018.

VICENTINI, M. P. Exame nacional do ensino médio: a relevância de pesquisas empíricas sobre validade e efeitos retroativos. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

Published

2022-09-27

How to Cite

CÂNDIDO, M. D. THE IMPACT OF THE PORTAL FOR THE TEACHER OF PORTUGUESE AS A FOREIGN / NON-MATERNAL LANGUAGE IN THE TEACHERS TRAINING. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 73, p. 434–458, 2022. DOI: 10.9771/ell.i73.48730. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/48730. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ PLURICENTRISMO LINGUÍSTICO DO PORTUGUÊS