LITERATURE AND AESTHETICS: AN ANALYSIS OF THE SHORT STORY MISS FORBES’S SUMMER OF HAPPINESS, BY GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ, BASED ON GYÖRGY LUKÁCS’S VIEWS ON AESTHETICS

Authors

  • Andressa Kelly Lima Moura Universidade Federal do Piauí
  • Maria Escolástica de Moura Santos Universidade Federal do Piauí
  • Carolina de Aquino Gomes Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i70.44068

Keywords:

Literature, Aesthetics, Education, Latin America

Abstract

The present paper is based on the literary analysis of Gabriel García Márquez's short story known as Miss Forbes’s Summer of Happiness through the Lukács’s views on aesthetics. This narrative addresses the strict education imposed by a German governess on two Latin American brothers. From it, it is possible to build a pertinent literary study that, in addition to dealing with narrative aspects, proposes to work with the interdisciplinarity claimed by the narrative itself, thus, we propose a dialogue between literature and education in order to elucidate the reasons for the truculent education present in the short story and how this art expands and makes this theme sensitive. This research is a bibliographical one and as a method of general investigation uses the historical-dialectical materialism and, complementarily, the translinguistic method adopted by Chiampi (1980), which consists in orienting the text to the context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Kelly Lima Moura, Universidade Federal do Piauí

Estudante de Letras Portugês da Universidade Federal do Piauí, do Departamento de Letras Vernáculas, pesquisa na área de literatura e participa do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Emancipação Humana (NESPEM).

Maria Escolástica de Moura Santos, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará - UFC (2017); Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí - UFPI (2010) e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (2004). É Professora Adjunta II da Universidade Federal do Piauí, Departamento de Fundamentos da Educação - DEFE, área de Fundamentos Históricos e Culturais da Educação. É Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Emancipação Humana (NESPEM). Discute temas relacionados às categorias Trabalho, Formação Humana, Educação e Pobreza.

Carolina de Aquino Gomes, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Letras com área de concentração em Literatura Comparada, pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é professora Assistente do Curso de Letras da Universidade Federal do Piauí (UFPI), onde desenvolve pesquisas sobre o mal e a morte em Literaturas de Língua Portuguesa. Também desenvolve estudos sobre a obra de José Saramago no que diz respeito ao insólito e a linguagem. Carolina de Aquino também é subcoordenadora do Núcleo de pesquisa em Literatura Contemporânea - NUPLIC (UFPI), membro do Grupo de pesquisa ?Tradição, Mitos e Lendas: estudos de literatura comparada? (UFC), mais especificamente da linha de pesquisa intitulada ?Vertentes do mal na literatura?, além de coordenar o Grupo de estudos sobre o mal na Literatura (UFPI).

References

CHIAMPI, Irlemar. O realismo maravilhoso. São Paulo: Perspectiva, 1980.

COSTA, Adriane Vidal. O boom da literatura latino-americana, o exílio e a revolução cubana. Dimensões. Vitória, n. 29, p. 133-164, 2012. Disponível em: [https://periodicos.ufes.br/dimensoes/article/view/5535/0]. Acesso em: 15/07/2020.

DIÓGENES, Lenha Aparecida da Silva. György Lukács e Honoré de Balzac: um diálogo entre estética, literatura e formação humana. 2019. 221 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.

DIÓGENES, Lenha Aparecida Silva; RABELO, Jackline; CARMO, Francisca Maurilene do. Trabalho e arte: uma reflexão sobre os fundamentos da estética marxista. In: RABELO, Jackline; SANTOS, Deribaldo; ARAÚJO, Adéle Cristina Braga (Org.). Trabalho, estética e formação humana. Fortaleza: EdUECE, 2019.

FREDERICO, Celso. Lukács: um clássico do século XX. São Paulo: Moderna, 1997.

LLOSA, Mário Vargas. Dicionário amoroso da América Latina. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

LUKÁCS, Georg. Prólogo da obra “Estética”. In: VEDA, Miguel; COSTA, Gilmaisa; ALCÂNTARA, Norma (Org.). Anuário Lukács 2017. São Paulo: Instituto Lukács, 2017.

LUKÁCS, Georg. Introdução a uma estética Marxista: sobre a Particularidade como Categoria Estética. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.

MAGALHÃES, Belmira. A particularidade estética em Vidas Secas, de Graciliano Ramos. 2.ed. São Paulo: Instituto Lukács, 2015.

MÁRQUEZ, Gabriel García. A solidão da América Latina. 1982. Disponível em: [http://thomasvconti.com.br/2014/discurso-de-gabriel-garcia-marquez-ao-receber-o-premio-nobel-de-literatura/]. Acesso em: 29/06/2020.

MÁRQUEZ, Gabriel García. Doze contos peregrinos. 25.ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2014.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. 1.ed. revista. São Paulo: Boitempo, 2011. p. 94-132.

REIS, Ricardo. O espaço da latino-americanidade. Crítica Literária Latino Americana, Lima, 1988, p. 25-37. Disponível em: [www.jstor.org/.] Acesso em: 6/05/2020.

SANTOS, Deribaldo. Estética em Lukács: a criação de um mundo para chamar de seu. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.

VIEIRA, Felipe de Paulo Góis. (Des)Construindo identidades: estudo das representações dos latino-americanos presentes na obra Doze Contos Peregrinos de Gabriel García Márquez. 2008. 93 p. Monografia (graduação em História). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, 2008.

Published

2021-12-11

How to Cite

MOURA, A. K. L.; SANTOS, M. E. de M.; GOMES, C. de A. LITERATURE AND AESTHETICS: AN ANALYSIS OF THE SHORT STORY MISS FORBES’S SUMMER OF HAPPINESS, BY GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ, BASED ON GYÖRGY LUKÁCS’S VIEWS ON AESTHETICS. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 70, p. 211–235, 2021. DOI: 10.9771/ell.i70.44068. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/44068. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS / ARTICLES