THE “SPIRITUAL CONQUEST” OF THE TUPINAMBÁ: the theoretical-conceptual originality of acculturation and the regime of asymmetric relation of Thales de Azevedo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ccrh.v36i0.38595

Keywords:

Thales de Azevedo, Indigenous peoples, Acculturation, Regime of Asymmetric Relation, Interethnic Friction

Abstract

Thales de Azevedo is not known for his work on
indigenous peoples. However, Pedro Agostinho
already called our attention to this hardly
remembered aspect of his work. In actuality, a focus
on indigenous peoples entered very early on in his
career, especially with his well-known historical
study on the city of Salvador. When one examines
what he wrote on 1958 his creative use of the
contemporary literature on acculturation stands out.
The author uses acculturation for the initial phase of
the conquest. The subsequent phase of domination
and the forced confinement in indigenous villages
merits a special theoretic expression, the regime
of asymmetric relation. His theoretical-conceptual
discussion was very contemporary and innovative,
and clearly prefigures certain positions like those
by Cardoso de Oliveira. Notwithstanding later
republications of the article, it seems to have met
with little response or recognition in the ethnological
literature and in the theory of interethnic friction,
the major theoretical movement on the subject of
later years.

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Author Biographies

Edwin B. Reesink, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Antropologia social pelo Museu Nacional - UFRJ e hoje ligado ao UFPE (Departamento de Antropologia e Museologia e Programa de Pós-Graduação em Antropologia). Estuda temas relacionados com povos indígenas, em especial no Nordeste e na Amazônia, sendo ligado ao grupo
de pesquisa PINEB (Pesquisas sobre Povos Indígenas no Nordeste). Publicou, entre outros trabalhos, os livros Allegories of Wildness (2010) sobre etnohistorias de povos Nambikwara, Imago Mundo Kanamari (2013) e co-editou a coletânea Índios e Negros no mundo dos índios (2011). Publicou vários artigos sobre rituais e etnohistorias de povos no Nordeste e está para publicar um livro sobre as etnohistorias Kaimbé e Kiriri e sua participação em Canudos.

Mísia Lins Reesink, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Antropologia Social pela École des Hautes Études en Sciences Sociales - Paris. Professor(a) do Departamento de Antropologia e Museologia e da Pós-Graduação em Antropologia da Universidade Federal de Pernambuco, Coordenador(a) do Grupo de Pesquisa DEVIR – Religião, Contemporaneidade, Morte e Imagens (UFPE), desenvolvendo pesquisas na área de Religião, Morte, Teoria Antropológica, Rituais. Suas mais recentes publicações são: On Faith and Miracle: A Cosmological Perspective on Faith and Miracle as ‘Social Categories of Understanding? in Brazilian Catholicism. Vibrant (Florianópolis), v. 17, p. 1-21, 2020; Duplos Funerais: quando a morte encontra o morto em contextos transnacionais. Revista Anthropológicas, v. 1, p. 249-277, 2020 (coautora); Morte, Católicos, Imaginário: rituais e representações de morte em Casa Amarela (Recife). 1. ed. Recife: EdUFPE, 2016. v. 1. 201p.

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Published

2023-11-13

How to Cite

B. Reesink, E., & Lins Reesink, M. (2023). THE “SPIRITUAL CONQUEST” OF THE TUPINAMBÁ: the theoretical-conceptual originality of acculturation and the regime of asymmetric relation of Thales de Azevedo. Caderno CRH, 36, e023016. https://doi.org/10.9771/ccrh.v36i0.38595