A produção científica sobre as temáticas LGBTQIAP+, HIV/AIDS e educação publicados na América Latina nos últimos 10 anos

Authors

  • Lucas Silva Dantas Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC (SP) https://orcid.org/0000-0003-4112-5363
  • Élida Miranda dos Santos Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Educação. LGBTQIAP . HIV/AIDS. América-Latina.

Abstract

This research aims to provide an overview of the production of articles involving LGBTQIAP+ themes, HIV/AIDS, and their intersections with education, published in Latin America over the past 10 years. To accomplish this, it analyzes the scientific production available on the CAPES Periodicals portal (2013-2022), selected based on the descriptors "Educ and LGBT," "Educ and HIV," "Educ and AIDS." Using the categories of "production concentration," "thematic axis," and "methodology," the articles were analyzed in light of the theoretical framework expressed in the works of Santomé (2011), Paiva (2020), Mbembe (2016), and Sena (2020). As a conclusion of the research, it is possible to affirm that within the CAPES platform, the scientific production on LGBTQIAP+ themes, HIV/AIDS, and education is mostly focused on the Brazilian context, with a significant number of publications in science, education, and health journals. The majority of articles revolve around the thematic axes of health and education, sexual diversity, and educational policies. The predominant methodologies used involve interviews and questionnaires. The main focus of analysis is on youth and teachers, with a significant influence from the contributions of Judith Butler and Cláudia Pereira Vianna.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Silva Dantas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC (SP)

Lucas Dantas é pesquisadore de Gênero, Sexualidade e Diversidade na Educação. É Doutoranda em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), onde concluiu o Mestrado com bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). É licenciade em Letras-Português pelo Instituto Singularidades (IS), onde atua como professore na Pós-Graduação em Inclusão Escolar e Diversidade: Questões Conceituais e Instrumentalização de Práticas, na Pós-Graduação em Psicopedagogia: Práticas Educacionais e Contextos da Educação e na na Pós-Graduação em Psicopedagogia EAD. Atualmente compõe a Associação dos Pós-Graduandos da PUC São Paulo coordenando a Comissão da Diversidade. Como Educadore e Pesquisadore desenvolve formações sobre Gênero, Sexualidade, Inclusão e Diversidade para escolas, instituições, associações e coletivos.

Élida Miranda dos Santos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Élida Mirandas dos Santos é doutoranda, mestre em educação e especialista em gestão de políticas públicas , ambos pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP.
Coordenadora executiva do Fundo Positivo e gerente de projetos, atuante no campo dos direitos humanos desde a adolescência, coordenando diversos trabalhos na área. Foi conselheira nacional de juventude por duas gestões representando o Geledés – Instituto da Mulher Negra e coordenadora do projeto de comunicação para os direitos humanos da Fundação Fundo Brasil de Direitos Humanos.

Published

2024-03-10

How to Cite

Silva Dantas, L. ., & Miranda dos Santos, Élida. (2024). A produção científica sobre as temáticas LGBTQIAP+, HIV/AIDS e educação publicados na América Latina nos últimos 10 anos. Cadernos De Gênero E Diversidade, 9(3). Retrieved from https://periodicos.ufba.br/index.php/cadgendiv/article/view/55368

Issue

Section

Artigos