IMAGENS DE CONTROLE EM CENA: UM OLHAR SOBRE A PRODUÇÃO DRAMATÚRGICA/CÊNICA DE AUTORIA DE MULHERES NO NORDESTE DO BRASIL (2015-2021)

IMAGES OF CONTROL ON STAGE: A LOOK AT THE DRAMATURGY/PERFORMANCE OF WOMEN OF BRAZILIAN NORTHEAST (2015-2021)

Authors

  • Nayara Macedo Barbosa de Brito Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.9771/rr.v1i40.48943

Keywords:

Brazilian Northeast theatre. Brazilian Northest dramaturgy. Women. Controlling images. Feminisms.

Abstract

This paper intents to make a critical review and an update of the research developed on the dramaturgy created by male playwriters in the Southeast region of Brazil between 2002-2012. Deflecting from that corpus, now we look at the initiatives of female artists in the dramaturgy/performance in the Northeast between 2015-2021, which we read from a feminist critical perspective, taking the idea of “controlling images”, by Patricia Hill Collins (2019), as our analysis-interpretation key. After the exposition of a brief panoramic view of their work, made from the consult of the main specialized critical websites, and considering the artists/collectives/works we already knew, we present our analysis-interpretation of the dramaturgy/performance of two plays: Isto não é uma mulata (2015), by Mônica Santana, and Violetas (2016), by Mayra Montenegro. Our hypothesis is that, in exposing and criticizing several control images associated to women, the work of these actresses-playwriters would be acting as a confront strategy against the oppressions those images synthetize.

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Author Biography

Nayara Macedo Barbosa de Brito, Universidade Federal da Bahia

Professora temporária do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos, da Universidade Federal da Bahia (UFBA), onde atua na área de Artes, Culturas e Contemporaneidade. Doutora em Artes Cênicas pela mesma Universidade, na linha de pesquisa Dramaturgia, História e Recepção, com pesquisa sobre as Figuras presentes nas dramaturgias modernas e contemporâneas e sua atualização cênica sob um assim pensado regime de atuação figural. Licencianda em Teatro pela mesma instituição. Mestra em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAC/UFRGS), onde desenvolveu pesquisa sobre a(s) dramaturgia(s) brasileira(s) contemporânea(s). E bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), onde, desde 2010, é membro integrante do Grupo de Pesquisa em Dramaturgia, Teatro e Performatividades. Ainda na Universidade Federal da Bahia, atuou como professora temporária da Escola de Teatro entre os anos de 2016 e 2017. Em 2018, fundou a Três de Copas produtora cultural juntamente com outras duas artistas da cena teatral baiana. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Dramaturgia, Teoria e Interpretação Teatral. É diretora e atriz. 

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Published

2023-12-31

How to Cite

Brito, N. M. B. de. (2023). IMAGENS DE CONTROLE EM CENA: UM OLHAR SOBRE A PRODUÇÃO DRAMATÚRGICA/CÊNICA DE AUTORIA DE MULHERES NO NORDESTE DO BRASIL (2015-2021): IMAGES OF CONTROL ON STAGE: A LOOK AT THE DRAMATURGY/PERFORMANCE OF WOMEN OF BRAZILIAN NORTHEAST (2015-2021). Repertório, 1(40), e023001. https://doi.org/10.9771/rr.v1i40.48943