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Wooden cyborgs: technomythic profanations of drag queen aesthetics in the popular religiosity of Cariri from Ceará

Authors

  • Ribamar José de Oliveira Junior Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)/Pesquisador bolsista de Doutorado
  • Walisson Angélico de Araújo Universidade Federal do Cariri (UFCA)/Pesquisador

DOI:

https://doi.org/10.9771/peri.v1i16.38195

Abstract

Chisels, wax and paint in the foam of the body carved in the wood. From the essay “A rib of Adão” by photographer Giovanna Duarte for the fifth edition of Jornal Sertão Transviado, launched in 2017 through an experimental journalism project, we reinterpreted Donna Haraway’s cyborg theory in a localized context. In this sense, we use the methodology of documentary analysis of photography in its expressive dimension to look for the meanings of the drag queen body in the popular culture of Cariri, from the state of Ceará. Altogether there are seven photographs showing the Phantom and Malina drags among the sculptures of the Mestre Noza Popular Culture Center in the city of Juazeiro do Norte, better known as the land of Father Cícero. Far from a technoutopy, we face the affective policies in artivism between the cyborg and the goddess to think about the hybrids between gender and popular culture, above all, by affecting the performative identity with the cultural tradition. From irony and blasphemy, we look at dissidences and technomitic artefactualisms in the cyberdrag body’s discursive imagery in its potent fusion with simulacra capable of hacking codes of reading of the body in popular religion.

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Author Biographies

Ribamar José de Oliveira Junior, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)/Pesquisador bolsista de Doutorado

Doutorando da linha de Tecnologias da Comunicação e Estéticas no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e especialista em Gênero e Sexualidade na Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e graduado em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal do Cariri (UFCA). 

Walisson Angélico de Araújo, Universidade Federal do Cariri (UFCA)/Pesquisador

Graduando em Jornalismo pela Universidade Federal do Cariri (UFCA) na cidade de Juazeiro do Norte, no qual ingressei no ano de 2016.1. Ainda no ano de 2016, ingressei como membro do Centro de Estudos e Pesquisa em Jornalismo (CEPEJor) da UFCA, na linha de estudos Jornalismo Televisivo e novas tecnologias digitais como bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) sob orientação do Professor Dr. Paulo Eduardo Silva Lins Cajazeira em dois projetos intitulados: "WEBSÉRIE DOCUMENTAL: O (WEB) JORNALISMO E AS FERRAMENTAS DIGITAIS NA CONSTRUÇÃO DA NARRATIVA AUDIOVISUAL INTERATIVA NA INTERNET" (01/08/2016 a 31/07/2017) e "O PERFIL DO EGRESSO DE JORNALISMO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CARIRI: DA FORMAÇÃO À ATUAÇÃO SOB A POLÍTICA DE EXPANSÃO E INTERIORIZAÇÃO DO ENSINO PÚBLICO SUPERIOR NO BRASIL" (01/08/2017 a 13/12/2017). Em 2018, como parte da minha graduação, estive em mobilidade acadêmica na Universidade do Algarve (UAlg) em Portugal, tendo como base nos meus estudos "Ciências da Comunicação". No ano de 2019 integrei a partir do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), sob orientação do Professor Dr. Joubert de Albuquerque Arrais, com o projeto intitulado "CULTURA POP, DANÇA POP ? ESTUDOS COMUNICACIONAIS". Atualmente, atuo como membro da Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação (PRPI), estando como bolsista do Programa de Aprendizagem Prática (PAP) no setor do Núcleo de Divulgação Científica (NDC).

Published

2021-10-27

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How to Cite

Oliveira Junior, R. J. de, & Araújo, W. A. de. (2021). Wooden cyborgs: technomythic profanations of drag queen aesthetics in the popular religiosity of Cariri from Ceará. Revista Periódicus, 1(16), 294–326. https://doi.org/10.9771/peri.v1i16.38195