FORMAÇÃO DO PEDAGOGO PARA A GESTÃO

ANÁLISE DOS PLANOS DE ENSINO DO CURSO DE PEDAGOGIA

Authors

Keywords:

Gestão escolar; Formação inicial; Planos de ensino School management; Initial training; Teaching plans.

Abstract

The aim of this study was to understand how the initial training of pedagogues for management was, and still is, dealt with. The research is characterized by a qualitative approach, using bibliographical and documentary research in its methodology. The teaching plans of the Pedagogy course at the State University of the Midwest (UNICENTRO), located in the interior of the state of Paraná-Brazil, were analyzed. The following subjects were analyzed: Organization of Pedagogical Work; Fundamentals of Educational Management; Policies and Management of Education and Supervised Internship in School and Non-School Management. From a brief historical contextualization, we can see that the training of teachers has undergone some transformations until it reached its current configuration, and how this process of change in the training process impacts on the identity of teachers today. The conclusion drawn from the analysis of the documents is that the plans are in line with current legislation and during the course of the work, it was possible to conclude that even today the pedagogue does not have a well-defined identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayara de Lima Lopes, Universidade Estadual do centro-Oeste (UNICENTRO)

Mayara de Lima Lopes

Pedagoga, Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), 2023, Paraná, Brasil

Colégio Lobo Avenida- Guarapuava/PR

mayaralimalopes20@gmail.com

https://orcid.org/0000-0000-0123-4567

References

ALMEIDA, B.; GHENDINI, C. M. A formação do pedagogo: Para a educação básica e a docência nas áreas de conhecimentos específicos-(org.) São Cristóvão: UFS, 2012.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em 22 fev. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para 15 Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 14 dez. 2022.

FERREIRA, L. G.; CLARK, G. Nellie; RIBEIRO, Djeissom Silva. Formação do Pedagogo para Gestão Escolar. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, v. 8, n. 1, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/10427 Acesso em: 15 jan. 2023.

FERREIRA, L. S. Gestão do Pedagógico: de qual pedagógico se fala? Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, p. 176-189, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Liliana-Soares-Ferreira-2/publication/228846428_Gestao_do_pedagogico_de_qual_pedagogico_se_fala/links/54d0e7820cf29ca811040176/Gestao-do-pedagogico-de-qual-pedagogico-se-fala.pdf. Acesso em: 08 nov. 2022.

FERREIRA, L. S. Trabalho Pedagógico na Escola: do que se fala?. Educação & Realidade, v. 43, n. 1, p. 591-608, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/dZCLTB8HzT8BW7CSXrJzF9M/?format=html. Acesso em: 12 out. 2022

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008

LIBÂNEO, J. C. A pedagogia em questão: entrevista com José Carlos Libâneo. In: Olhar de professor, v. 10, n. 1, p. 11-33, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/684/68410102.pdf. Acesso em: 12 fev. 2023

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. rev. e ampl. São Paulo: Heccus Editora. 2018.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: politicas, estrutura e organização.10. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.

MONTEIRO, E.; MOTTA, A Gestão escolar: perspectivas, desafios e função social. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

PIMENTA, S. G. et al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educação e Pesquisa, v. 43, n. 1, p. 15-30, 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1517-97022017000100015&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 12 fev. 2023.

REALI, K. et al. O estágio supervisionado em gestão escolar e não escolar: possibilidades e desafios. In: GONÇALVES, A. N; GEHRKE, M. (orgs.). A trajetória dos 40 anos do curso de pedagogia da Unicentro. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.

SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: História e teoria. Campinas, SP: Autores associados, 2008.

UNICENTRO. Plano de Ensino da disciplina de Estágio Supervisionado em Gestão Escolar e Não Escolar. Guarapuava, 2021d.

UNICENTRO. Plano de Ensino da disciplina de Fundamentos da Gestão Educacional. Guarapuava, 2021b.

UNICENTRO. Plano de Ensino da disciplina de Organização do Trabalho Pedagógico. Guarapuava, 2021a.

UNICENTRO. Plano de Ensino da disciplina Políticas e Gestão da Educação Básica. Guarapuava, 2021c.

VALENTIM, B. F. B; SCHVARZ, L. H. C; IGLESIAS, S. L. S. Interfaces da formação e profissionalização do pedagogo: limites e possibilidades na esfera da cotidianidade. In: GONÇALVES, A. N; GEHRKE, M. (orgs.). A trajetória dos 40 anos do curso de pedagogia da Unicentro. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.

VIEIRA, S. L. Políticas e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. Revista brasileira de política e administração da educação, v. 23, n. 1, 2007. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19013. Acesso em: 22 fev. 2023.

Published

2024-11-18

How to Cite

Dal Pizzol, A., & Lopes, M. de L. (2024). FORMAÇÃO DO PEDAGOGO PARA A GESTÃO: ANÁLISE DOS PLANOS DE ENSINO DO CURSO DE PEDAGOGIA. Inventário, (33), 46–64. Retrieved from https://periodicos.ufba.br/index.php/inventario/article/view/60639

Issue

Section

Artigos