LINGUISTIC VARIATION, ADQUISITION/LEARNING AND TEACHING OF THE ACCUSATIVE OBJECT ANAPHORIC IN SPANISH LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.9771/ell.v0i78.59263Keywords:
Objeto acusativo anafórico, Variação linguística, Aquisição/aprendizagem de espanhol como língua estrangeira, EnsinoAbstract
The aim of this paper is to present the results about our researches on linguistic variation in Spanish regarding the 3th person anaphoric accusative object (Simões, 2015, 2022), to present the results of González (1994) e Simões (2010) on adquisition/learning process in this grammatical constructions from Brazilian speakers and to present reflections on learning. Considering generative (Chomsky, 1981, 1986) and sociolinguistic (Labov, 2008; Weinreich, Labov; Herzog, 2009) theoretical approach, it was investigate the anaphoric accusative object in oral interviews from Spanish varieties of Madrid and Montevideo. It was observed that null objects are less restricted in Spanish varieties of Madrid and Montevideo. A better description of these constructions in Spanish varieties, as well as the results on Spanish Foreign language acquisition/learning for Brazilian speakers, allow to think strategies to promote a reflection about this grammar area teaching.
Downloads
References
CAMPOS, Héctor. Complementos directos indefinidos en Romance. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 24, p. 81-90, 1986a.
CAMPOS, Héctor. Indefinite object drop. Linguistic Inquiry, v. 17, n. 3, p. 354-359, 1986b.
CAMPOS, Héctor. Transitividad e intransitividad. In: BOSQUE, I.; DEMONTE, V. (org.). Gramática Descriptiva de la Lengua Española. Madrid: Espasa, 1999. p.1519-1574.
CARDINALETTI, Anna.; STARKE, Michael. The typology of structural deficiency: On three grammatical classes. Working Paper in Linguistics. University of Venice, v. 4, n. 2, p. 41-109, 1994.
CHOMSKY, Noam. Lectures on Governing and Binding. Dordrecht: Foris, 1981.
CHOMSKY, Noam. Knowledge of Language: its nature, origin and use. New York Praeger, 1986.
CYRINO, Sonia. Observações sobre a mudança diacrônica no português do Brasil: objeto nulo e clíticos. In: ROBERTS, I.; KATO, M. (orgs.). Português brasileiro. Uma viagem diacrônica. Campinas - SP: Editora da Unicamp, 1993. p. 163-184.
CYRINO, Sonia. O objeto nulo no português do Brasil: um estudo sintático diacrônico. 1994. Tese (Doutorado em Linguística), Unicamp, Campinas - SP.
DI TULLIO, Ángela. Manual de gramática del español. Buenos Aires: Edicial, 1997.
DUARTE, Maria Eugenia. Variação e sintaxe: clítico acusativo, pronome lexical e categoria vazia no português do Brasil. 1986. Dissertação de Mestrado - PUC-SP, São Paulo.
FANJUL, Adrián. Conhecendo assimetrias: a ocorrência de pronomes pessoais. In: FANJUL, A.; GONZÁLEZ, N. M. (orgs.). Espanhol e português brasileiro: estudos comparados. São Paulo, Parábola, 2014. p. 29-50.
FERNÁNDEZ SORIANO, Olga. El pronombre personal. Formas y distribuciones. Pronombres átonos y tónicos. In: BOSQUE, I.; DEMONTE, V. (org.). Gramática Descriptiva de la Lengua Española. Madrid: Espasa, 1999. p. 1209-1273.
GALVES, Charlotte. Ensaios sobre as gramáticas do português. Campinas: Editora da Unicamp, 2001.
GONZÁLEZ, Neide. Cadê o pronome? O gato comeu. Os pronomes pessoais na aquisição/aprendizagem do espanhol por brasileiros adultos. 1994. Tese de doutorado - DL/FFLCH/USP, São Paulo, inédita.
GROPPI, Mirta. Estructuras con clíticos: revisión de terminología y datos del español. Signo y Seña, 20, p. 95-113, 2009.
KATO, Mary. Pronomes fortes e fracos na sintaxe do Português Brasileiro. Revista Portuguesa de Filologia, v. XX, p. 101-122, 2002.
KATO, Mary. Null objects ans VP ellipsis in European and Brazilian Portuguese. In: QUER, J. et alii (orgs.). Romance Languages and Linguistic Theory. Amsterdam: John Benjamins, 2003. p. 135-158.
KATO, Mary. A gramática do letrado: questões para a teoria gramatical. In: MARQUES, M. A., et alii (orgs). Ciências da Linguagem: trinta anos de investigação e ensino. Braga: CEHUM (Universidade do Minho), 2005. p. 131-145.
KATO, Mary; TARALLO, Fernando. Anything YOU can do in Brazilian Portuguese. In: JAEGGLI, O.; SILVA-CORVALÁN, C. (orgs.). Studies in Romance Linguistics. Dordrecht: Foris, 1986. p. 346-358.
LABOV, William. Padrões Sociolingüísticos. Trad. Marcos Bagno, Marta Pereira Scherre, Caroline R. Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
LACA, Brenda. Presencia y ausencia de determinante. In: BOSQUE, I.; DEMONTE, V. (orgs.). Gramática Descriptiva de la Lengua Española. Madrid: Espasa, 1999. p. 891-928.
LANDA, Alazne. Conditions on null objects in Basque Spanish and their relation to leísmo and clitic doubling. 1995. Tese (Doutorado em Linguística) - University of Southern California, Los Angeles.
LEONETTI, Manuel. El artículo. In: BOSQUE, I.; DEMONTE, V. (org.). Gramática Descriptiva de la Lengua Española. Madrid: Espasa, 1999. p. 787-890.
LICERAS, Juana. La adquisición de las lenguas segundas y la gramática universal. Madrid: Síntesis, 1996.
LICERAS, Juana. Monosyllabic place-holders in early child language and the L1/L2 ‘Fundamental Difference Hypothesis’. In: KEMPCHINSKY, P. et al. (orgs.). Theory, practice and acquisition. Papers from the 6th Hispanic Linguistics Symposium and the 5th Conference on the Acquisition of Spanish and Portuguese. Somerville, Mass.: Cascadilla Press, 2003. p. 258-283.
LIMA-HERNANDES, Maria Célia; VICENTE, Renata. A Língua Portuguesa falada em São Paulo: amostra da variedade culta do século XXI. São Paulo: Humanitas, 2012.
MAGALHÃES, Telma. O sistema pronominal sujeito e objeto na aquisição do Português Europeu e do Português Brasileiro. 2006. Tese (Doutorado em Lingüística) IEL/Unicamp, São Paulo.
Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=491671
Acesso em: 20/02/2024.
NUNES, Jairo. Direção de cliticização, objeto nulo e pronome tônico na posição de objeto em português brasileiro. In: ROBERTS, I.; KATO, M. A. (orgs.). Português Brasileiro. Uma viagem Diacrônica. Campinas - SP: Editora da Unicamp, 1993. p. 207–222.
SIMÕES, Adriana. Clítico, objeto nulo ou pronome tônico? Quanto e como a variação/mudança no paradigma do preenchimento pronominal do objeto acusativo de 3ª pessoa no português brasileiro se reflete na aquisição/aprendizagem do espanhol pelos aprendizes brasileiros ao longo das gerações. Dissertação de Mestrado. DLM/FFLCH/USP, São Paulo, 2010.
Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8145/tde-16112010-164450/pt-br.php Acesso em: 20/06/24.
SIMÕES, Adriana. O objeto pronominal acusativo de 3ª pessoa nas variedades de espanhol de Madri e Montevidéu comparado ao português brasileiro: clíticos como manifestação visível e objetos nulos como manifestação não visível da concordância de objeto. Tese de Doutorado. DLM/FFLCH/USP, São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8145/tde-09092015-175408/pt-br.php Acesso em: 20/06/24.
SIMÕES, Adriana. Uma proposta de análise para o objeto acusativo anafórico na variedade de espanhol de Madri e no português brasileiro de São Paulo. Revista de Estudos da Linguagem, v. 30, n. 4, p. 1547-1595, 2022. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/21464
Acesso em: 20/06/24.
SUÑER, Margarita; YÉPEZ, María. Null definite objects in Quiteño. Linguistic Inquiry, v. 14, p.561-565, 1988.
TARALLO, Fernando. Diagnosticando uma gramática brasileira: o português d’aquém e d’além mar ao final do século XIX. In: ROBERTS, I.; KATO, M. A. (orgs.). Português brasileiro: Uma viagem diacrônica. Campinas: Ed. da Unicamp, 1993. p. 69-105.
WEINREICH, Uriel.; LABOV, William.; HERZOG, Marvin. Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança lingüística. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.