THE RELATIONSHIP BETWEEN METALINGUISTIC AWARENESS AND THE DELETION OF FINAL /R/ IN WORDS IN THE WRITING OF CHILDREN FROM BAHIA IN THE LITERACY IN A (POST) PANDEMIC CONTEXT

Authors

  • Amanda Cristina de Freitas Universidade Estadual de Campinas
  • Pablo Picasso Feliciano de Faria UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i77.56372

Keywords:

Writing acquisition, Metalinguistic awareness, /R/ deletion, Coda, Pandemic

Abstract

Metalinguistic Awareness (MA) has been found important for acquiring writing skills (Barrera; Maluf, 2003). The /R/ deletion in speech is also found in writing, as noted by Dutra and Pinto (2014) and Santos and Costa (2013). This study investigates the relationship between MA and /R/ deletion in the writing of children in the process of literacy acquisition. The study included 58 students from 1st to 3rd grades in a private and a public school in Feira de Santana, Bahia. Children in higher grades demonstrated better writing skills and less deletion of /R/. Contexts of resyllabification in oral language did not affect the realization of final /R/. A moderate to strong correlation was found between the CM index obtained and the tasks involving writing and dictation of words ending in /R/. The pandemic context may have also influenced the children's performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amanda Cristina de Freitas, Universidade Estadual de Campinas

Aluna de doutorado

References

ABAURRE, Maria Bernadete Marques. Horizontes e limites de um programa de investigação em aquisição da escrita. In: LAMPRECHT, Regina (org.). Aquisição da Linguagem: questões e análises. Porto Alegre: EDIPUCRS. 1999, p. 167-186.

BARRERA, Sylvia Domingos; MALUF, Maria Regina. Consciência metalingüística e alfabetização: um estudo com crianças da primeira série do ensino fundamental. Psicologia: reflexão e crítica, v. 16, n. 3, p. 491-502, 2003. Disponível em: [https://www.scielo.br/pdf/prc/v16n3/v16n3a08.pdf] Acesso em: 22/07/2020.

BISOL, Leda. O sândi e a ressilabação. Letras de hoje, v. 31, n. 2, p. 159-168, 1996.

BISOL, Leda. Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. 3. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2001.

BRANDÃO, Maria Hellen. Uma abordagem fonológica da segmentação na escrita de alunos do ensino fundamental II. 2015. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.

CALLOU, Dinah; SERRA, Carolina. Variação do rótico e estrutura prosódica. Revista do GELNE, v. 14, n. 1/2, p. 41-57, 2012. Disponível em: [https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9363] Acesso em: 30/06/2020.

CALLOU, Dinah; SERRA, Carolina; CUNHA, Cláudia. Mudança em curso no português brasileiro: o apagamento do R no dialeto nordestino. Revista da ABRALIN, v. 14, n. 1, 2015. Disponível em: [https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1238] Acesso em: 30/06/2020.

CHOMSKY, Noam. New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

_____. Knowledge of Language: Its nature, origin and use. New York: Praeger, 1986.

COSTA, Geisa Borges da. O apagamento do rótico em coda silábica na escrita de estudantes catuenses. 2021. 141f. Dissertação. (Mestrado em Letras e Linguística. Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

CURTAIN, Helena Anderson; DAHLBERG, Carol Ann. Languages and children, making the match: New languages for young learners. Allyn & Bacon, 2004.

DUTRA, Ester Nunes da Silva; PINTO, Marinazia Cordeiro. O apagamento dos róticos em coda silábica na escrita dos alunos do Ensino Fundamental. In: VI SINEFIL, 2014, UERJ. Revista Philologus, Anais do VI SINEFIL. Rio de Janeiro: CiFEFiL, jan./abr. 2014, p. 537-547. Disponível em: [http://www.filologia.org.br/vi_sinefil/resumos/o_pagamento_dos_roticos_em_ESTER.pdf] Acesso em: 05/09/2021.

EHRI, Linnea C. Word consciousness in readers and prereaders. Journal of educational psychology, v. 67, n. 2, p. 204-212, 1975. Disponível em: Acesso em: [https://psycnet.apa.org/record/1975-29334-001] 26/01/2022.

FAYOL, Michel. Aquisição da escrita. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Artes Médicas, 1999.

FREITAS, Amanda Cristina de; LACERDA, Mariana Fagundes de Oliveira. O apagamento do /R/ em coda final de nomes e verbos infinitivos na escrita escolar de alunos do 8º ano. Revista Investigações, v. 34, n. 2, p. 1-26, 2021. Disponível em: [https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/251221] Acesso em: 22/12/2021.

GROLLA, Elaine; SILVA, Maria Cristina Figueiredo. Para conhecer: aquisição da linguagem. São Paulo: Contexto, 2014.

KAIL, Michèle. Aquisição de linguagem. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

KOCH, Ingedore G. Villaça. Interferências da oralidade na aquisição da escrita. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 30, p.31-38, 1997. Disponível em: [https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639269] Acesso em: 14/01/2022.

LORANDI, Aline; CRUZ, Carina Rebello; SCHERER, Ana Paula Rigatti. Aquisição da linguagem. Verba Volant, v. 2, n. 1, p. 144-66, 2011. Disponível em: [https://www.researchgate.net/publication/269036846_AQUISICAO_DA_LINGUAGEM] Acesso em: 21/07/2020.

MALUF, Maria Regina; BARRERA, Sylvia Domingos. Consciência fonológica e linguagem escrita em pré-escolares. Psicologia: Reflexão e crítica, v. 10, n. 1, p. 125-145, 1997. Disponível em: [https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-79721997000100009&script=sci_arttext&tlng=pt] Acesso em: 23/07/2020.

MESSIAS, Eveline Souza. O apagamento do /R/ em formas verbais infinitas em textos escolares: uma proposta de intervenção. 2019. Dissertação. (Mestrado em Linguística) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana.

NASCIMENTO, Silvana Santos Damasceno. A importância da consciência fonológica para o aprimoramento da escrita: práticas de (re) alfabetização e letramento. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Federal da Bahia, Salvador.

PETERS, Ann M. The units of language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.

QUEIROZ, Michele; SOUSA, Francisca Genifer Andrade; PAULA, Genegleisson Queiroz. Educação e Pandemia: impactos na aprendizagem de alunos em alfabetização. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 4, p. 1-9, agosto 2021. Disponível em: [https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6057] Acesso em: 12/04/2022.

REGO, Lúcia Lins Browne. Diferenças individuais na aprendizagem inicial da leitura: Papel desempenhado por fatores metalingüísticos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 11, p. 51-60, 1995. Disponível em: [https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17212] Acesso em: 30/07/2021.

REGO, Lúcia Lins Browne; BUARQUE, Lair Levi. Consciência sintática, consciência fonológica e aquisição de regras ortográficas. Psicologia: reflexão e crítica, v. 10, p. 199-217, 1997. Disponível em: [https://www.scielo.br/j/prc/a/QtYNd8sFbC8TRGzLMQWjktg/abstract/?lang=pt] Acesso em: 21/07/2020.

REIMERS, Fernando M. Chapter 1 Learning from a Pandemic. The Impact of COVID- 19 on Education Around the World. In: _____. Primary and secondary education during COVID-19: disruptions to educational opportunity during a pandemic. Switzerland: Springer Nature, 2022. p. 1-38.

SANTOS, Marivan de Souza; COSTA, Geisa Borges da. Apagamento de /R/ final: reflexo da fala na escrita de alunos de zona rural e urbana. Círculo Fluminense de Estudos Filológicos e Linguísticos, p. 73-77, 2013. Disponível em: [http://www.filologia.org.br/xvii_cnlf/cnlf/12/05.pdf] Acesso em: 5/09/2021.

SANTOS, Raquel Santana. Adquirindo a fonologia de uma língua: produção, percepção e representação fonológica. ALFA: Revista de Linguística, v. 52, n. 2, p. 465-481, 2008.

SANTOS, Silvana de Fátima dos; DAL RI, Neusa Maria.. Impactos da pandemia de COVID-10 em um curso integrado ao Ensino Médio. Reflexão E Ação, v. 29, n. 3, p. 141-159. novembro, 2021. Disponível em: [https://doi.org/10.17058/rea.v29i3.16554] Acesso em: 16/06/2022.

SAÚDE, Sandra; RODRIGUES, Ana Isabel. Efeitos da situação pandêmica COVID19 nos processos de aprendizagem e de investigação social: Resultados preliminares de um estudo exploratório qualitativo com estudantes em formação pós-graduada numa Instituição de Ensino Superior portuguesa. New Trends in Qualitative Research, v. 9, p. 66-78, julho 2021. Disponível em: [http://dx.doi.org/10.36367/ntqr.9.2021.66-78] Acesso em: 16/06/2022.

Published

2024-06-04

How to Cite

DE FREITAS, A. C.; FELICIANO DE FARIA, P. P. THE RELATIONSHIP BETWEEN METALINGUISTIC AWARENESS AND THE DELETION OF FINAL /R/ IN WORDS IN THE WRITING OF CHILDREN FROM BAHIA IN THE LITERACY IN A (POST) PANDEMIC CONTEXT. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 77, p. 261–289, 2024. DOI: 10.9771/ell.v0i77.56372. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/56372. Acesso em: 18 jul. 2024.