PARAPHRASE AND POLYSSEMIA IN TITLES OF LITERARY WORKS FOR CHILDREN AND YOUNG PEOPLE AND THE SENSES AROUND THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i77.55624

Keywords:

Paraphrase; Polysemy; Children's Literature; Pandemic.

Abstract

This work addresses the construction of meanings about the covid-19 pandemic in titles of Brazilian children's literary works. This is a qualitative and interpretative bibliographical research supported by the theoretical-methodological assumptions of French-oriented Discourse Analysis based on the Pêcheux studies retheorized by Orlandi. We seek to investigate the paraphrastic and polysemous constructions in the titles of the works in order to identify the discursive regularities, the shifts in meaning and the metaphorical effects around the pandemic theme. The research corpus consisted of 17 titles. We understand that the title is a constituent material of the literary work, triggers discourses, revives memory and, as such, is historically constructed. We found the presence of the paraphrase both in the resumption of recurrent terms in the context of the pandemic, and in the resumption of speeches to combat the virus. As for polysemy, we evidence its presence in works that propose not only the approach to the theme from a fictional narrative, but also the reflection that is anchored in the observance of the feelings caused by the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CORACINI, M.J.R.F. O título: uma unidade subjetiva (caracterização e aprendizagem). Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 13, p. 235-54, 1989.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos. 16. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2001.

DOMINGOS, Ana Cláudia Munari e HOHLFELDT, Antônio. Seduzindo o leitor: os títulos das obras de Lygia Fagundes Telles. Passages de Paris: APEB-FR, 2017.

FERGUSON, Niall. Civilização: Oriente x Ocidente. Trad. Janaína Marcoantonio. 3ª ed. São Paulo: Planeta do Brasil, 2021.

GAILLE, Marie; TERRAL, Philippe. Uma Contribuição da Pesquisa Francesa em Ciências Humanas e Sociais para a Análise Internacional da Pandemia de Covid-19. In: Matta, Gustavo Correia et al (orgs.). Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas à pandemia. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2021.

GALINARI, Melliandro Mendes. A autoridade do discurso literário. In: MELLO, Renato de. (org). Análise do Discurso & Literatura. Faculdade de Letras da UFMG, 2005.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Trad. Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso literário. Trad. Adail Sobral. São Paulo: Contexto, 2018.

MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária. Campinas: Martins Fontes, 2001.

OLIVEIRA, Ieda de. O contrato de Comunicação da literatura infantil e juvenil. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 2008.

_____. Análise do discurso: Princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 4ª edição, 2002.

_____. Paráfrase e polissemia: a fluidez nos limites do simbólico. Rua – Revista do núcleo de desenvolvimento da criatividade da Unicamp NUDECRI, n. 4, p. 9-19, 1998.

PÊCHEUX, Michel. Papel da memória. In: ACHARD, P. et al. (org.) Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 1999.

_____. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni Pulcinelli Orlandi et al. 2ª ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1995.

_____. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (org.). Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à 264 THIAGO HENRIQUE BRAGATO BARROS obra de Michel Pêcheux. Campinas: Editora da Unicamp, 1997, p. 61- 151.

_____. Metáfora e Interdiscurso. In: PÊCHEUX M. Análise de Discurso: Michel Pêcheux. Textos selecionados por Eni Puccinelli Orlandi. 4. ed. Campinas: Pontes, 2014. p. 151-161.

PAIVA, Lucélia Elizabeth. A arte de falar da morte para crianças: A literatura infantil como recurso para abordar a morte com crianças e educadores. São Paulo: Ideias & Letras, 2011.

PINTO, G. K. Era uma vez: a história da concepção do título associado à obra de arte. Porto Alegre: UFRGS, 2013.

REIS, Mariana Pereira dos, et al. Infância, escola e literatura infantil: livro para criança não precisa ser educativo. Revista Psicopedagogia, 2016.

SEGATA, Jean et al. A Covid-19 no Brasil e as várias faces da pandemia. In: MATTA, Gustavo Correia et al (orgs.). Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas à pandemia. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2021.

YUNES, E. L. M.. Análise e interpretação de obras literárias: obstáculos entre obras e leitor? Perspectiva, v. 3, n. 6, p. 69-74, 1986.

ZILBERMAN, Regina; LAJOLO, Marisa. Literatura Infantil Brasileira. São Paulo: Ática, 2007.

REFERÊNCIAS DAS OBRAS INFANTOJUVENIS

ALMEIDA JÚNIOR, José Gomes de. Eu era feliz e não sabia. Aracaju: Ed. do autor, 2020.

CAMPOS, Daniel Cavalcanti. O vírus malvadão e as crianças poderosas. 2020. Disponível em https://sindicatos.blob.core.windows.net/arq/ns72/arquivos/app/cni_sindicatos/2011/01/10/123/20200424134258284141a.pdf

CANÔNICA, Volnei. Tanta chuva no céu. Ilustração: Roger Ycaza. São Paulo: Editora do Brasil, 2020.

DRUMMOND, Regina. O mundo pela janela. Ilustradora Thais Linhares. São Paulo: Editora Duna Dueto, 2020.

FERNANDES, Paula Emmanuella. Xô, Coronavírus. Ilustrações: Sérgio Neres. Contagem, MG: Ed. do autor, 2020. Disponível em http://www.cmc.mg.gov.br/wordpress/wp-content/uploads/2020/05/Xo%CC%82-Coronav%C3%ADrus-Paula-Emmanuella.pdf

HECK, Ari. Arizinho e a pandemia. Porto Alegre: Editora Alcance, 2021.

LEITE, Pedro G. Sofia e Otto: somos heróis: os cuidados para o coronavírus ir embora. Santa Catarina: Biblioteca digital de Santo André, 2020. Disponível em http://www.santoandre.sp.gov.br/pesquisa/ebooks/411242.pdf

LISBOA, Rúbia. Um tal de Coronavírus. Ilustração: Emerson Ferreira. São Paulo: Editora Clube da Leitura, 2021.

LUBAMBO, Bruna. Dentro de Casa. Belo Horizonte: Editora Aletria, 2020.

NUNES, Ana Rapha. À espera do sol. Ilustração: Paula Kranz. São Paulo: Ciranda cultural, 2020. Disponível em https://docs.bvsalud.org/multimedia/2020/05/4143/a-espera-do-sol.pdf

OLIVEIRA, Kaliny et al. O Coronavírus não saí do meu pensamento, e agora? Câmara Municipal de Fortaleza, 2020.

OLIVEIRA, Carolina Maria X. et al. SOS, o corona chegou! Conselho Federal de Farmácia: Brasília; 2020. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/344784680_SOS_o_Corona_chegou

PIMENTAL, Carmem Garuzzi. Alice no país da Pandemia. Rio de Janeiro: Katzen Editora, 2020.

REIS, Aparecida Fátima Camila. Corona, o quê?! PET Conexões de Saberes: “Inclusão, Diversidade e Protagonismo” e “Universidade, Saúde e Cidadania”. UFMT, 2020. Disponível em https://www.ufmt.br/campus/cuiaba/noticias/projeto-lanca-livro-infantil-sobre-covid-19-1602181154

RICCI, Nina. Casa Coração. Ilustradora: Daniela Monteiro. Cuiabá: Editora Entrelinhas, 2021.

RODRIGUES, Hellen Cris de Almeida e VASCONCELOS, Emanuella Silveira. O dia em que a estrela foi brilhar no céu. Ilustração: Breno Castilho. Roraima, 2020.

SANTOS, Dilvani Oliveira. Corona: esse vírus usa coroa, mas não é rei! Ilustração: Douglas dos Santos da Silva. São Paulo: Perse Editora, 2020. Disponível em http://www.perse.com.br/ebook/N1595961187222/ebook.pdf

Published

2024-06-04

How to Cite

DE ANDRADE LINHARES, A.; DE AQUINO, L. M. PARAPHRASE AND POLYSSEMIA IN TITLES OF LITERARY WORKS FOR CHILDREN AND YOUNG PEOPLE AND THE SENSES AROUND THE COVID-19 PANDEMIC. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 77, p. 233–260, 2024. DOI: 10.9771/ell.v0i77.55624. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/55624. Acesso em: 18 jul. 2024.