AN INTERVENTION PROPOSAL FOR REMOTE TEACHING:

BUILDING MEANINGS FOR THE PORTUGUESE LANGUAGE

Authors

  • Lourdes Pamela Souza do Nascimento
  • Beatriz Aparecida Alencar IFMS
  • Letícia Barbosa da Silva Cavalcante

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i77.55617

Keywords:

Letramento Crítico, Variação Linguística, Aulas não presenciais

Abstract

This research was carried out to explore the possibilities of remote learning, in the context of Covid 19. The work is concretized from the structuring of an intervention proposal focused on the teaching of Portuguese Language for the 3rd semester of High School. For this, multimodal texts that address Variation and Linguistic Prejudice based on Critical Literacy were selected. The present work is based on the precepts of action research with the proposition of didactic transposition. The content was planned for 9 hours/class with synchronous (Google Meet) and asynchronous (Google Forms) activities. As a contribution, this work is relevant to the Portuguese Language learning process, as students can read, reflect, dialogue, and produce texts in addition to cooperating with the work of educators interested in more interactive classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALKMIM, Tânia Maria. Sociolinguística - parte I. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (orgs.). Introdução à Linguística: Domínios e Fronteiras. v. 1. São Paulo: Cortez Editora, 2001, p. 21-47.

BAGNO, Marcos. Dicionário Crítico de Sociolinguística. 1ª. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

_____. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 49ª. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

BARBETA, Claudia de Faria; ARAÚJO, Kleverson Fernando de. Gêneros jornalísticos: práticas em sala de aula mediadas pelo uso das tecnologias digitais. Odisseia, Natal, RN, v. 1, n. 1, p. 81-97, jan.-jun. 2016.

BARROS, Eliana Merlin Deganutti. Gestos de ensinar e de aprender gêneros textuais: a sequência didática como instrumento de mediação. 2012. 360f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

CALVET, Louis-Jean. Sociolinguística: uma introdução crítica. Trad. Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2002.

COSCARELLI, Carla Viana. Ensino de língua: surtos durante a pandemia. In: RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, Pollyanna de Mattos (orgs.). Tecnologias digitais e escola [recurso eletrônico]: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2020.

COSCARELLI, Carla; EVELYN, Daiane. Aprendendo com a linguística. Projeto Redigir UFMG, [s.d.]. Disponível em: <https://www.redigirufmg.org/atividades/reflexao-linguistica> Acesso em: 21 out, 2020.

COSCARELLI, Carla; PROJETO REDIGIR UFMG. Variação Linguística. Projeto Redigir UFMG, [s.d.]. Disponível em: <https://www.redigirufmg.org/atividades/reflexao-linguistica> Acesso em: Acesso em: 21 out, 2020.

DIVERSIFICANDO. Podcast. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UC7KbBuytXlJm4kSh56fk-wg. Acesso em 1 jun. 2021.

DUBOC, Ana Paula. Lendo a mim mesma enquanto aprendo com e ensino o outro. In: PESSOA, R.R.; SILVESTRE, V.P.V.; MONTE MÓR, W. (orgs.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras (es) universitárias (os) de inglês. 1. ed. São Paulo: Pá de Palavra, p. 11-24, 2018.

ENCHENDO A LINGUÍSTICA. Enchendo a linguística. Um programa que aborda assuntos linguísticos de uma forma bem simples e divertida. Disponível em: <https://soundcloud.com/enchendo-a-linguistica/enchendo-a-lingu-stica-pgm-10>Acesso em: 21 out. 2020.

ESCAMILLA-Fajardo, Paloma; ALGUACILl, Mario; LÓPEZ-CARRIL, Samuel. Incorporating TikTok in higher education: Pedagogical perspectives from a corporal expression sport sciences course. J. Hosp. Leis. Sport Tour. Educ, 28, 100302, 2021.

HAYES, Clare; STOTT, Katherine; LAMB, Katie J.; HURST, Glenn A. “Making Every Second Count”: Utilizing TikTok and Systems Thinking to Facilitate Scientific Public Engagement and Contextualization of Chemistry at Home. J. Chem. Educ, 97, p. 3858-3866, 2020.

IFMS. Projeto Pedagógico de Curso-Técnico em Mecânica. Campo Grande – MS, 2019. Disponível em: <https://www.ifms.edu.br/centrais-de-conteudo/documentos institucionais/projetos-pedagogicos/projetos-pedagogicos-dos-cursos-tecnicos/projeto pedagogico-do-curso-tecnico-em-mecanica-campo-grande.pdf. Acesso em:02/03/2021.

JORDÃO, Clarissa; FOGAÇA, Francisco Carlos. Ensino de inglês, letramento crítico e cidadania: um triângulo amoroso bem-sucedido. Revista Línguas & Letras, v. 8, n. 14, p. 79-105, 2007.

JORDÃO, Clarissa Menezes. No Tabuleiro da Professora Tem.... Letramento Crítico? In: JESUS, Dánie Marcelo de Jesus; CARBONIERI, Divanize (org.). Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. 1.ed. Campinas: Pontes Editores, 2016, p. 41-56.

JUNQUEIRA, Eduardo S. A EaD, os desafios da educação híbrida e o futuro da educação. In:RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, Pollyanna de Mattos (orgs.). Tecnologias digitais e escola [recurso eletrônico]: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2020.

LEMANN, Fundação. Boas práticas em sala de aula - estratégias de professores de redes e escolas públicas que se destacam no Brasil. São Paulo, 2018. Disponível em: Acesso em: 02/03/2021

MACHADO, Anna Rachel; CRISTÓVÃO, Vera Lúcia Lopes. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão/SC, v.6, n.3, p. 547- 573, 2006.

MENEZES DE SOUZA, Lynn Mario T. Para uma redefinição de letramento crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, Ruberval F.; ARAUJO, Vanessa de A. (org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco editorial, p. 128-140, 2011.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura, Recife, v. 37, n. 1/2, p. 58-70, dez. 2020.

ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval Franco. Multimodalidade, letramentos e translinguagem: Diálogos para a educação linguística contemporânea. In: SANTOS, L.I.S.; MACIEL, R.F. (orgs.). Formação e prática docente em Língua Portuguesa e Literatura. Campinas: Pontes, 2019, p. 117-144.

ROJO, Roxane. (Re) pensar os multiletramentos na pandemia. In: RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, Pollyanna de Mattos (orgs.). Tecnologias digitais e escola [recurso eletrônico]: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2020.

ROSA, Clara Celina Ribeiro da. Os “menes” sob uma perspectiva semiótica: um estudo de caso das publicações do “Site dos Menes - O grupo”. Revista Temática, A. XIV, n. 9, Setembro/2018. NAMID/UFPB

http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica

SARDINHA, Patrícia Miranda Medeiros. Letramento crítico: uma abordagem crítico social dos textos. Linguagens & Cidadania, v. 20, 2018.

TECENDO PROSA. Aula onlaines... "Mineirês ". Youtube, 4 jun. 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=q2uyrSTNfyM&t=411s> Acesso em: 3 jun. 2021.

VIA 9GAG. MEME. Site de busca de memes. Disponível em: <https://me.me/i/via-9gag- com gato-sorrindo-74392815ae4143689c923b5341d8afd7>. Acesso em: 3 jun. 2021.

Published

2024-06-04

How to Cite

SOUZA DO NASCIMENTO, L. P.; ALENCAR, B. A.; BARBOSA DA SILVA CAVALCANTE , L. . AN INTERVENTION PROPOSAL FOR REMOTE TEACHING: : BUILDING MEANINGS FOR THE PORTUGUESE LANGUAGE. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 77, p. 211–232, 2024. DOI: 10.9771/ell.v0i77.55617. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/55617. Acesso em: 22 nov. 2024.