EMOTIONS OF A LANGUAGE TEACHER IN THE PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i77.55549

Keywords:

Language teacher education; Emotions; Pandemic.

Abstract

This study reports interrelationships between the teaching experience in the COVID-19 pandemic and the emotions of a language teacher based on Applied Linguistics studies. The research methodology is qualitative, based on narrative inquiry and content analysis. Results indicate emotions of sadness and frustration regarding the lack of institutional support, the overload of activities with digital technologies, and the lack of social recognition for the work performed. The sudden changes in the teacher's life indicate to us greater uneasiness at work. We argue in favor of the role of reflection on emotions in language teacher education as an aid in dealing with a scenario of a profession immersed in a social life in crisis. The study reiterates the need to insert digital technologies and reflection about emotions in language teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAGÃO, R. C. Pandemia, Ambientes Digitais e Emoções na Formação Inicial de Professores. Linguagem & Ensino, v. 25, p. 156-178, 2022a. DOI: https://doi.org/10.15210/10.15210/RLE.V25especial.4442. Acesso em 17 de jun. 2023.

_____. A Systemic View on Emotion and Reflection in Language Teacher Education Research. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 22, n. 1, p. 270-299, 2022b. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202218469. Acesso em 17 de jun. 2023.

_____. Linguajar e emocionar os tempos de crise na formação de professores de línguas. In.: SILVA, W.; SILVA, W.; CAMPOS, D. (Orgs). Desafios da formação de professores na Linguística Aplicada. Campinas: Pontes, 2019.

_____. Observar, Narrar e Significar a Experiência da Aprendizagem. In: Laura Miccoli. (Org.). Pesquisa Experiencial em Contextos de Aprendizagem: Uma Abordagem em Evolução. 1. ed. Campinas: Pontes, 2014, p. 79-100.

_____. São as histórias que nos dizem mais: emoção, reflexão e ação na sala de aula. 2007. 276fl. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

ARAGÃO, R. C.; DIAS, I. A. F. Tecnologias digitais, biologia do conhecer e pesquisa-ação no ensino de línguas. Texto Livre, v. 11, p. 135, 2018. DOI: https://doi.org/10.17851/1983-3652.11.2.135-159. Acesso em 17 de jun. 2023.

ARAGÃO, R. C; FERREIRA, K. Emoções e tecnologias digitais no ensino-aprendizagem de Língua Inglesa. Tabuleiro de Letras, v. 16, p. 146-166, 2022. DOI: https://doi.org/10.35499/tl.v16i1.13621. Acesso em 17 de jun. 2023.

BARCELOS, A. M. F.; ARAGÃO, R. C.; RUOHOTIE-LYHTY, M.; GOMES, G. S. C. Contemporary perspectives on research about emotions in language teaching. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 22, p. 1-16, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202221654. Acesso em 17 de jun. 2023.

PRETTO, N. L; BONILLA, M. H. S. Tecnologias e educações: um caminho em aberto. Revista em Aberto - INEP, v. 35, p. 141-163, 2022. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.35i113.5085. Acesso em 17 jun. 2023.

CHIQUETTI, T. C. Distanciamento social: da ansiedade ao amadurecimento emocional. In: ARANTES, M. M. (org.). Pandemia e Pandemônio: Reflexões sobre educação emocional em tempos de coronavírus. Recife: Ed. UFPE, 2020. Disponível em: http://www.editoraufpe.com.br/pandemia-e-pandemonio-reflexoes-sobre-a-educacao-emocional-em-tempos-de-coronavirus/. Acesso em 20 de abril de 2023.

CLANDININ, D. J.; CONELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2015.

COELHO, H. S. H. Experiência, Emoção e Transformação na Educação Continuada: um estudo de caso. 2011. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal Minas Gerais, Belo Horizonte.

GESTRADO. Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Base de dados. Docência na Educação Básica em tempo de pandemia. Belo Horizonte, UFMG, 2020. Disponível em: https://gestrado.net.br/wp-content/uploads/2021/09/TRABALHO-DOCENTE-EM-TEMPOS-DE-PANDEMIA-3108-compactado.pdf. Acesso em: 17 de jun. 2023.

GUEDES, M.; ARAGÃO, R. Conversações de professores em uma notícia do “Correio 24h online” no contexto da pandemia da Covid-19. Fólio: Revista de Letras, v. 13, n. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9066. Acesso em 17 de jun. 2023.

IGO, A.; ZUIN, A. A. S. Autoridade enfraquecida, violência contra professores e trabalho pedagógico. Educar em Revista, 35, p. 331-351, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.64821. Acesso em: 17 de jun. 2023.

INSFRAN et al. A Pandemia da Covid-19 como Vitrine da Precarização do Trabalho Docente e da Educação: desafios do ensino em uma democracia fragilizada. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 6, p. 166-187, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.12957/riae.2020.52309. Acesso em 17 de jun. 2023.

LUDOVICO et al. COVID-19: desafios dos docentes na linha de frente da educação. Interfaces Científicas, v. 10, n. 1, p. 58-74, 2020.

MARTINS, S. T. A. O Impacto do PDPI nas emoções-identidades de professores de inglês. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.

MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

OLIVEIRA, E. C.; SANTOS, V. M. Adoecimento mental docente em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 4, p. 39193-39199, 2021.

PAIVA, V. L. M. O. Ensino remoto ou ensino à distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura, v. 37, n.1, p. 58-70, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/article/view/249044 Acesso em 17 de jun. 2023.

SILVA, F. F. As emoções no processo de formação inicial de licenciandos em Espanhol na UESC. 115 f. 2020. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) - Universidade Estadual de Santa Cruz.

SOUSA, T. A. Jogos Teatrais na formação continuada dos docentes de línguas estrangeiras: uma pesquisa colaborativa no contexto do Ensino Médio. 2021. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) - Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.

SOUZA, N. E. Emoções entre o ser-aluno e o ser-professor: transformações entre o aprender e ensinar. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) - Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.

Published

2024-06-04

How to Cite

CAMARGO ARAGÃO, R.; GUANAES, L. . EMOTIONS OF A LANGUAGE TEACHER IN THE PANDEMIC. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 77, p. 176–189, 2024. DOI: 10.9771/ell.v0i77.55549. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/55549. Acesso em: 30 jun. 2024.