THE DRAMATIC USE OF TEACHING SI-STAFF IN THE PANDEMIC:

AN ERGOLOGICAL INVESTIGATION

Authors

  • Rosana Souza de Vargas Universidade de Passo Fundo
  • Ernani Cesar de Freitas
  • Priscila de Queiroz Amarante

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i77.55545

Keywords:

Language and work; Dramatic use of the body itself; Ergological studies; Teaching in the pandemic.

Abstract

The subject of this article is the Language and Work interface based on the theoretical conjectures of Ergology. The objective is to identify and analyze the dramatic consequences of the use of the body-self, constituted and invested knowledge, renormalizations and renormalizations faced by Literature teachers in basic education during remote teaching and when returning to face-to-face classes in 2021. Contemplate a qualitative approach through an exploratory and field applied research. A bibliographical survey and a Discursive Textual Analysis (DTA) of semi-structured interviews with three Languages teachers were carried out. As a result, it is evident that there is an intensification of teaching labor practices identified in the dramatic use of the self by oneself and by others, who have suffered work overload and mental and psychological exhaustion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRONCKART, Jean-Paul. Por que e como analisar o trabalho do professor. In.: _____. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006. p. 203-229.

FAÏTA, Daniel. Análise das práticas linguageiras e situação de trabalho: uma renovação metodológica imposta pelo objeto. In: SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Pérez; FAÏTA, Daniel (org.). Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, 2002. p. 45-60.

FREITAS, Ernani Cesar. As práticas de linguagem no e sobre o trabalho: discursos da prescrição na atividade docente. In: CONGRESO INTERNACIONAL ASOCIACIÓN DE LINGÜÍSTICA Y FILOLOGÍA DE AMÉRICA LATIA, Anais [...], 7, João Pessoa - Paraíba, Brasil, p. 3280-3294, 2014.

GUÉRIN, François. Trabalho, tarefa, atividade. In: GUÉRIN, F. Compreender o trabalho para transformá-lo: a prática da ergonomia. São Paulo: Blucher, 2001, p. 7-46.

MORAES, Roque. GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

NOUROUDINE, Abdallah. A linguagem: dispositivo revelador da complexidade do trabalho. In: SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Pérez; FAÏTA, Daniel (org.). Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, 2002, p. 17-30.

SCHWARTZ, Yves. Disciplina Epistêmica Disciplina Ergológica. Paideia e Politeia. Pro-Posições, v. 13, n. 1 (37), p. 126-149, 2002.

SCHWARTZ, Yves. Motivações do conceito de corpo-si: corpo-si, atividade, experiência. Letras De Hoje, 2014.

SCHWARTZ, Yves. Reflexão em torno de um exemplo de trabalho operário. In: SCHWARTZ, Yves; DURRIVE, Louis. (org.). Trabalho & Ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói: EdUFF, 2010, p. 37- 46.

SCHWARTZ, Yves. Manifesto por um engajamento. In: BENDASSOLLI, P. F.; SOBOLL, L. A. (orgs.). Clínicas do trabalho: novas perspectivas para compreensão do trabalho na atualidade. São Paulo: Atlas, 2011. p. 132-166.

SCHWARTZ, Yves; DUC, Marcelle; DURRIVE, Louis. Trabalho e Ergologia. In: SCHWARTZ, Yves; DURRIVE, Louis (orgs.). Trabalho e Ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói, 2010, p. 25-46.

MENCACCI, Nicole; SCHWARTZ, Yves. Trajetórias e usos de si. In: SCHWARTZ, Yves; DURRIVE, Louis. (orgs.). Trabalho e Ergologia II: diálogos sobre a atividade humana. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2015, p. 17-53.

TRINQUET, Pierre. Trabalho e educação: o método ergológico. Revista HISTEDBR On-line, v. 10, n. 38e, p. 93–113, 2012.

Published

2024-06-04

How to Cite

SOUZA DE VARGAS, R.; FREITAS, E. C. de .; AMARANTE, P. de Q. . THE DRAMATIC USE OF TEACHING SI-STAFF IN THE PANDEMIC:: AN ERGOLOGICAL INVESTIGATION. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 77, p. 149–175, 2024. DOI: 10.9771/ell.v0i77.55545. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/55545. Acesso em: 22 nov. 2024.