IMAGE, REPRESENTATION AND EMOTION OF THE SOCCER FANS' TOTEMS PLACED IN THE STANDS DURING THE PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i77.55220

Keywords:

Torcedores de papelão, efeitos patêmicos, futebol, pandemia, imaginários de torcida

Abstract

The article analyzes the representation of soccer fans in the stands by cardboard totems at matches played without the physical presence of the crowd during COVID-19 restrictions. The aim is to identify: how the image can communicate and transmit messages based on the studies of Joly (2007) and the pathemic effects generated by fan images, based on Charaudeau (2015); understand fan-stand relations before and during the pandemic, according to Teixeira (2013); compare the reality of soccer fans during the health crisis. We selected images based on their relevance to our thematic focus, considering the period of the ban and the return of the presence of fans in the stands. Two photographs of fans in the stands were collected from sports newspapers and two from photo platforms. The photographs show fans represented by totems and there is also a photograph in which people and totems are mixed, as well as one that portrays the fans in "normal" times. These four images, purposely selected by us, construct a narrative that is analyzed in this paper. We conclude that the totems reconstruct fans' imagery with representations that can be taken up in the memory of being a fan during the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUER, M. W.; AARTS, B. A construção do corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 39-63.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das Mídias. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

_____. Um modelo sócio-comunicacional do discurso: entre situação de comunicação e estratégias de individualização. In: STAFUZZA, G.; DE PAULA, L. (orgs.). Da análise do discurso no Brasil à análise do discurso do Brasil, Uberlândia: Edufu, 2010. Disponível em: http://www.patrick-charaudeau.com/ Um-modelosocio-comunicacional-do.html. Acesso em 03/12/2023.

_____. A patemização na televisão como estratégia de autenticidade. In Mendes E.; Machado I.L. (org.). As emoções no discurso. Mercado Letras: Campinas, 2007a. Disponível em: http://www.patrick-charaudeau.com/A-patemizacao-na-televisao-como.html Acesso em 15/10/2020.

_____. Pathos e Discurso Político. In: MACHADO, Ida Lucia; MENEZES, William; MENDES, Emilia (org.). As Emoções no Discurso. v. 1. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007b. p. 240-251.

DIVULGAÇÃO PONTE PRETA (Fotografia 1). Totens dos torcedores no Majestoso. 2020. Digital. Disponível em: https://ge.globo.com/sp/campinas-e-regiao/futebol/times/ponte-preta Acesso em 18/10/2020.

ESPARTEL, Lélis Balestrin; MÜLLER NETO, Hugo Fridolino; POMPIANI, Ana Emília Mallmann. “Amar é ser fiel a quem nos trai”: a relação do torcedor com seu time de futebol. Revista o&s, v. 16, n. 48, 2009.

GALEANO, Eduardo. O futebol ao sol e à sombra. Porto Alegre: L&PM, 2015.

JOLY, Martine. Introdução à Análise da Imagem. Lisboa: Ed. 70, 1994/2007.

LOIZOS, Peter. Vídeo, filme e fotografia como documentos de pesquisa. In: BAUER, M. W.; GASKEL, G. (orgs.). A pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 137-155.

MENDES, Emília. Prefácio. In MENDES, Emília; MACHADO, Ida Lúcia; LIMA, Helcira Maria R.; DIAS, Dylia Lyzardo (orgs.). Imagem e Discurso. Belo Horizonte: FALE / UFMG, 2013. p. 13 a 18. Disponível em http://www.letras.ufmg.br/netii/imagem.pdf Acesso em 15/10/2020

PACHECO, Leonardo Turchi; DANTAS, Marina de Mattos; SOUZA, Adriano Lopes de; SILVA, Silvio Ricardo da. Comida de Estádio: reflexões sobre o “Tropeirão” e a sociabilidade no “Novo Mineirão”. Movimento. v. 26. Porto Alegre, 2020.

REUTERS (Fotografia 2). "Pelo Borussia, contra jogos fantasmas", diz faixa no Borussia Park recheado de manequins de papelão de torcedores. 2020. Digital. Disponível em: https://ge.globo.com/futebol/futebol-internacional/noticia/ Acesso 18/10/2020.

SANTOS, Záira Bomfante e PIMENTA, Sônia M. Oliveira. Da Semiótica Social à multimodalidade: a orquestração de significados. Cadernos de Semiótica Aplicada, v. 12, n. 2, 2014.

SOUZA, Bruno Jeuken e ANTÔNIO, Victor Sá Ramalho. Brasil na Arquibancada: tradições, identidades e sociabilidades. Ponto Urbe, n. 14, 2014. Disponível em: http://journals.openedition.org/pontourbe/1445 Acesso em 15/10/2020.

SOUZA, Pedro/ Atlético (Fotografia 3). No meio da massa – Atlético x Cruzeiro – Campeonato Mineiro. 2020. Digital. Disponível em: https://www.flickr.com/photos/clubeatleticomineiro/albums/72157713417664092 Acesso em 19/10/2020.

SOUZA, Pedro/ Atlético (Fotografia 4). No meio da massa – Atlético x Patrocinense – “Bonecos personalizados de torcedores dão colorido especial às arquibancadas do Mineirão”. 2020. Digital. Disponível em: https://www.flickr.com/photos/clubeatleticomineiro/albums/72157715291658322 Acesso em 19/10/2020.

TEIXEIRA, Rosana da Câmara. Futebol, emoção e sociabilidade: narrativas de fundadores e lideranças dos movimentos populares de torcedores no Rio de Janeiro. Esporte e Sociedade, ano 8, n. 21, 2013. Disponível em http://www.esportesociedade.uff.br/esportesociedade/pdf/es2109.pdf Acesso em 15/10/2020.

VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London: Routledge, 2005.

Published

2024-06-04

How to Cite

RODRIGUES CARDOSO, A. G. .; BRETAS LAGE, N.; CARDOSO, L. H. IMAGE, REPRESENTATION AND EMOTION OF THE SOCCER FANS’ TOTEMS PLACED IN THE STANDS DURING THE PANDEMIC. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 77, p. 69–94, 2024. DOI: 10.9771/ell.v0i77.55220. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/55220. Acesso em: 22 nov. 2024.