NEW DIRECTIONS FOR HISTORY:
THE DIALECTICAL CATEGORY OF CONTENT AND FORM IN THE TRANSMUTATION OF THE FAIRY TALE ROSICLER (1812) INTO THE FILM MALEFICENT (2014)
DOI:
https://doi.org/10.9771/ell.v0i76.54061Keywords:
Keywords: Content and form; Comparative Literature; Literary work; Filmic work; Dialectical-Historical Materialism.Abstract
The aim of this article is to analyze the dialectical categories "Content and Form" in the role of the character Maleficent in the printed work Rosicler (1812) and in the film Maleficent (2014), in order to perceive confluences and dissonances in the role of the character in both works. As a point of comparison, we will take Maleficent's transition from antagonism in the book to heroic protagonism in the movie. The study was carried out using bibliographical research. Data analysis was guided by the assumptions of Comparative Literature Theory and Historical-Cultural Theory. To this end, we used the studies of Carvalhal (2006), Scoparo (2018), Vygotsky (1999), Lukács (1970) and others. The results show that the character's rise as a heroine is mainly due to her strong actions, especially the kindness and love she expresses towards Aurora.
Downloads
References
BIESDORF, R. K. Arte, uma necessidade humana: função social e educativa. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 7, n. 1. 2012.
BUORO, A. B. O olhar em construção: uma experiência de ensino e aprendizagem da arte na escola. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
CADEMARTORI, L. O que é literatura infantil. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 2006.
CARVALHAL, T. F. Literatura comparada. 4. ed. rev. ampliada. São Paulo: Ática, 2006.
CAVALCANTI, J. Caminhos da literatura infantil e juvenil: dinâmicas e vivências na ação. São Paulo: Paulus, 2002.
CHEVALIER, J; GHEERBRANT, A. Dicionário de Símbolos: Mitos, Sonhos, Costumes, Gestos, Formas, Figuras, Cores, Números. Trad. Vera da Costa e Silva et al. Rio de Janeiro: José Olympio, 2003.
DUARTE JÚNIOR, J. F. Fundamentos estéticos da educação. 3. ed. Campinas: Papirus, 1994.
FISCHER, E. A necessidade da arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987.
FRANCO, S.A; GIROTTO, C. G. G. S. A categoria marxista conteúdo e forma na leitura literária. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 4, p. 1972-1983. 2017.
GUALDA, L. C. Literatura e Cinema: elo e confronto. MATRIZes, v. 3, n. 2, p. 201-220. 2011.
GAMBOA, S. S. Epistemologia da pesquisa em educação. 1998. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
GRIMM, J. W. Contos de Grimm. Porto Alegre: L&PM, 2010.
JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. 23. ed. São Paulo: Cultrix, 2008.
KANDINSKY, W. Do espiritual na arte e na pintura em particular. Trad. Álvaro Cabral. 2. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
KLEM, S. C. dos S.; FRANCO, S. A. P. Análise da categoria conteúdo e forma da obra Azur & Asmar: reflexões sobre as relações étnico-raciais dentro e fora da escola. Práxis Educativa, v. 17, p. 1–15. 2022.
LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista. Sobre a particularidade como categoria estética. RJ: Civilização Brasileira, 1970.
MALÉVOLA. Direção: Robert Stromberg; Roteiro: Linda Woolverton e Paul Dini. Título Original: Maleficent. Distribuidores: Wall Disney e Buena Vista Estúdios. 2014. [DVD]. (97 minutos), colorido.
OLIVEIRA, A. O. P. Histórias do tempo antigo com moralidades : uma análise das reescritas da obra de Charles Perrault no Brasil. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio / Numa Editora. 2020.
ROCATELI, A. CASAGRANDE, F. C. G. GALVÃO, R. M. FRANCO, S. A. P. Conteúdo, forma e destinatário: a ação docente e a literatura. Educação em Foco, v. 27, n. 1, p. 27001. 2022.
ROSSONI, C. A. As duas faces de uma vilã: desconstrução e diálogos entre as Malévolas do cinema e da literatura. 2022. 101f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco.
SALES, R. S. A sociologia da literatura de Georg Lukács. Revista Senso Comum, n. 1, p. 67-75, 2009.
SCOPARO, T. R. M. T. Transmutação em Lavoura Arcaica: do romance ao filme, Revista Letras Raras, v. 7, 2018. Disponível em: [http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/article/view/1148]. Acesso em: 06/07/ 2022.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.