ECHOES OF CESÁRIO VERDE IN ANTÓNIO BOTTO'S POETRY
DOI:
https://doi.org/10.9771/ell.i73.48489Keywords:
Cesário Verde, António Botto, Comparative Literature, Portuguese literature, PoetryAbstract
This paper seeks to reflect on the echoes of Cesario Verde in the poems of António Botto, especially in works published from the late 1930s. In this phase of production, the poetic subjects of a considerable part of Botto's poems present some of the aspects of Cesarian poetry, such as the aesthetics of a flâneur gaze that wanders through Lisbon and observes the various social types that make up its urban population. Botto, in these works, reveals a very little explored aspect of his poetry, which is his capacity for social analysis. To think about the contact between Cesário and Botto, we start from the method formulated by Silvina Rodrigues Lopes (2012), which indicates how the summoning of previous readings of the poets under analysis, the history of poetry, the varied knowledge of themes and the various previous ideas can be useful to attribute a greater complexity to the reading of the poetic text, since it reveals the frictions between different literary projects that move the literature.
Downloads
References
BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Tradução por Júlio Castañon Guimarães. 1ª Edição. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2019.
BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Tradução por João Barrento. 2ª Edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
BLACKMORE, Josiah. António Botto’s Bruises of Light. In: BOTTO, António. Songs. 1ª Edição. London: University of Minnesota, 2010, p. IX-XXXVI.
BOTTO, António. O livro do povo. Lisboa: Livraria Eclética, 1944.
BOTTO, António. Poesia. 1ª Edição. Lisboa: Assírio & Alvim, 2018.
BUESCU, Helena Carvalhão. Introdução. In: Verde, Cesário. Cânticos do Realismo: O livro de Cesário Verde. 1ª Edição. Lisboa: Imprensa Nacional, 2015, p. 11-29.
CASCAIS, António Fernando. António Botto, no centro da sua margem. Revue Iberic@al, Revue d’estudes ibériques et ibero-américaines. Paris, n. 19, p. 27-44, Autome 2019.
HIGA, Mário. Introdução. In: VERDE, Cesário. Poemas reunidos. 1ª Edição. Cotia: Ateliê Editorial, 2010, p. 13-60.
JENNY, Laurent. A estratégia da forma. In: JENNY, Laurent et al. Intertextualidades. Tradução por Clara Crabbé Rocha. 1ª Edição. Coimbra: Livraria Almedina, 1979, p. 5-49.
LOPES, Silvina Rodrigues. Literatura, Defesa do atrito. 1ª Edição. Belo Horizonte: Chão da Feira Editora, 2012.
LUGARINHO, Mário César. Literatura de Sodoma: o cânone literário e a identidade homossexual. Gragoatá: Niterói, n. 14, p. 133-145, 1. sem. 2003.
MACEDO, Helder. Nós: uma leitura de Cesário Verde. 1ª Edição. Lisboa: Editorial Presença, 1999.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Cesário Verde: um "astro sem atmosfera”?. Veredas: Revista da Associação Internacional de Lusitanistas, n. 3, p. 217-225, 1 dez. 2000.
PESSOA, Fernando. António Botto e o ideal estético em Portugal. In: MASSAUD, Moisés. Modernismo. 1ª Edição. Rio de Janeiro: Bertrand, 2006.
PESSOA, Fernando. Poemas de Álvaro de Campos. 1ª Edição. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
PESSOA, Fernando. Poesia Completa de Alberto Caeiro. 1ª Edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
PITTA, Eduardo. António Botto. In: PITTA, Eduardo. Aula de Poesia. 1ª Edição. Lisboa: Quartzel Editores, 2010, p. 174-196.
SERRÃO, Joel. Fundamentos e critério da presente edição. In: VERDE, Cesário. Obra completa. 2ª Edição. Lisboa: Livros Horizonte, 1992, p. 9-28.
VERDE, Cesário. Poemas Reunidos. 1ª Edição. Cotia: Ateliê Editorial, 2010.