WRITING AND VISUALITY IN LOIS PEREIRO’S POESIA ÚLTIMA DE AMOR E ENFERMIDADE

Authors

  • Marcelo Cordeiro de Mello Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i71.48259

Keywords:

Lois Pereiro, Galician poetry, Writing, Visuality, Iconicity of writing

Abstract

This article proposes a discussion about the relationship between writing and visuality in the book Poesia última de amor e enfermidade by galician poet Lois Pereiro, specially four of its poems, for which portuguese translation are presented as an addendum. We move accross authors who have reflected upon the problem of the object-book and the iconicity of writing, such as: Roland Barthes, Michel Butor, Anne-Marie Christin, Georges Didi-Huberman, Gotthold Lessing, Stephane Mallarmé, Michel Melot, Georges Perec and Denis Roche. Through the ideas of these authors, we discuss the problem of the organization of Pereiro’s book, from the problem of the double page and the intertextual dialogue that it establishes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REVISANDO OS DANOS. Disponível em: [https://vimeo.com/23489631]. Acesso em: 25/02/2021.

BARTHES, Roland. “O espírito da letra”. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso, Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. pp. 93-96.

BARTHES, Roland. A preparação do romance. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BLANCO, José. Livro do desassossego - História da Edição. In: MARTINS, Fernando Cabral. Dicionário de Fernando Pessoa e do Modernismo Português. Lisboa: Caminho, 2008. p. 417.

BUTOR, Michel. Repertório. São Paulo: Perspectiva, 1974.

CHRISTIN, Anne- Marie. A imagem enformada pela escrita. In: ARBEX, Márcia (org.). Poéticas do visível. Ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários – Faculdade de Letras – UFMG, 2006. pp. 63-105.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quand les images prennent position. L'oeil de l'histoire, 1. Paris: Minuit, 2009.

ECO, Umberto. A vertigem das listas. Rio de Janeiro: Record, 2010.

EISENSTEIN. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.

MALLARMÉ, Stephane. Mallarmé. Organização e tradução de Augusto de Campos, Décio Pignatari e Haroldo de Campos. São Paulo: Perspectiva, 1980.

MELOT, Michel. Livro. Capítulo 2: “Assim pensa a dobra”. Cotia: Ateliê, 2012.

MOSER, Walter. As relações entre as artes: por uma arqueologia da intermidialidade. Aletria, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 42–65, 2006.

PEREC, Georges. La page. In: PEREC, Georges. Espèces d'espaces. Paris: Galilée. 1974.

PEREIRO, Lois. Poemas 1981/1991. Santiago de Compostela: Positivas, 1992.

PEREIRO. Poesía última de amor e enfermidade (1992-1995). Santiago de Compostela: Positivas, 1995. Primeira edição: dezembro de 1995. Segunda edição: janeiro de 2006.

PEREIRO. Poemas para unha loia. A Corunha: Espiral Maior, 1997.

ROCHE, Denis. La disparition des lucioles (réflexions sur l'acte photographique). [S. l.]: Éditions de l'Étoile, 1982.

VALÉRY, Paul. In: VALÉRY, Paul. Les Marges, 15 de fevereiro de 1920.

VALÉRY, Paul. Œuvres. Collection Bibliothèque de la Pléiade, Gallimard, 1957.

VARGAS, Fábio Aristimunho. Poesia Galega: das origens à guerra civil. São Paulo: Hedra, 2009.

Published

2021-12-31

How to Cite

MELLO, M. C. de. WRITING AND VISUALITY IN LOIS PEREIRO’S POESIA ÚLTIMA DE AMOR E ENFERMIDADE. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 71, p. 414–437, 2021. DOI: 10.9771/ell.i71.48259. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/48259. Acesso em: 27 jul. 2024.