GALICIAN STUDIES IN BRAZILIAN UNIVERSITY EDUCATION: THE PATH OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARANÁ

Authors

  • Francisco Calvo del Olmo Universidade Federal do Paraná
  • Sweder Souza Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i71.48196

Keywords:

Galician Studies, Continuum, Curriculum, Romance Languages

Abstract

Even today, Galician Studies are still (almost) absent in the Brazilian universitary landscape. Paradoxical fact because the role of Galicia and the Galician language are essential for understanding the history and current affairs of the Portuguese language (LAGARES; MONTEAGUDO, 2012). Thus, to minimally fill this gap, since 2016 the discipline of Introduction to Galician Language and Culture has been offered, as an option for students of the undergraduate courses in Letters at the Federal University of Paraná, in Curitiba. The 30-hour course deals globally with cultural, artistic-literary, linguistic and historical aspects between Galician and Portuguese; using methodological tools from the plural approaches to the teaching of languages and cultures (CANDELIER et al., 2012). Within this general context, the present research, of a qualitative and quantitative nature, proposes structured questionnaires to examine the students' familiarization with Galician Studies both at the beginning of the option and at the end. Thus, we can understand the contribution of such studies to the training of students, future professionals of Language Studies. Thus, we aim to achieve an understanding, through the student's response, of the awareness acquired throughout the discipline and observe how this allows UFPR students to get closer to the linguistic and cultural scope of Galicia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ, Rosario; XOVE, Xosé. Gramática da Língua Galega. Vigo: Galáxia, 2002,

BAGNO, Marcos. O Português não veio do Latim! Disponível em: [https://marcosbagno.wordpress.com/2013/08/13/o-portugues-nao-veio-do-latim/]. Acesso em: 25 fev. 2021.

BAGNO, Marcos. Dicionário Crítico de Sociolinguística. São Paulo: Parábola, 2017.

CALVO DEL OLMO, Francisco. Nascem os Estudos Galegos na Universidade Federal do Paraná. Disponível em: [https://quilombonoroeste.wordpress.com/tag/estudos-galegos/]. Acesso em: 25 fev. 2021.

CALVO DEL OLMO, Francisco. Experiencias Didácticas de Intercomprensión entre Lenguas Románicas como abordaje para una formación lingüística plural en ámbito Universitario. In: NAYA, Luis. et al. (orgs.). Lenguas, Patrimonio e Identidades: Perspectiva educativa. Heritage and Identities: An Educational Perspective. Madrid: Delta, 2018. p. 185-198.

CANDELIER, Michel et al. Framework of References for Pluralistic Approaches to Languages and Cultures. Graz: European Centre for Modern Languages, Council Of Europe, 2013. Disponível em: [https://carap.ecml.at/]. Acesso em: 25 fev. 2021.

CARREIRO, Pepe. Historia da Língua Galega. A Coruña: Baía Edicións, 2012.

CHAMORRO, Margarita; DA SILVA, Ivonete, NÚÑEZ, Xaquín. Aula de Galego. Barcelona: Difusión, 2008.

CRISTÓVÃO, Fernando. Dicionário Temático da Lusofonia. Lisboa: Texto Editores, 2015.

ESCUDÉ, Pierre; CALVO DEL OLMO, Francisco. Intercompreensão: a chave para as línguas. São Paulo: Parábola, 2019.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LAGARES, Xoán. Sobre a Noção de Galego-Português. Cadernos de Letras da UFF, Niterói, dossiê Patrimônio cultural e latinidade, n. 35, p. 61-82, 2008.

LAGARES, Xoán; MONTEAGUDO, Henrique. Galego e Português Brasileiro. Rio de Janeiro: Eduff, 2012.

MONTEAGUDO, Henrique. História Social da Língua Galega. Vigo: Galaxia, 1999.

MONTEAGUDO, Henrique. A Invenção do Monolinguismo e da Língua Nacional. Gragoatá, Niterói, n. 32, p. 43-54, 2012.

MONTEAGUDO, Henrique; LOREDO GUTIÉRREZ, Xaquín; VÁZQUEZ, Martín. Lingua e Sociedade en Galicia: a evolución sociolingüística 1992-2013. A Coruña: Real Academia Galega, 2016.

REAL ACADEMIA GALEGA. Normas Ortográficas e Morfolóxicas do Idioma Galego. Santiago de Compostela: RAG, 2004. Disponível em: [https://academia.gal/documents/10157/704901/Normas+ortográficas+e+morfolóxicas+do+idioma+galego.pdf]. Acesso em: 25 fev. 2021.

TEYSSIER, Paul. História da língua portuguesa. Tradução de Celso Cunha. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2021-12-31

How to Cite

OLMO , F. C. del .; SOUZA, S. GALICIAN STUDIES IN BRAZILIAN UNIVERSITY EDUCATION: THE PATH OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARANÁ. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 71, p. 178–205, 2021. DOI: 10.9771/ell.i71.48196. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/48196. Acesso em: 27 jul. 2024.