SOUTH OF THE SOUTH

THINKING ABOUT THE PRODUCTION OF SPANISH TEACHING MATERIAL THROUGH DECOLONIAL STUDIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i74.47191

Keywords:

Produção de Material Didático, Perspectiva Decolonial, Educação Intercultural, Ensino de Espanhol em Contexto Fronteiriço

Abstract

This paper, in the field of Applied Linguistics (AL), aims to reflect about the production of didactic materials for the teaching of Spanish in border regions through a decolonial perspective. In our context of performance as Spanish teachers, we adopt the theoretical assumptions of Critical and Suleada Applied Linguistics (PENNYCOOK, 2006; KLEIMAN, 2013) and of Critical Intercultural Education (CANDAU, 2020, 2006; WALSH, 2010, 2009).  In the first part of the article, we describe the context from which we speak and for which we produce; subsequently we highlight the postulates of decolonial studies - production of the Modernidad/ Colonialidad (M/C) Group - adopted in the suleamento of our work; we conclude by describing the path adopted in the production of didactic material for the teaching of Spanish in border regions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAMPOS, Marcio D'Olne. A arte de sulear-se. Disponível em: [https://sulear.com.br/beta3/wp-content/uploads/2017/03/CAMPOS-M-D-A-Arte-de-Sulear-1-1991A.pdf]. Acesso em: 25/10/2021.

CARVALHO, José Jorge. Encontro de Saberes e descolonização: para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: BERNADINO COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020, p. 79-106.

CUSTÓDIO, Aline. Movimento Fica Espanhol. Disponível em: [https://profemarli.com/movimento-fica-espanhol]. Acesso em: 25/11/2021.

DOMINGO, Luciana Contreira. Letramento Intercultural: a formação de mediadores interculturais nos Cursos de Letras. 2015. 206f. Tese (Doutorado em Letras). Universidade Católica de Pelotas, Pelotas.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Notas Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GOMES, Nilma Lino. O movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNADINO COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020, p. 223-246.

KLEIMAN, Angela. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (org.). Linguística Aplicada na modernidade recente: festscrift para Antonieta Celani. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2013, p. 39-50.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007, p. 127-167.

MAZZEI, Enrique. Fronteras que nos unen y límites que nos separan. Montevideo: CBA, 2013.

NASCIMENTO, Gabriel. Racismo linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Editora Letramento, 2019.

ORTIZ, Renato. A diversidade dos sotaques: o inglês e as ciências sociais. São Paulo: Brasiliense, 2008.

PUCCI, Adriano. O Estatuto da Fronteira Brasil-Uruguai. Brasília: FUNAG, 2010.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007, p. 93-126.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y Ciencias Sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000. p. 122-151.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: WALSH, Catherine; VIAÑA, Jorge; TAPIA, Luis (orgs.). Construyendo Interculturalidad Crítica. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. Bolivia, 2010, p. 75-96.

______. Interculturalidad, estado, sociedad: luchas (de) coloniales de nuestra época. Quito: Abya-Yala, 2009.

______. Memorias del Seminario Internacional “Diversidad, interculturalidad y construcción de ciudad”. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2007.

______. ¿Son posibles unas ciencias sociales/ culturales otras? Reflexiones en torno a las epistemologías decoloniales. Nómadas, n. 26, p. 102-112, 2007.

Published

2023-06-04

How to Cite

DOMINGO, L. C.; CARDOZO GOMES DA SILVA, R. SOUTH OF THE SOUTH: THINKING ABOUT THE PRODUCTION OF SPANISH TEACHING MATERIAL THROUGH DECOLONIAL STUDIES. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 74, p. 270–288, 2023. DOI: 10.9771/ell.i74.47191. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/47191. Acesso em: 18 jul. 2024.