CHANGES IN THE TEACHING OF SPANISH IN PUBLIC SCHOOLS IN FLORIANÓPOLIS-SC (2003-2013-2020)

Authors

  • Juliana Cristina Faggion Bergmann Universidade Federal de Santa Catarina
  • Andréa Cesco Universidade Federal de Santa Catarina
  • Camila Moreno da Silva

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i74.47168

Keywords:

Foreign Language, Spanish language, Public schools, Mercosul

Abstract

The teaching of the Spanish language is still a challenge in Brazilian schools, despite being the language spoken in most countries in South America. Current public policies, such as Law 13,415, of 2017, revoked the law that made the provision of Spanish obligatory in high school education (Law 11,161, of 2005) and, consequently, the subject faces new challenges. In view of that, in order to contrast compiled data from 2003 and 2013 (BERGMANN, CESCO, 2014), we present, through quantitative research in the School Census, data from 2020, comparing them with previous data to map the dynamics of Spanish language offer in public schools in the city of Florianópolis/SC and its relevance for the tourism sector. As a result, we noticed a decrease in the offer in state schools and an increase in municipal schools, as well as an increase in Spanish-speaking tourists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEIRITH, Ângela. As Escolas Isoladas de Florianópolis no Contexto da Regulamentação do Ensino Primário (1946-1956). Revista Linhas, v. 10, n. 2, p. 156–168, 2009.

BERGMANN, Juliana Cristina Faggion; CESCO, Andréa. A diminuição da oferta do ensino da língua espanhola no estado de Santa Catarina: e a Lei n. 11.161, onde está?. In: GARCIA, Adir Valdemar; D'AGOSTINI, Adriana (orgs.). Reflexões sobre a formação de professores e o Pibid-UFSC. Tubarão: Ed. Copiart, 2014, p. 37-59.

BEZERRA FERREIRA, J. G. Cenário da língua portuguesa no Mercosul: o caso da Argentina, do Paraguai e do Uruguai. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, v. 11, n. 17, p. 132-147, 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf.

BUTZGE, Clóvis Alencar. Português e Espanhol como línguas de integração no Mercosul e seu ensino na fronteira Argentina-Brasil. Letra Magna, v. 14, n. 23, 2018.

CINTRA XAVIER, R.Y., (et.al). A Lei nº 13.415/2017 e o apagamento da disciplina de Língua Espanhola dos currículos das escolas públicas de Alagoas. EDUCTE: Revista Científica Do Instituto Federal De Alagoas, v. 11, n. 1, p. 1425-1450, 2020.

CONSEJO DE EUROPA. Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Estrasburgo: Servicio de publicaciones del Consejo de Europa, 2020. Disponível em: www.coe.int/lang-cefr.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro comum europeu de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: Edições Asa, 2001. Disponível em: http://area.dge.mec.pt/gramatica/Quadro_Europeu_total.pdf.

GONZÁLEZ, Neide Maia. E a lei? A lei? Ora a lei!! In: BARROS, Cristiano; COSTA, Elzimar; GALVÃO, Janaina. Dez anos da "Lei do Espanhol" (2005-2015). Belo Horizonte: Viva voz, FALE/UFMG, 2016, p. 497-516.

NOVODVORSKI, Ariel. Os (des)caminhos da Lei do Espanhol e suas representações num corpus jornalístico. In: BARROS, Cristiano; COSTA, Elzimar; GALVÃO, Janaina (orgs.). Dez anos da "Lei do Espanhol" (2005-2015). Belo Horizonte: Viva voz, FALE/UFMG, 2016, p. 51-76.

RODRIGUES, Fernanda Castelano. Vão as leis onde querem os reis: antecedentes da Lei n. 11.161/2005. In: BARROS, Cristiano; COSTA, Elzimar; GALVÃO, Janaina (orgs.). Dez anos da "Lei do Espanhol" (2005-2015). Belo Horizonte: Viva voz, FALE/UFMG, 2016, p. 31-46.

SOUZA, Ayrton Ribeiro de. Projetos de Leis para implantação do ensino do espanhol nas redes de ensino estaduais (2017-2020). In: Anais do XI Congresso Brasileiro de Hispanistas, 2020. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/72671.

Published

2023-06-04

How to Cite

FAGGION BERGMANN, J. C.; CESCO, A.; MORENO DA SILVA, C. CHANGES IN THE TEACHING OF SPANISH IN PUBLIC SCHOOLS IN FLORIANÓPOLIS-SC (2003-2013-2020). Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 74, p. 126–148, 2023. DOI: 10.9771/ell.i74.47168. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/47168. Acesso em: 27 sep. 2024.