A MULTIMODAL ANALYSIS OF POSTERS FROM THE AMERICAN HORROR STORY TV SHOW

Authors

  • Victor Gomes Milani Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i72.46482

Keywords:

Multimodal Analysis, Multimodality, Multiliteracies, Posters

Abstract

The present study, a multimodal genre analysis, investigates verbal and visual components of posters from the American Horror Story TV show in order to understand how this genre functions and maintains its social purpose. The corpus consists of three posters from the American Horror Story show, and each one stands for the first three seasons of the show. The Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006) was used as analytical tool for the identification of meanings in visual language. Verbal language was analyzed through the recognition of information blocks (SWALES, 1990). Results showed that a mysterious atmosphere is built by representative and compositional meanings altogether. On the other hand, interactive meanings are responsible for the inviting and appealing features of posters, which aim at convincing people to watch the TV show.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, A. R. Vozes de julgamento como pontos de argumentação na produção escrita de alunos do Ensino Médio: abordagem sociodiscursiva e sociossemiótica. 2013. 194f. Dissertação. (Mestrado em Letras/ Estudos da Linguagem). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

AHS WIKI. American Horror Story Wiki. Homepage. Available at: https://americanhorrorstory.fandom.com/wiki/American_Horror_Story. Accessed on March 1st, 2021.

BATEMAN, J. A. Multimodality and genre: a foundation for the systematic analysis of multimodal documents. London: Palgrave Macmillan, 2008.

CHAN, E. Integratin visual and verbal meaning in multimodal texts comprehension: towards a model of intermodal relations. In: DREYFUS, S.; HOOD, S.; STENGLIN, M. (Orgs). Semiotic margins: meaning in multimodalities. London and New York: Continuum International Publishing Group, 2011.

DALY, A.; UNSWORTH, L. Analysis and comprehension of multimodal texts. Australian journal of language and literacy, v. 34, n. 1, p. 61-80, 2011.

FERNANDES, C. R. P. Pôsteres de filmes infantis: um meio para praticar o letramento multimodal na escola. Entremeios [Revista de Estudos do Discurso, ISSN 2179-3514, on-line, www.entremeios.inf.br], Seção Estudos, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPGCL), Universidade do Vale do Sapucaí (UNIVÁS), Pouso Alegre (MG), vol. 17, p. 145-162, jul. - dez. 2018.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, M. I. M. An introduction to functional grammar. 4. ed. Revised by Christian M.I.M. Matthiessen. London/New York: Routledge, 2014.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, M. I. M. An introduction to functional grammar. 3. ed. Revised by Christian M.I.M. Matthiessen. London: Arnold, 2004.

HARRISON, C. Visual social semiotics: understanding how still images make meaning. Technical Communication. v. 50, n. 1, p. 46-60, 2003.

JEWITT, C. (ed.) Handbook of Multimodal Analysis. London: RoutledgeFalmer, 2009.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.

LEANDRO, J. I. P. Multimodalidades e leitura de cartazes de filmes. In: GOMES, C. M; REIS, M. S.; MARIANO, M. R. C. P. (Orgs.) Práticas de Ensino de Língua Portuguesa e Leitura Literária. Aracaju: Criação Editora, 2018.

MACEDO, M. M. Semiótica plástica na análise de cartazes de cinema – metaforização de estigmas sociais em cartazes de filmes brasileiros. Trabalho de conclusão de graduação em Comunicação Social, habilitação em Publicidade e Propaganda. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2008.

MAGALHAES, C. E. A. Cartazes de filmes: um exercício de letramento visual. Pesquisas em discurso pedagógico (online), Rio de Janeiro, 1, 1-24, 2013. Disponível em http://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/21811/21811. Acessado em 20 de fevereiro de 2021.

MARTINEC, R; SALWAY, A. A system for image-text relations in new (and old) media. Visual Communication. v. 4, n. 3, p. 337-371, 2005.

MILANI, V. Relações Intersemióticas em Artigos Audiovisuais de Protocolo de Pesquisa de Biologia. 2018. 154f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.

MILANI, V. Relações Intersemióticas em Protocolos de Pesquisa de Biologia. In: PAIVA, F. J. O.; LIMA, A. M. P. (Orgs.) Pesquisas em análise do discurso, multimodalidade & ensino: debates teóricos e metodológicos. Volume 1. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.

MORAES, A. S. O que está em cartaz? Os elementos visuais no gênero pôster de filme. Em: MORAES, A. et. al. Sintaxe em Foco (e-book). Recife: PPGL/UFPE, 2012. p. 317-342.

MOTTA-ROTH, D. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA, v. 24, p. 341-383, 2008.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Explorando modalidades retóricas sob a perspectiva da multimodalidade. Letras, Santa Maria, v. 20, n. 40, p. 43-66, 2010.

MOTTA-ROTH, D.; HEBERLE, V. M. A short cartography of genre studies in Brazil. Journal of English for Academic Purposes, v. 19, p. 22-31, 2015.

NASCIMENTO, R. G.; BEZERRA, F.; HEBERLE, V. M. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, v. 14, n. 2, p. 529-552, jul./dez. 2011.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROYCE, T. Synergy on the page: exploring intersemiotic complementarity in page-based multimodal text. JASFL Occasional Papers, v. 1, p. 25-49, 1998.

ROYCE, T. Multimodality in the TESOL classroom: exploring visual-verbal synergy. TESOL Quarterly, v. 36, p. 191-205, 2002.

ROYCE, T. Intersemiotic complementarity: a framework for multimodal discourse analysis. In: ROYCE, T. D.; BOWCHER, W. L. New directions in the analysis of multimodal discourse. New Jersey: Lawrence Erlbaun Associates, p. 63-109, 2007.

ROYCE, T. Intersemiotic complementarity in legal cartoons: an ideational multimodal analysis. International journal for the semiotics of law - Revue internationale de sémiotique juridique, v, 28, n. 4, p. 719-744, 2015.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press, 1990.

TEIXEIRA, L. Achados e Perdidos: Análise semiótica de cartazes de cinema. In: Lara, G. M. P.; Machado, I. L. & Emediato, W. (Orgs.) Análises do discurso hoje. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

TERRES, M. L.; TORRES, M. C.; HEBERLE, V. M. The Visual Representation of Mature Women on the Posters of the Netflix Series “Grace and Frankie”. Trab. Linguist. Apl., Campinas, v. 59, n. 3, p. 2309-2329, Sept. 2020.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. The harvard educational review, v. 1, n. 66, p. 60-92, 1996.

UNSWORTH, L.; CHAN, E. Assessing integrative reading of images and text in group reading comprehension tests. Curriculum Perspectives, v. 28, v. 3, p. 71–76, 2008.

UNSWORTH, L.; CLÉIRIGH, C. Multimodality and reading: the construction of meaning through image-text relation. In: JEWITT, C. (Ed.). The Routledge handbook of multimodal analysis, London, UK: Routledge, p. 151-163, 2009.

WEILL, A. Graphics: A century of poster and advertising design. London: Thames & Hudson, 2004.

Downloads

Published

2022-05-10

How to Cite

MILANI, V. G. A MULTIMODAL ANALYSIS OF POSTERS FROM THE AMERICAN HORROR STORY TV SHOW. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 72, p. 45–75, 2022. DOI: 10.9771/ell.i72.46482. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/46482. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS / ARTICLES