GRAMMATICAL GENDER MARKING ON NEW FORMATIONS IN BRAZILIAN PORTUGUESE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i72.45847

Keywords:

Grammatical Gender, Gender Assignment, Loanwords, Pseudowords, Morphophonology

Abstract

This work investigates factors involved in the assignment of grammatical gender to new nouns in Brazilian Portuguese, assuming the role of speakers' internalized knowledge concerning rules and patterns of the native language. We analyzed loanwords borrowed from English to Portuguese, as well as data from an experiment where speakers had to assign gender to pseudowords. The results show that, in the case of English loanwords, semantic analogy prevails as a criterion for gender assignment, due to the phonotactics of English, which inhibits phonological endings associated to gender in Portuguese. Among pseudowords, formal criteria appeared as relevant, where endings related to feminine have been assigned feminine in the tests. Results suggest systemacity in the assignment of gender to new words, where constraints of different natures interact.

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Author Biographies

Pedro Surreaux, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrando na área de Fonologia e Morfologia no PPG Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bacharel em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com ênfase em Tradução Português e Inglês. Membro integrante do Grupo de Pesquisa Círculo MorPhon, que integra docentes e estudantes, da graduação ao doutorado, de diferentes instituições.

Luiz Carlos Schwindt, Universidade Federal do Rio Grande do Sul/CNPq

Luiz Carlos Schwindt é Professor Titular do Departamento de Linguística, Filologia e Teoria Literária da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, onde atua, desde 2002, como docente e pesquisador na graduação e na pós-graduação. É pesquisador do CNPq desde 2007. Sua produção concentra-se, sobretudo, nos estudos de Fonologia e Morfologia, especialmente no que tange à relação entre esses módulos, além de aspectos relativos à variação linguística e à aprendizagem da linguagem.

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Published

2022-05-10

How to Cite

SURREAUX, P.; SCHWINDT, L. C. GRAMMATICAL GENDER MARKING ON NEW FORMATIONS IN BRAZILIAN PORTUGUESE. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 72, p. 390–414, 2022. DOI: 10.9771/ell.i72.45847. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/45847. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ ESTUDOS EM LINGUÍSTICA FORMAL NO BRASIL