BETWEEN DESIRES AND TRANSGRESSIONS: THE RECEPTION OF THE WORK UNSUBMISSIVE TEARS OF WOMEN ON THE SKOOB PLATFORM
DOI:
https://doi.org/10.9771/ell.i70.43934Keywords:
Reader, Reception, Experience, Conceição EvaristoAbstract
In this article, we analyze how readers, in the context of social media, receive the work Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2016), by Conceição Evaristo. The investigative method used is the analysis of reviews published on the Skoob platform. It seeks to investigate the aspects by which the reader is affected by the writing in the book. It is found that the reader's identity and experience shape the way he/she reads and evaluates the aesthetic and literary quality of the work. To proceed with the analysis, five reviews submitted by readers of the platform were selected. Through this examination, it was possible to identify a substantial layer of black readers, which also encompasses readers who have witnessed or understand the demands of black people's experience. The study is based on the assumptions of the Aesthetics of Reception, by Hans Robert Jauss (1979) and Jacques Rancière (2014).
Downloads
References
ARAÚJO, Joel Zito. A negação do Brasil: O negro na telenovela brasileira. São Paulo: SENAC São Paulo, 2000.
ARAÚJO, Nerivaldo Alves. Identidades ribeirinhas e seus alinhavos em narrativas e na poesia oral das margens do Velho Chico. In: COSTA, Edil; ARAÚJO, Nerivaldo; FERNANDES, Frederico. Vozes, performances e arquivos de saberes. Salvador: Eduneb, 2018, pp. 291-302.
BARTHES, Roland. A morte do autor. In: BARTHES, Roland. O Rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.
CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.
CULLER, Jonathan. Sobre desconstrução: teoria e crítica do pós-estruturalismo. Rio de Janeiro: Record: Rosa dos Tempos, 1997.
DUARTE, Constância Lima. NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.
EVARISTO, Conceição. Da representação à auto- representação da mulher negra na literatura brasileira. Disponível em: <http://www.palmares.gov.br/sites/000/2/download/52%20a%2057.pdf>. Acesso em: 31 ago. 2020.
EVARISTO, Conceição. É preciso questionar as regras que me fizeram ser reconhecida apenas aos 71 anos. Entrevista concedida a Julia Dias Carneiro. Entrevista concedida em março de 2018, BBC, Rio de Janeiro. Disponível em <https://www.bbc.com/portuguese/brasil-43324948>. Acesso em: 22 dez. 2020.
EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Malê, 2016.
HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu. Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Editora Vozes, 2000.
JAUSS, Hans Robert. A estética da recepção: colocações gerais. In: LIMA, Luis Costa. A leitura e o leitor: textos da estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
KEHL, Maria Rita. Minha vida daria um romance. In:__ BARTUCCI, Giovanna. Psicanálise, literatura e estética de subjetivação. Rio de Janeiro: Imago, 2001. pp.57- 89.
LIMA, Luis Costa. A leitura e o leitor: textos da estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1979.
PATROCÍNIO, Paulo Roberto Tonani. Escritos à margem: a presença de autores de periferia na cena literária brasileira. Rio de Janeiro: 7 letras, 2013.
RANCIÉRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes. 2014.
Resenhas -Insubmissas lágrimas de mulheres.Disponível em: <https://www.skoob.com.br/livro/resenhas/240841/edicao:639221>. Acesso em: 14 nov. 2020.
SANTOS, Mirian Cristina dos. Intelectuais negras: prosa negro-brasileira contemporânea. Rio de Janeiro. Malê, 2018.
SILVA, Tomaz Tadeu. Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Editora Vozes, 2000.
Skoob. Disponível em: <https://www.skoob.com.br/livro/240841#_=_>. Acesso em: 14 nov. 2020.