ADÃO E EVA, BY TANIA FAILLACE, AND THE REVIEW OF PATRIARCHY
DOI:
https://doi.org/10.9771/ell.i70.43905Keywords:
Tania Jamardo Faillace, Patriarchy, Literature and gender relationsAbstract
This article seeks to explore the relations of the conceptual establishment of patriarchy and the relations of feminism and the feminine in the work of the writer Tania Jamardo Faillace, more specifically in the novel Adam and Eve. In the process of analysis, we link parallels between the cultural and religious tradition, its contrasts and convergences with the faillaciano text and judeo-Christian anthropogony. The motto of this work is the sampling of these ideas addressed by the author in her second book, as well as providing an openness to the understanding of concepts common to the critical thinking of patriarchy, still oblique in contemporary society.
Downloads
References
ALMEIDA, Suely; SAFFIOTI, Heleieth. Violência de gênero: Poder e impotência. Rio de Janeiro, RJ – Brasil: Revinter Ltda. 1995.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Traducao Sérgio Milliet. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. 2012. Rio de Janeiro, RJ – Brasil: Editora Bertrand Brasil Ltda. 1998.
FAILLACE, Tania. Adão e Eva. Porto Alegre, RS – Brasil: Editora Globo S. A. 1965.
LA BOÉTIE, Étienne de. Discurso da servidão voluntária. São Paulo, SP – Brasil: Editora brasiliense, 1982.
NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia: ou Helenismo e Pessimismo. 2007 São Paulo, SP - Brasil: Editora Schwarcz S.A. 1872.
OLIVEIRA, Gabrielle de. O lugar e a voz de Tania Jamardo Faillace na literatura Sul-Rio-Grandense. Porto Alegre, RS – Brasil, 2018.
PATEMAN, Carole. O contrato sexual. Tradução Marta Avancini. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.
POUND, Ezra. ABC da literatura. 2013 São Paulo, SP – Brasil: Editora Pensamento-Cultrix LTDA, 1970.
SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, Patriarcado, Violência. São Paulo, SP - Brasil: EDITORA FUNDAÇÃO PERSEU ABRAMO, 2004.
SCOTT, Joan. O Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade. Vol. 20(2), julho/dezembro 1995.