CAROLINA MARIA DE JESUS AND THE THEATER: CREATIONS AND ADAPTATIONS
DOI:
https://doi.org/10.9771/ell.i70.43845Keywords:
Carolina Maria de Jesus, Drama, Melodrama, Adaptation, Brazilian TheaterAbstract
This article presents and discusses the dramaturgical facet of the writer Carolina Maria de Jesus. Despite their rich variety of literary genres, some of her works remain unknown to the general public, such as her theatrical production. This paper seeks to fill that gap by presenting and analyzing two of Carolina Maria de Jesus's unpublished plays: A senhora perdeu o direito, and Obrigado senhor vigário. In order to better understand the relationship between the writer and the theatre, we first bring a brief appreciation of the adaptation of Quarto de Despejo, performed by Edy Lima, in 1961. Finally, we analyze the rereading and adaptation of Obrigado Senhor Vigário, made by Clariô company and directed by Naruna Costa in the city of São Paulo, in 2019, thus demonstrating the strength and the numerous staging possibilities of Carolina Maria de Jesus’s dramatic works.
Downloads
References
Fontes primárias:
- Documentos de Carolina Maria de Jesus:
Arquivo Público Municipal Cônego Hermógenes Cassimiro de Araújo Bruonswik. Fundo Carolina Maria de Jesus. 37 cadernos autógrafos (1958-1974): APMS 01.01.01. A APMS12.04. Fundação Biblioteca Nacional. Coleção Carolina Maria de Jesus. Cadernos microfilmados: 11 Rolos (1958-1963): MS565 (1-10). Rio de Janeiro, 1996, P/b, 35mm.
- Informações retiradas de jornais:
Estreia “Quarto de despejo” no Teatro Bela vista. O Estado de São Paulo. São Paulo, p. 09, 27 abr. 1961.
Livros vendidos em São Paulo. Folha de São Paulo. São Paulo, 2° Caderno, p. 05, 07 jun. 1961.
Músicas de Carolina para a versão teatral de “Quarto de despejo”. Diário da Noite. São Paulo, p. 22, 18 abr. 1961.
“Quarto de despejo” em ensaio no T.B.V. O Estado de São Paulo. São Paulo, p. 09, 07 abr. 1961.
Quarto de despejo. Folha de São Paulo. São Paulo, 2° Caderno, p. 02, 04 abr. 1961.
Bibliografia:
ARISTÓTELES; HORÁCIO; LONGINO. A Poética Clássica Trad. Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 2014.
AZAMBUJA, Cristina Spengler. “O papel social da mulher brasileira nas décadas de 30 a 60, retratada através das propagandas veiculadas na revista O Cruzeiro”. Revista Gestão e Desenvolvimento, v. 3, n. 1, 2006, p. 87. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/834. Acesso em: 16 de mar. de 2020.
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 1978.
BETTI, Maria Sílvia. “A politização do teatro: do Arena ao CPC”. In. FARIA, João Roberto (direção). História do Teatro Brasileiro (volume II). São Paulo: Perspectiva, 2013, p. 175-193.
BRAGA, Cláudia. "Melodrama: aspectos gerais do gênero matriz da telenovela". Trabalho apresentado ao NP 14 - Ficção seriada, XXVIII Congresso Anual em Ciência da Comunicação, Rio de Janeiro/ RJ, 05 a 09 de setembro/ 2005. Disponível em:
CALABRE, L. Rádio e Imaginação: no tempo da radionovela. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 26., 2003. Belo Horizonte. Anais...Belo Horizonte: INTERCOM, 2003. Disponível em: http://www.casaruibarbosa.gov.br/dados/DOC/artigos/aj/FCRB_LiaCalabre_Radio_e_Imaginacao_no_tempo_da_radionovela.pdf. Acesso em: 20 de março de 2021.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de Despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Francisco Alves, 1960.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo (LP). Intérpretes: Carolina de Jesus. Rio de Janeiro: RCA Victor, 1961.
JESUS, Carolina Maria de. Casa de alvenaria: diário de uma ex-favelada. São Paulo: Paulo de Azevedo, 1961.
JESUS, Carolina Maria de. Pedaços da Fome. São Paulo: Áquila, 1963.
JESUS, Carolina Maria de. Onde estaes felicidade? Dinha e Raffaella Fernandez (Orgs). São Paulo: Me parió Revolução, 2014.
JESUS, Carolina Maria de. Meu sonho é escrever. Raffaella Fernandez (Org). São Paulo: Ciclo Contínuo, 2018.
JESUS, Carolina Maria de. Obrigado Senhor Vigário. Direção: Naruna Costa (Companhia Clariô). São Paulo: Projeto “Dramaturgias” (Sesc São Paulo), data da encenação 15 de ago. de 2019.
KLEMZ, Laura. Quarto de despejo: a peça. In. COUTO, José Geral et al. Blog IMS. Rio de Janeiro, 11 mar. de 2014. Disponível em: https://blogdoims.com.br/quarto-de-despejo-a-peca-por-elvia-bezerra-julia-menezes-e-laura-klemz/. Acesso em: 10 de mar. de 2021.
NASCIMENTO, A. Teatro experimental do negro: trajetória e reflexões. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 50, p. 209-224, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v18n50/a19v1850.pdf. Acesso em: 10 de mar. de 2021.
SCHMIDT, Carlos Von. Quarto de despejo. Folha de São Paulo. São Paulo, 2° Caderno, p. 04, 19 abr. de 1961.
SILVA, Mário Augusto Medeiros da. A Descoberta Do Insólito: Carolina Maria De Jesus e a Imprensa Brasileira (1960-77). Afro-Hispanic Review, vol. 29, no. 2, 2010, pp. 109–126. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41349344?seq=1 Acesso em: 04 de mar. de 2021.
SILVEIRA, Miroel. Teatro e outros palcos: Quarto de despejo. Correio Paulistano, 2° Caderno, São Paulo, p. 05, 07 jun. 1961.
THOMASSEAU, Jean-Marie. O Melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2005.