NOTES ON NEOMEDIEVALISM IN CANTIGAS DE AMARES, BY LEDA MARIA MARTINS

Authors

  • Henrique Marques Samyn Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i70.43801

Keywords:

Neomedievalism, Brazilian poetry, Brazilian Black poetry

Abstract

The article aims to present some remarks related to a research about some poetic compositions of Cantigas de amares, book published by Brazilian writer Leda Maria Martins. The article describes the origins of the research, within the academic trajectory of the proposing researcher; presents some notes on the concept of neomedievalism in Brazilian poetry, as defined by Maria do Amparo Tavares Maleval; and addresses the central question of the research, also presenting some initial notes on the poem entitled “Cantiga 1”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIAS FREIXEDO, Xosé Bieito. Antoloxía da lírica galego-portuguesa. Vigo: Ediciós Xerais de Galicia, 2003.

CORRAL DÍAZ, Esther. As mulleres nas cantigas medievais. A Coruña: Seminario de Estudos Galegos – Ediciós do Castro, 1996.

DUARTE, Eduardo de Assis (Org.). Literatura e afrodescendência no Brasil. 4v. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

FIGUEIREDO, Maria do Carmo L. Leda Maria Martins. In: DUARTE, Eduardo de Assis (Org.). Literatura e afrodescendência no Brasil. 4v. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

MALEVAL, Maria do Amparo Tavares. Poesia medieval no Brasil. Rio de Janeiro: Ágora da Ilha, 2002.

MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.

MARTINS, Leda Maria. Cantigas de amares. Belo Horizonte: s./ed., 1983.

MARTINS, Leda Maria. O moderno teatro de Qorpo-Santo. Belo Horizonte: Editora UFMG; Mariana: UFOP, 1991.

MARTINS, Leda Maria. Os dias anônimos. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1999.

SAMYN, Henrique Marques. A morte e o mar: Mendinho e Manuel Bandeira. In: Atas da VI Semana de Estudos Medievais. Rio de Janeiro: Programa de Estudos Medievais, 2005, p. 351-357.

SAMYN, Henrique Marques. A pastora e a alegoria: a invenção da pastorela alegórica – da lírica occitânica aos Carmina Burana e ao trovadorismo galego-português. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2019.

SAMYN, Henrique Marques. A soldadeira e seus clérigos: para uma leitura feminista de ''Mayor Garcia ssenpr' oy[o] dizer'' (B 1455/V 1065), de João Baveca. Idioma, v. 27, 2014, p. 39-48.

SAMYN, Henrique Marques. Do erotismo entre mulheres em duas cantigas trovadorescas: sobre Mari'Mateu, ir-me quer'eu daquém (B 1583, V 1115), de Afonso Anes do Cotom; e A vós, Dona Abadessa (B 1604bis, V 1137), de Fernando Esquio. In: CARDOSO, Patrícia da Silva; BUENO, Luís. (Org.). Nós e as Palavras. Cotia: Ateliê Editorial, 2018, p. 203-218.

SAMYN, Henrique Marques. Elvira Lopez, seu `Peom’ e sua `Maeta’: sobre duas cantigas satiricas de Joao Garcia de Guilhade. Texto Poético, v. 16, 2020a.

SAMYN, Henrique Marques. Feminilidades desviantes na lírica trovadoresca galego-portuguesa: acerca de três cantigas sobre soldadeiras. Signum, v. 20, 2020b, p. 22-43.

SAMYN, Henrique Marques. Sobre a “negrura” de Maria Negra: apontamentos sobre três cantigas satíricas de Pero Garcia Burgalês. Abriu: estudos de textualidade do Brasil, Galicia e Portugal. v. 9, 2020c, p. 125-142.

TAVANI, Giuseppe. Arte de trovar do Cancioneiro da Biblioteca Nacional de Lisboa. Lisboa: Edições Colibri, 1999.

Published

2021-12-11

How to Cite

SAMYN, H. M. NOTES ON NEOMEDIEVALISM IN CANTIGAS DE AMARES, BY LEDA MARIA MARTINS. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 70, p. 444–454, 2021. DOI: 10.9771/ell.i70.43801. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/43801. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS / ARTICLES