IN THE HANDS OF THE ARTIST, CREATION: LITERATURE AND CINEMA IN THE TEACHING OF THE “DIFFERENT”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i70.43720

Keywords:

Film criticism, Literary criticism, Diversity

Abstract

In this study we seek to focus on the multiple forms of artistic expression that permeate language, relating literature and cinema. Therefore, we developed a dialogue that involved two works, one literary (Elmer, the chess elephant) and the other cinematographic (Dumbo). We seek to briefly present the social function of art and how it can be inserted into diverse classroom discussions with a focus on diversity, working with concepts of art and school literature. Through the analysis, it was possible to verify that both works have pedagogical and literarily relevant themes for the reflection proposed here, that is, diversity and education through literature and cinema are valuable resources that awaken feelings in students and teachers. of alterity.

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Author Biographies

Weslei Chaleghi de Melo, Universidade Estadual de Londrina

Doutorando em Letras: Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza, na linha de pesquisa de Estudos Literários - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), graduação em Pedagogia, pelo Centro de Ensino Superior de Maringá (2017).

Wilder Kleber Fernandes de Santana, Universidade Federal da Paraíba

Doutorando em Linguística (Proling - UFPB). Mestre em Linguística (Proling - UFPB). Mestre em Teologia (Faculdade Teológica Nacional). Especialista em Gestão da Educação Municipal (Pradime - UFPB).

Isabel Cristina Cordeiro, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Estudos da Linguagem (Universidade Estadual de Londrina - dez/2007). É docente da Universidade Estadual de Londrina e desenvolve projeto nas áreas de Semântica Argumentativa, Linguística Textual, Leitura e Análise Linguística.

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Published

2021-12-11

How to Cite

DE MELO, W. C.; DE SANTANA, W. K. F.; CORDEIRO, I. C. IN THE HANDS OF THE ARTIST, CREATION: LITERATURE AND CINEMA IN THE TEACHING OF THE “DIFFERENT”. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 70, p. 473–489, 2021. DOI: 10.9771/ell.i70.43720. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/43720. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS / ARTICLES