NEM SAMBA, NEM RUMBA

Autores/as

  • Eneida Maria de Souza

DOI:

https://doi.org/10.9771/ccrh.v13i33.18570

Resumen

A partir da figura e da atuação de Carmem Miranda como um símbolo datado do latino-americanismo, são abordados três diferentes momentos das relações culturais entre Estados Unidos e América Latina: a década de 40, o início dos anos 70 e a contemporaneidade, explorando-se tensões e articulações entre a
produção intelectual e acadêmica, a experiência histórica da dependência econômica e a cultura de massa.

PALAVRAS-CHAVE: Latino-americanismo, dependência cultural, autenticidade nacional, crítica cultural.

NEITHER SAMBA, NOR RUMBA


Drawing from the image and performance of Carmen Miranda as a dated symbol of Latin Americanism, this paper covers three different momenta of the cultural relationship between the United States and Latin America: the 40s, the early 70s, and contemporary times, exploring the tensions between intellectual and academic production, as well as the historical experience of economic dependence and mass culture.

KEYWORDS: Latin-americanism, cultural dependence, national authenticity, cultural criticism.



Publicação Online do Caderno CRH: http://www.cadernocrh.ufba.br

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Publicado

2006-08-31

Cómo citar

de Souza, E. M. (2006). NEM SAMBA, NEM RUMBA. Caderno CRH, 13(33). https://doi.org/10.9771/ccrh.v13i33.18570