NENHUM DISPOSITIVO A MENOS: SOBRE A EXPERIÊNCIA DA AUSÊNCIA DA SALA DE CINEMA

NO LESS DISPOSITIF: ON THE EXPERIENCE OF THE ABSENCE OF MOVIE THEATRES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v20i2.44769

Keywords:

Dispositivo cinematográfico, Sala de Cinema, Ontologia.

Abstract

The mandatory closing of movie theaters during the new coronavirus pandemic not only affected the sector economically, but also intensified the discussion of their survival. The called death of cinema was resumed once again, both in the theoretical field and in cinematographic praxis. The article retraces the theoretical path of the ontological
discussion of the cinema object, recovering the necessary dimension of collective experience
of the activity, as has been pointed out by several authors, such as Jacques Aumont, and Raymond Bellour. To this end, the revisiting of the concept of Jean-Louis Baudry’s dispositif theory is mobilized in a critical key based on the phenomenological recovery of the act of watching films. At the end of the article, it is pointed out that the “spontaneous” proliferation of drive-ins may be symptomatic of a relationship felt
as necessary by the cinema viewer and, therefore, the ontological configurator of the cinema object.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Kahtalian, Pontificia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Doutorando em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP

Leda Tenório da Motta, PUCSP

Pesquisador do CNPq Nível 1. Pesquisador associado ao Reseau International Roland Barthes. Membro do grupo de pesquisa em Humanidades e Mundo Contemporâneo à testa do projeto ?Aceleração do Tempo e Pós-Democracia- Violência e Comunicação? no Instituto de Estudos Avançados da USP. Possui graduação em Letras Modernas pela Universidade de São Paulo (1972), mestrado em Semiologia Literária pela École des Hautes Etudes en Sciences Sociales (1978) e doutorado em Semiologia Literária pela Université de Paris VII (1983). Fez pós-doutorados na Université de Paris VII (1986-1988) e no Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995-1997), sobre Celine e Francis Ponge. Estudou com Roland Barthes, Gérard Genette e Julia Kristeva. É hoje professor assistente doutor do quadro de carreira do PEPGCS/PUC/SP, onde vem se dedicando aos objetos da comunicação, entendidos como fatos de linguagem e à psicanálise dos discursos midiáticos

References

AUMONT, Jacques. Que reste-t-il du cinéma? Paris: Vrin, 2012.

BAECQUE, Antoine de. Cinefilia. São Paulo: Cosac&Naify, 2010.

BAUDRY, Jean-Louis. Le dispositif. Paris: Communications, n.23, 1975.

BAUDRY, Jean-Louis. L’Effet cinéma, Paris: Albatroz, 1978.

BARTHES, Roland. En sortant du cinéma. Communications, Paris, n. 23, p. 104-107, 1975.

BAZIN, André. O que é o cinema? São Paulo: Ubu, 2018.

BELLOUR, Raymond. La querele des dispositifs: cinéma, instalations, expositions. Paris: P.O.L, 2012.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 2010. v. 1.

BORDWELL, David; CARROL, Noël (ed.). Post-Theory: Reconstructing Film Studies. Wisconsin: Wisconsin

University Press, 1996.

ELSAESSER, Thomas. Cinema como arqueologia das mídias. São Paulo: Ed. Senac, 2018.

ELSAESSER, Thomas; HAGENER, Malte. Teoria do cinema, uma introdução através dos sentidos. São

Paulo: Papirus, 2018.

ETHIS, Emanuel. Sociologie du cinéma et de ses publics. Paris: Armand Colin, 2018.

GAUDREAULT, André; MARION, Phillipe. O fim do cinema? Campinas: Papirus, 2016.

MACHADO, Arlindo. Pré-Cinema & Pós-Cinema. Campinas: Papirus, 2008.

MAUERHOFER, Hugo. A psicologia da experiência cinematográfica. In: XAVIER, Ismail. A experiência do

cinema. São Paulo: Graal, 2008. p. 276-282.

MORIN, Edgar. O cinema ou o homem imaginário: ensaio de antropologia sociológica. São Paulo: É

Realizações, 2014.

RAMOS, F. P. Mas afinal, o que sobrou do cinema? A querela dos dispositivos e o eterno retorno do fim.

Galaxia, São Paulo, n. 32, p. 38-51, ago. 2016.

SOBCHACK, Vivian. The Address of The Eye: A Phenomenology of Film Experience. Princeton: Princeton

University Press, 1992.

WATTS, Philip. Lé cinéma de Roland Barthes, suivi d’um entrétien avec Jacques Ranciére. Paris: De

L’Incidence Editeur, 2015.

XAVIER, Ismail. A experiência do cinema. São Paulo, Graal, 2008.

Published

2023-06-13

Issue

Section

Artigos