The BODY-DRUM CROSSROADS IN THE TRAJECTORY OF MESTRA IARA’S AFRO-GAÚCHA DANCE

Authors

  • Manoel Gildo Alves Neto Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.9771/rr.v1i39.50137

Keywords:

Afro-Gaúcha Dances, Black Dances, Mestra Iara, Artistic-pedagogical practice

Abstract

This article presents part of the trajectory of the Gaúcha artist, Maria Iara Santos Deodoro (Mestra Iara), from the perspective of aesthetic-corporeal knowledge emerging from artistic-pedagogical practices developed in the last 48 years through teaching and creation in Black Dances, in a style named in the state Rio Grande do Sul as Afro-Gaúcha Dance. Starting from the concept of cultural motifs and the notion of odara, from the Nago aesthetics, we specifically expose the importance of the body-drum crossroads in the production of an art whose singular aesthetic, based on a collective ethics, is evoked from immersions in African memories safeguarded on the drumbeats of Southern Brazil. We also present the emergence of the Afro-Sul Music and Dance Group in Porto Alegre, founded in the context of the insurgencies of the Black Movement in the Performing Arts in the 1970s, having Mestra Iara as one of the founders. The reflection shows the context of Black Dances in the Southern Brazil, highlighting their corporeities, whose expressiveness emerges from the ancestral memories of African ancestry, mobilizing bodies through the rhythm of the drums from Southern of Brazil, a legacy of the Black diaspora in the Americas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAMPOS, Deivison Moacir Cezar de. O Grupo Palmares (1971-1978): um movimento negro de subversão e resistência pela construção de um novo espaço social e simbólico. 2006. Dissertação (Mestrado em História). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

CONRADO, Amélia Vitória de Souza. Afro-Brazilian Dance as Black Activism. In: SUAREZ, Lucia M.; CONRADO, Amélia Vitória; DANIEL, Yvonne (orgs.). Dancing Bahia. Chicago: Intellect, 2018. p. 15-38.

CONRADO, Amélia Vitória de Souza. Artes Cênicas negras no Brasil: das memórias aos desafios na formação acadêmica. Repertório, Salvador, ano 20, n. 29, p. 68-85, 2017.

CONRADO, Amélia Vitória de Souza. Dança étnica afro-baiana: educação arte e movimento. In: SIQUEIRA, Maria de Lourdes (org.). Imagens negras: ancestralidade, diversidade e educação. Belo Horizonte: Mazza, 2006. p. 17-46.

CORRÊA, Norton Figueiredo. O batuque no Rio Grande do Sul: antropologia de uma religião afro-rio-grandense. 6. ed. São Luiz: Cultura e Arte, 2006.

DANTAS, Mônica; DUARTE, Cíntia; BAPTISTA, Giulia. Entrevista com Iara Deodoro. In: TOMAZZONI, Airton; FERRAZ, Wagner; DANTAS, Mônica (orgs.). Escritos da Dança: olhares da Dança em Porto Alegre, v. 1. Porto Alegre: CANTO - Cultura e Arte, 2016. p. 310-316.

DEODORO, Maria Iara Santos. FalarFazendo Dança Afro. Entrevista concedida à Manoel Gildo Alves Neto e Suzane Weber da Silva em Evento Público no formato de Entrevista-Performance-Aula aberta, no Salão de Festas da Reitoria da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, realizada dia 12 junho de 2018.

DOMINGUES, Petrônio. Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos. Revista Tempo, Niterói, v. 12, n. 23, p. 100-122, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tem/v12n23/v12n23a07.pdf. Acesso em: 8 ago. 2020.

FREITAS, Josiania Miranda. Movimento negro em Salvador: algumas memórias. In: SIQUEIRA, Maria de Lourdes (org.). Imagens Negras: ancestralidade, diversidade e educação. Belo Horizonte: Mazza, 2006. p. 113-135.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

HANCHARD, Michael George. Orfeu e o poder: o movimento negro do Rio de Janeiro e São Paulo (1945-1988). Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.

LIGIÉRO, Zeca. Motrizes culturais – do ritual à cena contemporânea a partir do estudo de duas performances: Danbala Wedo (afro-brasileira, do Benin, Nigéria e Togo) e Sotzil Jay (Maia, da Guatemala). Karpa, Los Angeles, v. 10, p. 1-26, 2017. Disponível em: http://www.calstatela.edu/al/karpa/zeca-ligiéro. Acesso em: 5 mai. 2020.

LIGIÉRO, Zeca. BATUCAR-CANTAR-DANÇAR: desenho das performances africanas no Brasil. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 133-146, abr. 2011a.

LIGIÉRO, Zeca. Corpo a corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011b.

LIGIÉRO, Zeca. O conceito de “motrizes culturais” aplicado às práticas performativas de origens africanas na diáspora americana. In: CONGRESSO ABRACE, 5., 2008, Belo Horizonte. Anais [...]. Rio de Janeiro: ABRACE, 2008. p. 1-3.

LIMA, Nelson. Dando conta do recado: a dança afro no Rio de Janeiro e suas influências. 1995. Tese (Doutorado em Sociologia e Antropologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1995.

LUZ, Marco Aurélio. Cultura negra em tempos pós-modernos. Salvador: EDUFBA, 2008. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/39h/pdf/luz-9788523205317.pdf. Acesso em: 8 ago. 2020.

MAIA, Mário de Souza. O Sopapo e o Cabobu: etnografia de uma tradição percussiva no extremo sul do Brasil. 2008. Tese (Doutorado em Música) – Instituto em Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

MAROCCO, Inês. Gestualidade, experiência e expressão espetaculares. In: GREINER, Christine; BIAO, Armindo (orgs.). Etnocenologia: textos selecionados. São Paulo: Gipe-Cit/Annablume, 1999. v. 1, p. 85-93.

MARTINS, Leda Maria. Performance do tempo espiralar. In: RAVETTI, Graciela; ARBEX, Marcia (orgs.). Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2002. p. 69 - 92.

MARTINS, Leda Maria. Performances da Oralitura: corpo, lugar da memória. Letra, Santa Maria, n. 53, p. 63-80, jun. 2003.

MONTEIRO, Marianna. Dança afro: uma dança moderna brasileira. In: NORA, Sigrid (org.). Húmus 4. Caxias do Sul: Lorigraf, 2011. p. 51-59.

NUNES, Lucélia Adami. Nilva Pinto: memórias de uma trajetória com a dança. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Dança) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

PEREIRA, Amilcar Araujo. “O Mundo Negro”: a constituição do movimento contemporâneo no Brasil (1970-1995). 2010. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.

SANTOS, Edileuza. Dança de expressão negra: um novo olhar sobre o tambor. Repertório, Salvador, n. 24, p. 47-55, 2015.

SANTOS, Inaicyra Falcão dos. Corpo e ancestralidade: uma proposta pluricultural da dança-arte-educação. 2. ed. São Paulo: Terceira Margem, 2006.

SODRÉ, Muniz. Pensar nagô. Petrópolis: Vozes, 2017.

SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.

TRIUMPHO, Vera (org.). Rio Grande do Sul: aspectos da negritude. Porto Alegre: Martins Livreiro, 1991.

Published

2023-09-18

How to Cite

Alves Neto, M. G. (2023). The BODY-DRUM CROSSROADS IN THE TRAJECTORY OF MESTRA IARA’S AFRO-GAÚCHA DANCE. Repertório, 1(39). https://doi.org/10.9771/rr.v1i39.50137