Gender and sexuality in the context of the countryside school: limits and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/peri.v2i14.30420

Abstract

This study approaches the themes of gender and sexuality as dimensions of human development in the school
context. Based on empirical research in a settlement school in Agrarian Reform area in the state of Paraná, it examined
how the issues of gender and sexuality are understood and taught as dimensions of human development in an emancipatory
perspective of an omnilateral education, in the context of the Countryside Education. Grounded on the narratives of
secondary school students, teachers, the pedagogical team and head teachers of the school, raised in the research space by
means of participant observation, interviews and discussion groups, along with the contributions of gender and sexuality studies in education and, in the specificity of the countryside, the study shows boundaries, but also opportunities for
change. Prejudice, sexism and homophobia remaining in the culture of society and the lack of teacher training become the
main obstacles for gender and sexuality to be intentionally included in the school curriculum. This situation exacerbates in
exception regimes. On the other hand, the inclusion of the school and its subjects in a counter-hegemonic struggle, gives
visibility to an emancipatory education.

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Author Biographies

Luciane Olegario da Silva, Universidade Federal do Paraná, mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação.

Pedagoga, mestranda  do Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná

Sonia Fatima Schwendler, Universidade Federal do Paraná, Programa de Pós-Graduação em Educação

Pedagoga e Mestre em Extensão Rural pela Universidade Federal de Santa Maria. PhD em Estudos Ibéricos e Latino Americanos pela University of London, Queen Mary College (com bolsa CAPES). Professora Associada II da Universidade Federal do Paraná, com atuação no Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado e doutorado). Pesquisadora Honorária da Universidade de Londres, Queen Mary College, onde atuou como Advanced Research Fellow junto a professora Titular Else Vieira (Universidade de Londres) com projeto Gender and Education in Rural Areas in Brazil (Gênero e educação em áreas rurais no Brasil), aprovado pela British Academy/Fundo Newton (2015-2017). Pesquisadora e Coordenadora de projeto com apoio do CNPq (2014-2018). Membro da Articulação Paranaense por uma Educação do Campo e vice-líder do Núcleo de Estudos de Gênero da UFPR. Atuou como Membro do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (Pronera) do Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária - INCRA (1998-2000) e na Secretaria de Estado da Educação do Paraná como Coordenadora da Educação do Campo (2003-2004). Coordenou o Curso de Pós-Graduação Latu Sensu em Educação do Campo (2005 a maio/2008). Atuou como coordenadora do Centro de Estudos e Pesquisas Educacionais do Setor de Educação da UFPR (2014-2016). É co-autora do livro Paulo Freire: vida e obra (2001) e co-autora e organizadora dos livros Exercitando a cidadania no campo: a educação popular com trabalhadores Sem-Terra (2006), Educação do Campo em movimento: Teoria e prática cotidiana, v.I (2010); Conflitos Agrários: seus sujeitos, seus direitos (2015); Teorias e Políticas de Gênero na Contemporaneidade (2017). Tem experiência na área de Sociologia e Educação, com ênfase em Estudos de Gênero e Diversidade Sexual; Gênero, Educação e Curriculo; Direitos Humanos, Diversidade, Diferença e Desigualdade Social; Movimentos Sociais e Educação do Campo; Estudos Comparados na América Latina; Organização do Trabalho Pedagógico Formal e Não Formal; e Educação de Jovens e Adultos.

Published

2021-04-10

How to Cite

da Silva, L. O., & Schwendler, S. F. (2021). Gender and sexuality in the context of the countryside school: limits and possibilities. Revista Periódicus, 2(14), 15–40. https://doi.org/10.9771/peri.v2i14.30420