University teaching and the formation of Physical Education teachers: the relationship between its contents and gender

Authors

  • Thiago Camargo Iwamoto Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Escola de Formação de Professores e Humanidades, Curso de Educação Física. Prefeitura de Goiânia, Secretaria Municipal de Educação. http://orcid.org/0000-0002-1509-6047
  • Wanderson Alves Amorim Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Escola de Formação de Professores e Humanidades, Curso de Educação Física.
  • André Luis dos Santos Seabra Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Escola de Formação de Professores e Humanidades, Curso de Educação Física. Universidade Estadual de Goiás, Escola Superior de Educação Física e Fisioterapia do Estado de Goiás, Curso de Educação Física.

DOI:

https://doi.org/10.9771/peri.v2i14.28532

Abstract

Abstract: This paper aimed at investigating and analyzing teachers’ discourses on gender and if there is any relation with
body practices that favor the initial formation of the Physical Education teachers. This is a qualitative study that uses the
discourse analysis method. An open questionnaire containing seven questions was applied to university professors that
work directly with the supervised internship in Physical Education. The current conjuncture of public and educational
policies has problematized the discussion about gender and sexuality within the school environment, being justified from a
hegemonic perspective of the cisgender heterosexuality. The guiding documents of this context have been modified to
meet these precepts, directly affecting the process of the initial formation of the Physical Education teachers, especially
regarding the contextualization of gender in line with the contents of body culture. Based on the information collected, it
was possible to identify a similarity between the teachers’ speeches, which demonstrate the need to address the theme of
gender, making relationships with body practices. Among the teachers, only one base their practices and dialogues on
essentialist ideas, understanding that the practices must meet the biophysiological questions. Thus, there is a concern and
need to discuss this theme during the training process, but there is still little ground for a more technical and specific
treatment.
Keywords: Gender. Professor. Higher Education Institution. Formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Camargo Iwamoto, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Escola de Formação de Professores e Humanidades, Curso de Educação Física. Prefeitura de Goiânia, Secretaria Municipal de Educação.

Doutorando em Educação Física pela Universidade de Brasília - UnB, linha de pesquisa: Estudos Sociais e Pedagógicos da Educação Física, Esporte e Lazer, temática: Estudos Comparados sobre Práticas Corporais, Cultura e Natureza. Mestrado em Psicologia, linha de pesquisa: Análise Experimental do Comportamento Humano, pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2014). Pós-Graduação Latto Sensu em Fisiologia e Cinesiologia do Exercícios pela Universidade Veiga de Almeida (2009). Bacharel e Licenciado em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás . Atualmente é professor auxiliar l da Pontifícia Universidade Católica de Goiás e Professor de Educação Física da Rede Municipal de Educação de Goiânia.

Wanderson Alves Amorim, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Escola de Formação de Professores e Humanidades, Curso de Educação Física.

Graduado em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC Goiás.

André Luis dos Santos Seabra, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Escola de Formação de Professores e Humanidades, Curso de Educação Física. Universidade Estadual de Goiás, Escola Superior de Educação Física e Fisioterapia do Estado de Goiás, Curso de Educação Física.

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC Goiás, possuí quatro pós-graduações a nível latto sensu: - Docência Universitária (ESEFFEGO - UEG), - Educação Física Escolar (F.E.F. - U.F.G), - Fisiologia do Exercício Avançada (UVA - Universidade Veiga de Almeida) e Formação em EAD pela Uiversidade Paulista, Graduado em Educação Física pela Universidade Paulista,

Published

2021-04-10

How to Cite

Iwamoto, T. C., Amorim, W. A., & Seabra, A. L. dos S. (2021). University teaching and the formation of Physical Education teachers: the relationship between its contents and gender. Revista Periódicus, 2(14), 122–142. https://doi.org/10.9771/peri.v2i14.28532