Strategies to Promote Entrepreneurship and Innovation from the USP Innovation Agency: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v16i4.50536

Keywords:

Innovation, Agency, Promotion Strategies, Entrepreneurship.

Abstract

Abstract

The USP Innovation Agency (AUSPIN) is responsible for managing the innovation policy of the University of São Paulo-USP, through disclosure of ownership of the Institution's technologies that are available for commercialization. This article aimed to highlight the importance of Auspin for strategies to promote entrepreneurship and innovation. Qualitative, descriptive and bibliographical research methodologies were used, through articles, legislation, and databases on the electronic pages of Auspin, the National Institute of Industrial Property (INPI) and USP. It was possible to verify the partnership relationship between the Agency and other Public and Private Institutions and the productive sector. Auspin is made up of a team of qualified people who work with forms of intellectual property protection, in order to search for prior art, prospect and guide researchers about the stage of the patent at the national and international level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleudson da Silva Vieira, Federal Institute of Rondônia

Specialist in Constitutional Law. Master's student at PROFNIT/IFRO.

Marcio Rodrigues Miranda, Federal Institute of Rondônia

PhD in Biological Sciences, Biophysics at the Institute of Biophysics Carlos Chagas Filho, in 2010. Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia and Master PROFNIT/IFRO.

References

AUDY, J. L. N.; MOROSINI, M. C. (org.). Innovation and Interdisciplinarity at the university. Porto Alegre: PUCRS/Finep, 2007.

AUSPIN – AGÊNCIA USP DE INOVAÇÃO. 2022. Disponível em http://www.inovacao.usp.br/. Acesso em: 20 maio. 2022.

BACHMANN, D. Perfil do Grau de Inovação das MPEs do Paraná. Curitiba: Sebrae/PR, 2009.

BARAÑANO, A. M. Gestão da Inovação Tecnológica: Estudo de Cinco PMEs Portuguesas. Revista Brasileira de Inovação, [s.l.], v. 4, n. 1, p. 57-96, jan.-jun., 2005.

BOZEMAN, B. Technology transfer and public policy: a review of research and theory. Research Policy, [s.l.], v. 29, p. 627-655, 2000.

CARVALHO, S. M. S et al. Empreendedorismo, tecnologia e inovação: temas contemporâneos na gestão da Universidade de Brasília. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 10, n. 4, p. 626-638, out.-dez. 2017.

CONSULTOR JURÍDICO. Pensar a atualidade da Teoria Pura do Direito de Hans Kelsen. 2022. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2016-out-29/diario-classe-pensar-atualidade-teoria-pura-direito-hans-kelsen. Acesso em: 20 maio 2022.

FUJINO, A.; STAL, E. Gestão da propriedade intelectual na universidade pública brasileira: diretrizes para licenciamento e comercialização. Revista de Negócios, Blumenau, v. 12, n. 1, p. 104-120, jan.-mar. 2007.

GONÇALVES, L. C. Manual de direito industrial: Propriedade Industrial e concorrência desleal. 6. ed. Coimbra: Almedina, 2015.

GONÇALVES, E.; RIBEIRO, D.; FREGUGLIA, R. S. Skilled labor mobility and innovation: a study of Brazilian microregions. Pesquisa e Planejamento Econômico, [s.l.], v. 46, n. 2, 2016.

INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Teses e Dissertações. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inpi/pt-br/servicos/a-academia/biblioteca/teses-e-dissertacoes. Acesso em: 16 abr. 2022.

KANNEBLEY JÚNIOR, S.; SHIMADA, E.; DE NEGRI, F. Efetividade da lei do bem no estímulo aos dispêndios em P&D: uma análise com dados em painel. Pesquisa e Planejamento Econômico, [s.l.], v. 46, n. 3, 2016.

MINAS, Raquel Beatriz Almeida. A cultura da gestão da Propriedade Intelectual nas empresas: uma análise da proteção por patentes pelos pequenos negócios brasileiros de base tecnológica. 2018. 88p. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação – ponto focal Universidade de Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2019/06/UNB-Raquel-Beatriz-de-Almeida-Minas-TCC.pdf. Acesso em: 20 maio. 2022.

OCDE – ORGANIZAÇÃO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Manual de Oslo: diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. 3. ed. Oslo: OCDE, 2005.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA A INOVAÇÃO. Selos de Autenticidade e Trabalhos de Conclusão. 2022. Disponível em: https://profnit.org.br/selos-de-autenticidade-e-trabalhos-de-conclusao/. Acesso em: 26 abr. 2022.

RAMOS, A. L. S. C.; GUTERRES, T. M. Lei de Propriedade Intelectual Comentada. Salvador: Ed. JusPodivm, 2016.

SANTOS, M. E. R.; SOLLEIRO, J. L. Relações universidade-empresa no Brasil: diagnóstico e perspectivas. In: AUDY, Jorge Luis Nicolas. Innovation and Entrepreneurialism in the Universit. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006. Cap. 12.

SEBRAE – SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. O Marco Legal da Ciência, Tecnologia e Inovação. 2018. disponível em https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/o-novo-marco-legal-de-ciencia-tecnologia-e-inovacao,8603f03e7f484610VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: 12 nov. 2022.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2009.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico: diretrizes para o trabalho didático-científico na universidade. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

SILVA, A. M.; PINHEIRO, M. S. F.; FRANÇA, M. N. Guia para normalização de trabalhos técnico-científicos. Uberlândia: Adufu, 2009.

SPECHT, Maurício. A importância do Estado da arte com a escrita da patente de invenção. 2019. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2021/01/MAURICIO-SPECHT-TCC.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.

STEVENS, A.; TONEGUZZO, F.; BOSTROM, D. AUTM U.S. licensing survey: FY 2004 [Surveysummary]. Association of University Technology Managers. 2005. Disponível em: http://www.immagic.com/eLibrary/ARCHIVES/GENERAL/AUTM_US/A051216.pdf. Acesso em: 26 abr. 2022.

SUZIGAN, W.; ALBUQUERQUE, E. M.; CARIO, S. A. F. Em busca da inovação: interação universidade-empresa no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

YIN, R. K. Case study research: design and methods. London: Sage. 1994.

Published

2023-05-26

How to Cite

Vieira, C. da S., & Miranda, M. R. . (2023). Strategies to Promote Entrepreneurship and Innovation from the USP Innovation Agency: a case study. Cadernos De Prospecção, 16(4), 1166–1177. https://doi.org/10.9771/cp.v16i4.50536