Analysis of the Challenges of Digital Transformation in Small Businesses During the Covid-19 Pandemic in the Municipality of Boa Vista – RR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v16i1.49540

Keywords:

Digital Transformation, Small Business, Covid-19 Pandemic.

Abstract

As well as the speed with which information is disseminated in the digital world, digital transformation is necessary in business to keep up with customer expectations and competitiveness in the market. Accordingly, the Covid-19 pandemic, which began in 2020, brought economic and behavioral impacts that required organizations to quickly adapt to this new scenario. This research aims to analyze the challenges of digital transformation in small businesses in Boa Vista - RR during the Covid-19 pandemic and propose guidelines to facilitate its implementation. As for the research methodology, it is characterized as exploratory and descriptive, with a qualitative and quantitative approach, which analyzed and mapped, using questionnaires, a sample of 244 small businesses. The results showed a 41% increase in adherence to online sales during the pandemic, as well as, it was observed that 50% of entrepreneurs already use digital tools to manage their business.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Daise Louvera Trajano, Federal University of Roraima

Master in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation from the Federal University of Roraima in 2022.

Manuela Berto Pucca, Federal University of Roraima

PhD in Basic and Applied Immunology from USP - Faculty of Medicine of Ribeirão Preto, FMRP, Brazil in 2012.

Eliseu Adilson Sandri, Federal University of Roraima

Doctor in Health Sciences from the University of Brasília in 2014.

References

ABBATE, Janet. Inventing the Internet. [S.l.]: MIT Press, 2000.

ANSCOMBE, Tony. A transformação digital pode ser acelerada pela Covid‑19. 2020. Disponível em: https://www.welivesecurity.com/br/2020/05/11/a-transformacao-digital-pode-ser-acelerada-pela-covid-19/. Acesso em: 27 fev. 2022.

BRASIL. Conheça mais sobre o Inova Simples – Empresas & Negócios. 2022a. Disponível em: https://www.gov.br/empresas-e-negocios/pt-br/inova-simples/preciso-de-informacoes/preciso-de-mais-informacoes. Acesso em: 15 abr. 2022.

BRASIL. Coronavírus Brasil. 2022b. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 17 abr. 2022.

BRASIL. Lei Complementar n. 123, de 14 de dezembro de 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp123.htm. Acesso em: 1º maio 2021.

BRASIL. Lei Complementar n. 155, de 27 de outubro de 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp123.htm. Acesso em: 1º maio 2021.

CAETANO, Gustavo. Raio-X da Transformação Digital no Brasil em 2021: principais dados e insights – MIT Technology Review. MIT Technology Review – Brasil. 2021. Disponível em: https://mittechreview.com.br/raio-x-da-transformacao-digital-no-brasil-em-2021-principais-dados-e-insights/. Acesso em: 23 abr. 2022.

DAHER, Elias. Transformação Digital e o Futuro do Emprego. Brasília, DF: Clube de Autores, 2019.

DATA SEBRAE. Indicadores de Estados. 2020. Disponível em: https://datasebraeindicadores.sebrae.com.br/resources/sites/data-sebrae/data-sebrae.html#/Empresas. Acesso em: 29 maio 2021.

DATA SEBRAE. Pesquisa Perfil da ME e EPP 2019. Brasil: Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas, 2019. Disponível em: https://datasebrae.com.br/wp-content/uploads/2022/02/Pesquisa-Perfil-das-ME-e-EPP-2019-VFv2.pdf. Acesso em: 23 abr. 2022.

ECONOMIA SC. Ferramentas para empreendedores que estão revolucionando o mercado. 2021. Disponível em: https://economiasc.com/2021/03/01/ferramentas-para-empreendedores-que-estao-revolucionando-o-mercado/. Acesso em: 24 abr. 2022.

GAPSALAMOV, A. R.; AKHMETSHIN, E. M.; BOCHKAREVA, T. N. “Digital Era”: Impact on the Economy and the Education System (Country Analysis). 2020. Disponível em: https://zenodo.org/record/4155437. Acesso em: 6 mar. 2022.

GUTMAN, Pedro Santa Cruz. Políticas Públicas Voltadas ao mercado de trabalho frente à pandemia da Covid-19. 2020. 28f. Monografia (Graduação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://www.econ.puc-rio.br/uploads/adm/trabalhos/files/Pedro_Santa_Cruz_Gutman_Mono_20.1.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

HÖFELMANN, Anderson. Vender na internet: por onde começar? São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2021. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?id=nMYpEAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false>.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Indicadores IBGE. [S.l.]: IBGE, 2019. p. 39.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades e Estados. 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rr.html. Acesso em: 29 maio 2021.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades IBGE. 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rr/boa-vista/panorama. Acesso em: 22 fev. 2022.

INDEPENDENT EVALUATION GROUP. Mobilizing Technology for Development: An Assessment of World Bank Group Preparedness. Washington, DC: World Bank, 2021. Disponível em: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/35478. Acesso em: 5 mar. 2022.

JONATHAN, Eva Gertrudes. Mulheres empreendedoras: medos, conquistas e qualidade de vida. Psicologia em Estudo, [s.l.], v. 10, n. 3, p. 373-382, 2005.

LAI, Chih-Cheng; SHIH, Tzu-Ping; KO, Wen-Chien; et al. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease-2019 (COVID-19): The epidemic and the challenges. International Journal of Antimicrobial Agents, [s.l.], v. 55, n. 3, p. 105924, 2020.

NÓBREGA, Anna Luiza de Almeida. Adaptações estratégicas em cenários de crise: um estudo em Cabedelo-PB com micro e pequenas empresas na pandemia da Covid-19. 2021. 27f. Monografia (Graduação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20902. Acesso em: 13 maio 2022.

OTERO, William Regino; GÓMEZ, Martín Alonso Zuleta; ANGEL, Luis Alberto Arango. Procedimientos endoscópicos y pandemia COVID19: Consideraciones básicas. Revista Colombiana de Gastroenterología, [s.l.], v. 35, n. 1, p. 65-75, 2020.

OXFORD ECONOMICS; HUAWEI. Digital Spillover. [S.l.]: Oxford; Huawei, 2017. (Measuring the true impact of the digital economy). Disponível em: https://www.huawei.com/minisite/gci/en/digital-spillover/index.html. Acesso em: 23 abr. 2022.

PÉREZ-RODRIGO, Carmen; CITORES, Marta Gianzo; BÁRBARA, Gotzone Hervás. Cambios en los hábitos alimentarios durante el periodo de confinamiento por la pandemia COVID-19 en España. España: Grupo Aula Medica, 2020. (Revista Española de Nutricion Comunitaria). Disponível em: https://doi.org/10.14642/RENC.2020.26.2.5213. Acesso em: 23 maio 2022.

POREM, Maria Eugenia; KUNSCH, Margarida Maria. Inovação, comunicação e pequenos negócios em tempos de pandemia: relatos de experiência de agentes locais de inovação (Ali). Comunicação & Inovação, [s.l.], v. 22, n. 48, p. 18, 2021.

RABELO, Agnes. Transformação Digital: o que é e quais os seus impactos na sociedade. 2020. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/transformacao-digital/. Acesso em: 23 abr. 2022.

SANTOS, Pedro Vieira Souza; LIMA, Nyegge Vittória Martins de. Fatores de impacto para sobrevivência de Micro e Pequenas Empresas (MPEs). Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, [s.l.], v. 3, n. 5, p. 54-77, 2018.

SEBRAE – SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. O impacto da Pandemia de Coronavírus nos Pequenos Negócios. [S.l.]: Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas, 2020a. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/o-impacto-da-pandemia-de-coronavirus-nos-pequenos-negocios,192da538c1be1710VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: 1º maio 2021.

SEBRAE – SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. ASN – Pequenos negócios já representam 30% do Produto Interno Bruto do país. ASN – Agência Sebrae de Notícias. 2020b. Disponível em: https://www.agenciasebrae.com.br/sites/asn/uf/NA/pequenos-negocios-ja-representam-30-do-produto-interno-bruto-do-pais,7b965c911da51710VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: 28 fev. 2022.

SERASA EXPERIAN. 73,4% dos empreendedores estão vendendo online durante a pandemia, revela pesquisa da Serasa Experian. 2021.Disponível em: https://www.serasaexperian.com.br/sala-de-imprensa/noticias/734-dos-empreendedores-estao-vendendo-online-durante-a-pandemia-revela-pesquisa-da-serasa-experian/. Acesso em: 30 abr. 2022.

SPC – SERVIÇO DE PROTEÇÃO AO CRÉDITO; CNDL – CONFEDERAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES LOJISTAS. Perfil das Micro e Pequenas Empresas Brasileiras 2015. Brasil: Serviço de Proteção ao Crédito (SPC); Confederação Nacional de Dirigentes Lojistas (CNDL), 2015. Disponível em: https://www.spcbrasil.org.br/uploads/st_imprensa/relatorio_perfil_mpe1.pdf. Acesso em: 23 abr. 2022.

STANGHERLIN, Aline; JOÃO, Daniel de Moraes; OLIVEIRA, Josele Nara Delazeri de. Os desafios enfrentados pelos pequenos empreendedores durante a pandemia da Covid-19, 2020. p. 8. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discuss%C3%A3o-03-Os-desafios-enfrentados-pelos-empreendedores-.pdf. Acesso em: 5 ago. 2020.

STARSOFT. Empreendedorismo digital: como a tecnologia impulsiona pequenos negócios. StarSoft. 2021. Disponível em: https://starsoft.com.br/blog/empreendedorismo-digital-como-a-tecnologia-impulsiona-pequenos-negocios/. Acesso em: 23 abr. 2022.

TRENKLE, Johannes. Digital transformation in small and medium-sized enterprises: strategy, management control, and network involvement. 1st Edition. Baden-Baden: Nomos, 2020. (Wirtschaft und Recht für Mittelstand und Handwerk, Band 3). Disponível em: https://www.nomos-shop.de/nomos/titel/digital-transformation-in-small-and-medium-sized-enterprises-id-97553/. Acesso em: 2 mar. 2022.

VISA. Transformação digital nas MPEs: muito a avançar! 2021. Disponível em: https://www.visa.com.br/run-your-business/small-business-tools/visa-mais-negocio/transformacao-digital-mpes.html. Acesso em: 27 abr. 2022.

ZAIDAN, F. O Caminho rumo a Transformação Digital. 2019. Disponível em: http://www.igti.com.br/o-caminho-rumo-a-transformacao-digital. Acesso em: 8 maio 2021.

Published

2023-01-01

How to Cite

Trajano, A. D. L., Pucca, M. B. ., & Sandri, E. A. . (2023). Analysis of the Challenges of Digital Transformation in Small Businesses During the Covid-19 Pandemic in the Municipality of Boa Vista – RR. Cadernos De Prospecção, 16(1), 17–34. https://doi.org/10.9771/cp.v16i1.49540

Issue

Section

Coronavirus (SARS-COV-2) e COVID-19