Overview of Trademark Registration by Gymnastics Academies in Campina Grande – PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v15i3.45470

Keywords:

Intellectual Property, Brands, Gymnastics Academies.

Abstract

The use of brands is an important factor for the recognition of companies from the most diverse economic segments. This research aimed to identify the panorama of trademark protection used by gyms. It consisted of an exploratory research, with a quantitative and cross-sectional approach. Using the prospective method of spot monitoring. Most of the gyms surveyed use Brand (85.71%). The number of these academies that have a trademark registration is quite small (7.14%). The profile of local gyms that have protection for their brands is that of gyms that are part of national networks, franchises or large gyms. The most worrying data found in this research is the high number of gyms using trademarks previously registered by third parties in the same category, or that have registration requests in progress or rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Davi de Sousa Silva, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba

Student of the Professional Master's Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation - PROFNIT. IFPB focal point. Teacher at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba - IFPB. Physical education teacher.

Emmanuella Ferreira da Silva, Secretary of Education of the State of Paraíba, João Pessoa, PB, Brazil; Department of Education of the Municipality of Guarabira, Guarabira, PB, Brazil

Effective teacher of the Government of the State of Paraíba and of the City Hall of Guarabira - PB. Physical education teacher

References

ALVES, C. R.; ALVES, M. B. N.; ALVES, T. N. Registro de marcas comerciais no estado de Alagoas. In: SIMPÓSIO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO DE SERGIPE, 9., 2017, São Cristóvão. Anais eletrônicos. São Cristóvão: DEPRO/UFS, 2017, p. 229-238. Disponível em: http://simprod.ufs.br/pagina/21037. Acesso em: 12 jul. 2021.

ARRABAL, Alejandro Knaesel; COLOMBO, Ana Paula. A Marca e sua Registrabilidade no Direito Brasileiro. In: SANTOS, Wagna Piler Carvalho dos (org.). Propriedade intelectual. Salvador, BA: IFBA, 2018. 262p. [Recurso eletrônico on-line] (PROFNIT, Conceitos e aplicações de propriedade intelectual; v. 1).

ÁVILA, J. P. C. Prefácio. In: INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INTELECTUAL. A criação de uma marca: uma introdução às marcas de produtos e serviços para as pequenas e médias empresas. Rio de Janeiro, 2013. 44p. Disponível em: http://www.inpi.gov.br/sobre/arquivos/01_cartilhamarcas_21_01_2014_0.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

BRASIL. Lei n. 9.279, de 14 de maio de 1996. Regula direitos e obrigações relativos à propriedade industrial. Brasília, DF, maio de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9279.htm. Acesso em: 10 jun. 2021.

CASTOLDI, Rafael M.; BRANDALIZE, Adalberto. Estudo sobre criar, gerenciar e o valor das marcas. 2006. Disponível em: http://www.unifil.br/adm/artigos/estudo_sobre_criar_ gerenciar_e_o_valor_das_marcas.pdf. Acesso em: 12 maio 2021.

CUÉLLAR, Leila; MOREIRA, Egon Bockmann. Estudos de direito econômico. Belo Horizonte: Fórum, 2010.

GREENHALGH, C.; ROGERS, M. Intellectual property activity by service sectorand manufacturing firms in the UK, 1996–2000. In: SCARBROUGH, H. (ed.). The Evolution of Business Knowledge. Oxford: Oxford University Press, 2008. p. 295-318.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Campina Grande. 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pb/campina-grande.html. Acesso: 10 jun. 2021.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional de saúde: 2019 – informações sobre domicílios, acesso e utilização dos serviços de saúde, Brasil, grandes regiões e unidades da federação. Rio de Janeiro: IBGE, Coordenação de Trabalho e Rendimento, 2020. 85p. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101748.pdf. Acesso em: 10 jun.2021.

INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INTELECTUAL. Manual de Marcas. [2017]. Disponível em: http://manualdemarcas.inpi.gov.br/. Acesso em: 10 jun. 2021.

KAYO, E. K.; MARTIN, Diógenes Manoel Leiva; NAKAMURA, W. T. O valor dos ativos intangíveis diante da mudança dos cenários competitivos: um ensaio sobre o processo brasileiro de privatização. In: I ENCONTRO DE ESTUDOS ESTRATÉGIAS – 3Es; 2003; 1; 10. Anais [...]. Curitiba; Brasil; Português, 2003. Disponível em: anpad.org.br/admin/pdf/3es2003-53.pdf. Acesso 10 jun. 2021.

KELLER, Kevin L. Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. New Jersey: Prentice Hall, 1998. p. 53.

LIMA, Thalita Leal Mesquita et al. Marcas sustentáveis: a importância das marcas na lógica do desenvolvimento sustentável. Revista GEINTEC, São Cristóvão, SE, v. 5, n. 4, p. 2.689-2.702, 2015. Disponível em: http://revistageintec.net/index.php/revista/article/view/871. Acesso em: 11 jul. 2021.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Recife: Bagaço, 2005.

OLIVEIRA, B. A. Posicionamento de marcas de serviços no contexto da inovação disruptiva: um estudo de caso no setor de telecomunicações. 2013. 176f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Administração, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-07112013-210346/pt-br.php. Acesso em: 23 jun. 2021.

OLIVEIRA, Aline Aparecida Caixeta; CAIXETA, Simone Letícia de Sousa. A Importância da Marca e seu Uso Indevido. Revista Perquirere, [s.l.], n. 3, 2006. Disponível em: http://perquirere.unipam.edu.br/documents/23700/28293/ artigo_aline.pdf. Acesso em: 12 maio 2021.

OMPI – ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA PROPRIEDADE INTELECTUAL. A criação de uma marca. 2003. (Série sobre a Propriedade Intelectual para o Comércio e a Indústria, n. 1). Disponível em: http://www.abimaq.org.br/Arquivos/Html/IPDMAQ/10%20Marca,%20A%20cria%C3%A7%C3%A3o%20de%20uma%20-%20OMPI.pdf. Acesso em: 22 maio 2021.

PINTO, Rafael Pereira et al. Registro de marcas como passo inicial para maior competitividade econômica das microempresas e empresas de pequeno porte. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 11, Edição Especial, p. 375-386, abr.-jun. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.9771/cp.v11i2.23186. Acesso em: 15 jun. 2021.

PORFÍRIO, Carla Guedes; MARTINS, Clarice Marinho. Consolidação do Poder de Mercado da Marca Mediante seu Registro: um Estudo da Importância do Registro das Marcas para as Micro e Pequenas Empresas. In: XX CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Juazeiro, BA, 2018. Anais [...]. Juazeiro, BA, 2018. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nordeste2018/resumos/R62-0799-1.pdf. Acesso em: 7 jul. 2021.

ROGERS, M.; GREENHALGH, C. Intellectual Property Activity by Service Sector and Manufacturing Firms in the UK, 1996-2000. In: SCARBROUGH, H. (ed.). The Evolution of Business Knowledge. Oxford: Oxford University Press, 2006. Disponível em: https://melbourneinstitute.unimelb.edu.au/downloads/working_paper_series/wp2006n03.pdf. Acesso: 5 de jul. 2021.

ROGERS, M.; GREENHALGH, C.; HELMERS, C. An Analysis of the Association Between the Use of Intellectual Property by UK SMEs and Subsequent Performance. Report for UK Intellectual Property Office, [s.l.], 2007.

SCUDELER, M. A. Do direito das marcas e da propriedade industrial. Campinas: Servanda, 2013.

STRATEGY PHARTNERS. Ativos Intangíveis: Melhores Análises, Melhores Insights. São Paulo: Strategy Partners, 2005.

TEH, Chang Chuan; KAYO, Eduardo Kazuo; KIMURA, Herbert. Marcas, patentes e criação de valor. Revista de Administração Mackenzie, [on-line], v. 9, n. 1, p. 86-106, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-69712008000100005. ISSN 1678-6971. Acesso em: 08 jul. 2021.

WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Campina Grande. Wikimedia Foundation, 2020. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Campina_Grande&oldid=58204668. Acesso em: 20 maio 2021.

Published

2022-07-01

How to Cite

Silva, D. de S., & Silva, E. F. da. (2022). Overview of Trademark Registration by Gymnastics Academies in Campina Grande – PB. Cadernos De Prospecção, 15(3), 806–822. https://doi.org/10.9771/cp.v15i3.45470

Issue

Section

Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento